Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

VENA CAVA

2009
Mariko Saga

Vena cava, fabularna, blisko półgodzinna etiuda Mariko Sagi, to osobliwe zmieszanie konwencji: coś z dramatu (ale bez wybuchów emocji), coś z kryminału (ale bez trupa na początku), a wszystko to pomieszczone w ramach bardzo sprawnie skonstruowanego scenariusza.

Poszczególne wątki schodzą i zazębiają się ze sobą powoli. Najpierw mężczyzna w średnim wieku (jak się za moment okaże - pracujący w górskim krajobrazie policjant: Paweł) słyszy od lekarza o zdiagnozowanych problemach miażdżycowych i konieczności operacji. Zmiana przestrzeni: para młodych ludzi (on i ona) w schronisku turystycznym, które nad ranem opuszcza ich koleżanka, Iza, samotnie ruszająca z nartami na szlak. Po drodze zetknie się po raz pierwszy z policjantem: "Halo, proszę pani! W okolicy grasuje niedźwiedź! Podrzucimy panią do domu!" - krzyczy mężczyzna, ale dziewczyna rusza dalej. Można w tym punkcie historii spodziewać się różnych "ciągów dalszych", nie wyłączając z pola widzenia nawet kina przygody. Etiuda Mariko Sagi nigdzie się jednak nie spieszy - od dynamicznych skoków do przodu woli sporo mówiące o relacjach między młodymi bohaterami retrospekcje. Górski obrazek mimowolnie się komplikuje.

Po pierwsze, chłopaka ciągnie do obu dziewczyn - obie dziewczyny czują coś do chłopaka (choć to żaden temat do rozmów). Wiedząc o tym, w niemałym napięciu ogląda się choćby niewinną z pozoru scenę depilacji brwi (czy sprawienie koleżance bólu to przypadek?). Po drugie, Iza bierze jakieś lekarstwa, co może mieć związek z jej długą nieobecnością w schronisku. Policjant rusza w góry na poszukiwania - i nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że działa bez powiadomienia szefa i swojej żony. Tak rodzi się najbardziej intrygujący wątek szkolnej etiudy: niby magnetyczne, niemające nic wspólnego z rzeczywistymi relacjami przyciąganie jednej osoby przez drugą. Co łączy młodą, ładną blondynkę ze starszawym funkcjonariuszem policji? Nic poza - sercem.

Dziewczyna, o czym nie wiedzieli nawet jej znajomi, przeszła transplantację tego organu (dlatego też musiała codziennie przyjmować lekarstwa - przestała dzień przed opuszczeniem schroniska). Policjant również już poznał warunki "przeżycia" - kontrola ciśnienia, koniec z papierosami, obowiązkowe medykamenty. W końcu ona i on natykają się na siebie. Iza zjeżdża na nartach prosto w przepaść - niedługo potem Paweł osuwa się ze skały. Hen, daleko od tych miejsc, woda wyrzuca ich, sercowców, obok siebie.

Dla porządku: vena cava to łacińskie określenie żyły głównej. Jakżeby inaczej.

Piotr Pławuszewski
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.