Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KONFLIKTY

1960
Daniel Szczechura

Widzowie oglądają w kinie klasyczną scenę melodramatyczną: kochanek nie zdąża opuścić sypialni mężatki, wściekły mąż strzela do niego, ona w szale zemsty zabija męża i popełnia samobójstwo. Publiczność oklaskuje film i reżysera. Tylko trzech jednakowo ubranych mężczyzn milczy. Kiedy reżyser odwiedza ich w biurze, besztają go i przekazują swoje oczekiwania. Reżyser kręci film zgodnie z ich wskazówkami. Tym razem nie będzie więc klasycznego, melodramatycznego dead end, ale pomyślne dla wszystkich zakończenie: kochanek chyłkiem opuści sypialnię, a mąż i żona będą trwali w miłosnym uścisku. Widzowie nie zaakceptują jednak takiego finału, oklaskiwali go będą jedynie trzej decydenci.

Konflikty to dyplomowy film Daniela Szczechury zrealizowany w roku 1960, gdy kino animowane przez okres powojenny uznawane za domenę twórczości dla dzieci, znów zaczyna być uważane za narzędzie artystycznego wyrazu i autonomiczną dziedzinę sztuki. Przełom ten dokonuje się w końcu lat 50. za sprawą filmów Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka. Inspiracje ich animacjami są w filmie Szczechury widoczne na pierwszy rzut oka. Przejawiają się zarówno w technice, opartej na łączeniu wycinanki z filmem aktorskim, jak i w formie filmowego opowiadania, w którym kategorią nadrzędną staje się absurd i groteska. W jednym z wywiadów twórca wspomina: "Nie ma co ukrywać, że inspirującym przykładem były dla mnie filmy Borowczyka i Lenicy, które swoją techniką wycinanki, pozwalającą pozbyć się całego bagażu animatorów, fazistów, asystentów, zrewolucjonizowały film animowany. (...) Wprowadzenie wycinanki poszerzyło zakres tematyczny filmu." (M. Giżycki, Nie tylko Disney - Rzecz o filmie animowanym, Warszawa 2000).

Film Daniela Szczechury nagrodzony został podczas Festiwalu Etiud Studenckich PWSFTviT w Łodzi w roku 1962 jako film o szczególnych walorach publicystycznych. Odczytywano go bowiem wówczas jako krytyczny komentarz do rzeczywistości Polski Ludowej początku lat 60. Trzech mężczyzn, którzy nie oklaskują pierwszej wersji filmu identyfikowano jako cenzorów ingerujących w proces twórczy i zmuszających reżysera do rozwiązań dalekich od jego autorskich pomysłów. Szczechura pokazywał opresyjność systemu totalitarnego wobec artysty i wobec widzów, którzy oglądać mogą wyłącznie to, na co władza pozwala. Połączenie technik animacji w Konfliktach staje się wehikułem znaczeń. Paradoksalnie obrazy oglądane na ekranie odczuwane są jako bardziej autentyczne niż "wycięta" widownia. Rzeczywistość PRL-u postrzegana jest jako sztuczna, wykreowana, a świat tworzony przez artystę jako prawdziwy. Andrzej Kossakowski dostrzega w pierwszych utworach Szczechury pewien charakterystyczny rys, który z pewnością jest w pewnej mierze konsekwencją doświadczeń artystycznych autora w Studenckim Teatrze Satyryków. Konflikty, Maszyna (1961), Litera (1962) i Fotel (1963) stanowią grupę filmów, "której główną pod względem treściowym cechą jest dążenie do ośmieszania ludzkich przywar i anomaliów utrudniających życie społeczne. Autor sprowadza przedmiot krytyki do absurdu, co - zgodnie z prawami karykatury satyrycznej - uwypukla problem i nadaje mu cechy uogólniające." (A. Kossakowski, Polski film animowany 1945-1974, Wrocław 1977, s. 100).

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.