Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

LEKCJA 41

1966
Abdellah Drissi

Film opowiada o lekcji języka polskiego dla dorosłych obcokrajowców. Wiekowy nauczyciel tłumaczy uczniom zasady poprawnej wymowy i gramatyki.

Zbitki szeleszczących głosek, złożone zasady polskiej deklinacji, znaczenia pojedynczych słów i całych fraz - to dopiero początek drogi do wejścia w kulturę poprzez język. W pierwszych ujęciach filmu eksponowane są detale ust bohaterów o różnych kolorach skóry z trudem wymawiających poszczególne sylaby i słowa. Stopniowo pojawia się coraz więcej przebitek - portretowych ujęć uczniów. Kamera pokazuje wreszcie całą salę, tablice deklinacyjne, nauczyciela. Wychodząc od szczegółu, autorzy powoli poszerzają pole widzenia - odsłaniają sytuację, w której znajduje się grupa obcokrajowców uczących się języka polskiego. Gradacja dotyczy również głębszej warstwy znaczeń - od pojedynczych głosek bohaterowie zmierzają ku recytacji fragmentu Pana Tadeusza, od potrzeby lub konieczności skomunikowania się w obcym języku po zbliżenie do kultury i literatury. Stosując bliskie plany kamera eksponuje wysiłek, dyskomfort i zagubienie, a przecież nauka języka to tylko jedna z wielu trudności adaptacyjnych, jakie spotykają bohaterów.

Nie bez przyczyny temat ten powraca w wielu filmach szkolnych, głównie realizowanych przez przybyłych do Polski studentów z zagranicy. Doświadczenie obcości, stopniowego zakorzenienia, a potem trud rozstania z ludźmi i miejscem podejmują niemal w każdej dekadzie historii krótkich filmów szkolnych. Do tej grupy filmów należą między innymi zrealizowany kilkanaście lat po Lekcji 41 Prolog Eduardo Coronado Quiroga, czy wiele lat później etiuda Kim He Og Łódź. W poszukiwaniu własnego czasu (2006), którą młoda reżyserka nakręciła po czterech latach pobytu w Polsce, tuż przed powrotem do Korei.

Niemal od początku istnienia Szkoły Filmowej w Łodzi jej bramy przekraczali studenci-obcokrajowcy. Oczywiście w pierwszych latach byli to głównie reprezentanci krajów komunistycznych lub popieranych przez Związek Radziecki. Poza adeptami sztuki filmowej z europejskich krajów komunistycznych, przy ul. Targowej w latach 60. i 70. pojawili się obywatele Chile, Wenezueli, Meksyku, Algierii, Maroka, Ugandy.

Napływające w poszczególnych dekadach fale studentów z wybranych krajów miały zwykle przyczyny polityczne. W latach zimnej wojny wprowadzony został specjalny program stypendialny dla studentów z dekolonizowanego wówczas Południa, w ramach którego do Łodzi przyjeżdżali między innymi adepci sztuki filmowej z Afryki, Azji i Ameryki Południowej. Jego zasadniczym celem była rzecz jasna walka o wpływy ideologiczne. Znalazł się wśród nich również twórca Lekcji 41, Abdellah Drissi z Maroka.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2020 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman