Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

NIEPRAWDOPODOBNIE ELASTYCZNY CZŁOWIEK

2013
Karolina Specht

Historia człowieka, który urodził się bez własnego kształtu. Ciągłe deformacje i wtłaczanie w cudze formy budzi w nim poczucie buntu. Czy może żyć zupełnie niezależnie od innych i w oderwaniu od rzeczywistości? Kto i co decyduje o tym, jacy ostatecznie jesteśmy?

Wciśnięci w ciasny dom rodzice oczekują narodzin dziecka. Są nieruchomi, jedynie brzuch kobiety pulsuje. W malcu od chwili poczęcia tli się potencjał buntu. Jego ciało nieustannie faluje, z trudem mieści się pomiędzy parą dorosłych. W końcu wypełnia cały dom i wylewa się na zewnątrz. Jako dorosły człowiek nie może zmieścić się w boksie biura przed komputerem. I znów – o ile jego koledzy tkwią w bezruchu, on wciąż faluje, nie potrafi, nie chce lub nie może zmieścić się w narzuconych kształtach. Nawet w miłości nie znajduje spełnienia. Jego narzeczona pragnie go zamknąć w ramionach ułożonych w serce. W końcu jego ciało otacza cały świat. Dłońmi próbuje nadać kuli ziemskiej nowy kształt. Połyka ją i zostaje wessany przez tajemniczy lej.

Film Karoliny Specht to przykład animacji zredukowanej. Redukcja podlegają przede wszystkim tła. Wystarczy kilka elementów w obrazie, byśmy zorientowali się, gdzie znajduje się bohater. Dom to zaledwie kontury, biuro to kwadraty wypełnione ludźmi z otwartymi laptopami, plaża to przeciwsłoneczny parasol i podzielony na część niebieską i żółta kadr. Tożsamość niektórych miejsc (trybuny stadionu) sugerowana jest przede wszystkim poprzez dźwięk. Dźwięk opisuje dodatkowo sytuację bohatera – niestabilności jego kształtu towarzyszy efekt przelewania wody.

Plastyka postaci jest nieco bardziej złożona. Jej styl odsyła do estetyki zdeformowanych ciał z niektórych dzieł Pabla Picassa. Dzięki temu etiudę przenika groteska. Jednocześnie autorka w pełni korzysta z języka animacji jako sztuki metamorfozy, przy czym przemianom nadaje egzystencjalne znaczenia.

To film o buncie przeciwko narzucaniu form, zamykaniu człowieka w ciasnych ramach egzystencji. Można go także odczytać – chyba bez ryzyka nadinterpretacji – jako symboliczną opowieść o ambicji, potrzebie nie tyle dopasowania się, co zmieniania świata. Wówczas finał opowieści pobrzmiewa ironią.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2023 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl