Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

JAJKO

1982
Dorota Kędzierzawska

Jajko to druga w dorobku Doroty Kędzierzawskiej etiuda szkolna. Zrealizowana została pod opieką Wojciech Jerzego Hasa w roku 1982. Rok później Jajko nominowane było do studenckiego Oscara.

Film opowiada o relacji pomiędzy bratem i siostrą, a także o ich osamotnieniu i potrzebie ciepła. Znaczna część jego akcji toczy się w skromnym mieszkaniu, w szarej odrapanej kamienicy. Nie ma w nim zabawek prócz maleńkiej figurki misia, którą przez moment obraca w palach bohater. Nie ma zwierząt domowych, dlatego w kulminacyjnym momencie etiudy chłopiec wnosi zawiniątko do mieszkania, a w nim kurę, z którą wyjdzie na samotny spacer. Będzie się o nią troszczył - karmił, pilnował, by nie uciekła i tulił do niej. Dzieci długie godziny spędzają tylko we dwoje. Czekają na przyjście kogoś, być może na powrót rodziców, a może przeciwnie - chcieliby z mieszkania wyjść. Za oknem słychać swobodnie latające gołębie. Chłopiec i jego młodsza siostra z tęsknotą spoglądają w stronę drzwi. Dziewczynka przesiaduje na okiennym parapecie. Malec przykłada ucho do zegarka. Czas zdaje się płynąć zbyt wolno.

W pierwszych ujęciach filmu chłopiec spogląda na makatkę, na której wyszyte zostały zgodnie z typową dla tego rodzaju ozdób sielankową konwencją bawiące się dzieci: chłopiec ciągnie w wózku uśmiechniętą dziewczynkę z bukiecikiem kwiatów w ręku. Obraz ten jest niejako negatywem sytuacji dzieci z filmu Kędzierzawskiej. Dzieci nie uśmiechają się do siebie, nie bawią. Chłopiec spędza czas na pilnowaniu młodszej siostry, dziewczynka na czekaniu. Relacja pomiędzy nimi daleka jest od sielanki z makatki. W zachowaniach obojga przejawia się rywalizacja. Chłopiec ukrywa przed siostrą jajko, które zamierza zjeść sam. W końcu jednak ulega błagalnemu spojrzeniu maleństwa. Gdy wynosi kurę na spacer, nie pokazuje, co ma w zawiniątku. Chce mieć coś własnego, coś tylko do siebie.

Historia w Jajku opowiadana jest wyłącznie za pomocą obrazu i muzyki. Zgodnie z obowiązują wówczas zasadą realizacji etiud wypracowaną przez Wojciech Jerzego Hasa z ekranu nie pada ani jedno słowo. Bohaterowie porozumiewają się za pomocą gestów, mimiki, spojrzeń. Tendencję do ograniczania dialogu odnajdujemy również w późniejszych filmach reżyserki. Jej bohaterowie są często zamknięci w sobie, raczej milczący, a pojedyncze wypowiadane przez nich słowa nabierają szczególnej wagi. Kędzierzawska, jak w niemal we wszystkich późniejszych filmach, próbuje wniknąć w świat dzieci. Nie tylko o nich opowiedzieć, ale pokazać rzeczywistość ich oczyma, oddać ich wrażliwość. Stąd skupienie w Jajku na detalach oraz przewaga ujęć zrealizowanych z punktu widzenia głównego bohatera.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.