Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SOLO NA KONTRABASIE

1958
Agnieszka Osiecka

Solo na kontrabasie to filmowo-muzyczny drobiazg (trwający niecałe cztery minuty), który z dzisiejszej perspektywy postrzegać wypada podwójnie: jako kolejny etap reżyserskiej praktyki Agnieszki Osieckiej, ale też zapowiedź jej przyszłych sukcesów w roli autorki tekstów piosenek. Bo czymże innym jest wspomniana etiuda szkolna, jeśli nie udaną ilustracją wyśpiewanej (a częściowo wypowiedzianej) opowieści o starym kontrabasiście (rola Józefa Pilarskiego) - opowieści powstałej pod piórem samej Osieckiej, ozdobionej zaś muzyką skomponowaną przez kolegę z tego samego roku studiów, Wojciecha Solarza (przyszłego reżysera takich filmów, jak Molo (1968) czy Wezwanie (1971)). Historia to smutna i przygnębiająca, nieco w klimacie Dnia bez słońca (1959) Władysława Ślesickiego i Kazimierza Karabasza, bez finalnego pocieszenia: wiekowy pan snuje się po mieście ze swym kontrabasem ("Bywają śmieszne instrumenty, nie każdy może być fortepianem - ale czy za to na starość wszystkie wyklęte zostaną?"), bezowocnie pyta w urzędzie o pracę i zapomogę, zamykają się na jego widok okna szarych, odrapanych podwórek, chwilami odrealnionych przez odbicie ich we wklęsłym zwierciadle ("A stary łaził, szedł ulicą, paletko lice - istne bógwico, idzie i gra na kontrabasie - wytrzymaj tu w takim hałasie…") - wszystko zaś dąży do przejmującej konstatacji, iż "samotność to bardzo podłe solo na kontrabasie". Gdy padają te słowa, bohater przemierza pusty plac, mając za towarzysza jedynie swój mało poręczny instrument. Warta wspomnienia jest zresztą sceneria całej wędrówki - samej Łodzi nie trzeba było w żaden sposób "charakteryzować"; przypominają się tu zresztą słowa Osieckiej o zapachu tego miasta, "zapachu starej, piwnicznej marchwi, przedwojennego podwórza, fabrycznego komina, dworca i taniego piwa. Ten zapach przywozi na sobie każdy, kto przyjeżdża z Łodzi, bez względu na to, czy przybywa z Manchesteru [części robotniczej - przyp. PP], czy z Hollywood [czyli z wytwórni filmowej - przyp. PP]" [Filmówka. Powieść o łódzkiej Szkole Filmowej, red. K. Krubski, M. Miller, Z. Turowska, W. Wiśniewski, Warszawa 1998, s. 157]. Popracowano z kolei nad wyglądem urzędniczego korytarza, a właściwie nad zdobiącymi go plakatami, tak by z jednej strony nie było złudzeń, kto jest pożądany w roli pracownika ("Młodzi w górnictwie"), z drugiej zaś - by wspomóc nastrój czających się wokół bohatera napięć (stąd wezwania: "Tęp muchy", "Tęp szczury"). Kto wie jednak, czy najlepiej nie streszcza jego życiowej sytuacji, naznaczonej bolesnym odtrąceniem, umieszczone na ścianie urzędu polecenie: "Załatw sprawę i żegnaj"…

Piotr Pławuszewski
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.