Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ŚWIĘTO LATAWCÓW

2003
Małgorzata Kozera

Oniryczna, na pół baśniowa opowieść o niezwykłej, nieakceptowanej miłości brata i siostry.

Podczas wakacji spotyka się dwójka rodzeństwa, które nie widziało się wiele lat. Wracają wspomnienia z dzieciństwa, a wraz z nimi pojawia się nowe, trudne do zaakceptowania uczucie.

Etiuda Małgorzaty Kozery skupiona jest na detalu w obrazie i dźwięku: na bliskich planach twarzy bohaterów, fotografiach, drobiazgach z ich domu; na dominującym w pewnych momentach brzęczeniu muchy, pojedynczych słowach pobrzmiewających echem głosów z przeszłości. Kamera Jacka Podgórskiego kreuje świat niezwykle sensualny, eksponujący cielesność i znaczenie dotyku; świat, za którym się tęskni i który budzi lęk.

Dorośli bohaterowie spotykają się w przestrzeni dobrze sobie znanej. Towarzyszy im para dzieci, którymi byli przed laty. Status postaci dziecięcych pozostaje jednak niejasny. Gdy mężczyzna opowiada im bajkę na dobranoc myślimy, że są jego dziećmi. Po chwili jednak wydają się dziecięcym wcieleniem dorosłego dziś rodzeństwa. Dorośli i dzieci istnieją w jednej czasoprzestrzeni, co zaciera podział na teraźniejszość i przeszłość, choć część ujęć dzieci zrealizowano w odmiennej kolorystyce, sugerującej czas przeszły. Różnice w barwach i ich nasyceniu są na tyle subtelne, że nie pozwalają jasno odgraniczyć wspomnień od bieżących wydarzeń. To, co "tu i teraz" nakłada się z tym, co minęło. Przeszłość staje się częścią teraźniejszości. Te same zabawy, te same rozmowy, to samo otoczenie. Na dorosłe pytania udzielane są odpowiedzi w formie baśni dla dzieci.

To właśnie taka opowieść strukturuje część filmowej narracji. Gdy mężczyzna zastanawia się, dlaczego siostra go opuściła, jego uczucia z tamtego czasu opisane zostają przy pomocy historii o pisakowym dziadzie, który zwykł budzić się co roku i odbierać ludziom szczęście. Zjedzenie muchomora przez chłopca to zarówno część bajkowej narracji, zdarzenie z przeszłości (dowiadujemy się, że chłopiec rzeczywiście go zjadł i znalazł się w szpitalu) i teraźniejszości - tym razem kobieta bierze jego kęs do ust. Minione ze sfery autentycznych zdarzeń przesuwa się w sferę opowieści, która nieustannie powraca. Dotyczy marzenia i niemożliwej miłości.

Świat przedstawiony Święta latawców pozostaje rozpostarty pomiędzy dziecięcym imaginarium a rzeczywistością. D.J. Carne Ross pisał: "Głównym powodem, że przeszłość jest tak słaba, jest nadzwyczajna moc teraźniejszości. Usiłowanie, by prawdziwie "zrozumieć przeszłość", podobne jest do wyglądania o zmierzchu z okna jasno oświetlonego pokoju. Wydaje się, że coś jest w ogrodzie, widać zarys drzew kiwających się na wietrze, ślad ścieżki, być może nawet błysk wody. A może jest to tylko obraz namalowany na szybie, tak jak Furie ze sztuki Eliota? Może za oknem nie ma niczego, a jedyna rzeczywistość to ten oświetlony pokój?" (Cyt. za: M. Zaleski, Formy pamięci, Gdańsk 2004, s.11).

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.