Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

OSZUKAĆ BŁĘKIT

2004
Michał Tywoniuk

Film inspirowany opowiadaniem Haruki Murakamiego Krajobraz z żelazkiem z tomu Wszystkie boże dzieci tańczą. Próba opowiedzenia o przyjaźni, która przybiera różne postaci, nigdy nie wiemy, kiedy się pojawi, ani dokąd poprowadzi. Słowami w filmie są dźwięki, a obraz opustoszałego wybrzeża wyraża uczucia bohaterów.

Film Michała Tywoniuka to etiuda operatorska, w której jedynie przy pomocy obrazów opowiedziana zostaje historia. Młoda dziewczyna żyje ze swoim chłopakiem, którego pochłaniają własne pasje i zainteresowania. Magda szuka więc ukojenia u starszego mężczyzny, przyjaciela. Spokoju dostarcza jej ciepło rozpalonego przez niego ogniska i możliwość złożenia głowy na jego kolanach. Samotnik znajduje w niej bratnią duszę. By porozumieć się nie potrzebują słów.

Przy pomocy języka wizualnego autor oddaje przede wszystkim nastrój i stany emocjonalne postaci. O świcie ubrany mężczyzna leży samotnie w łóżku, Nad brzegiem morza cumuje jego kuter. Z dystansu obserwuje go dziewczyna w czerwonej kurtce. Samotnik intryguje ją i przyciąga. Tymczasem - o czym Tywoniuk opowiada w akcji równoległej - młoda kobieta pracuje w fokarium, przynosi zakupy do domu, pali papierosa, spaceruje z chłopakiem. Proksemika ich ciał, zbliżanie i oddalanie się od siebie, czułość i obojętność wskazują na kryzys ich związku. Ona zdaje się szukać czegoś więcej, czego nie potrafi zdefiniować. To łączy ją ze starszym mężczyzną, który wchodząc na metalową wieżę na plaży zdaje się rozpościerać swój płaszcz do lotu. Pusta plaża pogrążona w ciemnościach zdaje się oddawać moment w życiu duchowym bohaterów.

Autor pierwowzoru literackiego, a w ślad za nim twórcy filmu dla opisania wewnętrznej tęsknoty postaci posługują się zakorzenionymi w kulturze światowej symbolami wody i ognia. Tywoniuk wydobywa ich ambiwalencję: ogień, który niszczy i który ogrzewa; woda, która stanowi źródło życia i śmiertelne zagrożenia. Film, niemal w całości zrealizowany w niskim kluczu, zamyka ujęcie iskier sypiących się z ogniska na tle czarnego nieba. Pomimo dominujących w etiudzie ciemności, zawiera on w sobie nadzieję.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2022 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor