Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MATKA ZIEMIA

2014
Piotr Złotorowicz

"Historia konfliktu oczekiwań ojca z możliwościami i wrażliwością syna. Maciek - główny bohater filmu - nie jest już chłopcem, ale jeszcze nie stał się mężczyzną. Chce zaspokoić ambicje ojca i - tak jak wszyscy w rodzinie - zostać rzeźnikiem. Jest jednak zbyt wrażliwy, żeby zadać cierpienie zwierzęciu. Chłopak wszystkie ciepłe uczucia kieruje w stronę starego, zaniedbanego sadu - jedynej pamiątki po jego zmarłej matce. Ziemia to dramat psychologiczny nasączony elementami mistycyzmu, zakorzenionymi w bogatej mitologii polskiej wsi."

Dyplomowa etiuda Piotra Złotorowicza to przykład nie tylko filmu psychologicznego, ale i realizmu magicznego. Nurt ten w polskim kinie współczesnym reprezentują przede wszystkim dzieła Jana Jakuba Kolskiego, ale do konwencji tej nawiązują również twórcy młodszego pokolenia, choćby Jagoda Szelc w swym debiucie Wieża. Jasny dzień. Podstawowym jej wyróżnikiem jest "odchylenie" od realizmu. Opowiadane historie są wiarygodne, osadzone w realiach danego czasu i miejsca, a jednocześnie w niektórych momentach fabuły i obszarach świata przedstawionego następują odstępstwa od podstawowych zasad tworzenia iluzji realności. To, co cudowne i magiczne współistnieje z tym, co prawdopodobne życiowo, podlegające racjonalnemu wyjaśnieniu.

Opowieść o Maćku i jego ojcu, o ich domu naznaczonym śmiercią matki i cierpieniem chłopca pochodzi z porządku realistycznego; relacja chłopca ze światem natury, szczególnie z drzewami z należącego do rodziny sadu, do porządku magicznego. Wyjątkowy sposób postrzegania drzew, dźwięki, które towarzyszą zbliżeniu chłopca do rozdartej jabłoni, umotywowane są subiektywną kamerą. Oglądamy rzeczywistość oczyma chłopca - nadwrażliwego, dokonującego samookaleczeń, dziecka z chorobą duszy. Jednocześnie kondycja sadu jest odbiciem wewnętrznego stanu Maćka. Liście drzew naznaczone są cętkami, pozwijane, kora odchodzi od pni, jabłonie nie rodzą jabłek, wewnątrz drzew mnożą się robaki. W pewnym momencie chłopiec odkrywa sposób na uleczenie sadu. Liście staną się zielone, a na drzewach pojawią się jabłka. Maciek przejmie chorobę drzew na siebie i zapłaci za to najwyższą cenę.

Z okruchów obserwacji wiejskiego życia, złożonego obrazu stosunków pomiędzy ojcem a dorastającym synem oraz z ujęć ukazujących porozumienie pomiędzy Maćkiem a jabłoniami Złotorowicz tworzy paraboliczną opowieść o cyklu życia i śmierci, o cierpieniu i odrodzeniu.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.