Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KARTKOWANIE DO TYŁU

1985
Władysław Pasikowski

Ładne, przestronne mieszkanie w bloku. Na ścianach czarno-białe zdjęcia, ale też plakat Pat Metheny Group. Można podejrzewać, że to Francja (na kuchennym blacie czekają bagietki i francuskie wydanie "Elle"), choć przez moment w kadrze udaje się dostrzec wydane przez Czytelnika w roku 1983 Listy do domu Sylvii Plath. Geograficznej precyzji nie sprzyja fakt, że w Kartkowaniu do tyłu, czyli fabularnej etiudzie szkolnej Władysława Pasikowskiego, nie pada ani jedno słowo. Zresztą, nie o tego rodzaju ścisłości tu chodzi - w centrum krótkiej opowieści znajdują się dwie kobiety, nastoletnia córka (Andzia Lebrecht) i jej matka (Hanna Bieluszko). Ta pierwsza, jak domyśla się widz po kilku ujęciach, szykuje się na spotkanie z chłopakiem. Matka, z łagodnym uśmiechem na twarzy, obserwuje te przygotowania, a potem w bujanym fotelu czeka na powrót dziewczyny. Jest już po północy, gdy przejęta czymś córka wraca do domu - kładzie się na swoim łóżku, najwyraźniej nie chce rozmawiać o tym, co wydarzyło się na randce (być może ma to związek ze zdjęciami, które jej zrobił chłopak). Matka delikatnie całuje córkę w policzek, lecz przed wyjściem z pokoju (czyli końcem etiudy) robi coś jeszcze - na ścianie, obok fotograficznych portretów córki, zawiesza też wspólne zdjęcie młodych. Czyżby chciała zasugerować dziewczynie, że komplikacje na pewno da się jakoś rozwiązać lub załagodzić? Jest przecież w Kartkowaniu do tyłu kilka śladów, które w subtelny sposób sugerują, iż w losach obu kobiet skrywa się pewna równoległość. Oto moment, kiedy wychylająca się przez balkonową poręcz matka spogląda w dół i widzi czekającego na jej córkę chłopaka (ten trzyma w rękach fatalny aparat). Kolejne ujęcie - kobieta jest już w mieszkaniu, jednak miejsce na balkonie zajęła córka. Niedługo później, zanim bohaterki się rozstaną, stoją naprzeciw siebie w symetrycznie skomponowanym kadrze (za zdjęcia odpowiadał Paweł Edelman, w przyszłości stały współpracownik Władysława Pasikowskiego), jakby przeglądając się w lustrze. No i ów enigmatyczny tytuł - może to matka kartkuje do tyłu swą życiową historię, odnajdując w niej punkty styczne z doświadczeniem córki? Jakkolwiek to postrzegać i interpretować, etiuda pozostaje bardzo wysmakowanym obrazem pierwszych miłosnych ukłuć - i tych przyjemnych, i gorzkich. Warto zaś poświęcić jej chwilę odbiorczej uwagi tym bardziej, że twórczą sylwetkę Władysława Pasikowskiego kojarzy się z poetyką filmową zupełnie innego rodzaju. Szkolne początki mogą zatem (bardzo miło) zaskoczyć.

Piotr Pławuszewski
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.