Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DOM

1982
Grzegorz Tomczak

Powojenna odbudowa miast, tworzenie kolejnych osiedli to powracający wątek w filmach dokumentalnych od przełomu lat 40. i 50., gdy realizowano pierwsze filmy o budowanie Nowej Huty, zwykle o wyraźnym wydźwiękiem propagandowym. Pod koniec lat 60., w okresie kolejnej fali wzmożonej migracji ludności z terenów wiejskich do miast, nowe osiedla stały się symbolem przemian społeczno-kulturowych – znikania jednego świata i pojawiania się zupełnie nowego. To właśnie wówczas rozpoczęto planowanie ogromnego osiedla mieszkalnego Retkinia w Łodzi. W kolejnej dekadzie zaczęły stopniowo znikać niewielkie domy otoczone zielenią, wiejska zabudowa. Pojawiły się bloki z wielkiej płyty, które miały zapewnić mieszkania dla pracujących w licznych łódzkich fabrykach włókienniczych.

Grzogorz Tomczak, student przedostatniego roku reżyserii, przyjeżdża na Retkinię z kamerą, gdy z placu budowy staje się ona powoli miejscem zaludnionym, pełnym życia. Na balkonach widać pranie, z okien spoglądają kobiety, pod kioskiem z gazetami ustawia się kolejka. Ten miejski krajobraz nie budzi jednak zachwytu. Bloki otacza zeschnięta ziemia, brakuje zieleni i infrastruktury. Jeszcze nowe spiera się ze starym, czego symbolem jest hałda niepotrzebnych przedmiotów domowego użytku, rzeczy porzuconych. Pomiędzy bloki wjeżdża wóz zaprzężony w konia. Powożący chłop zbiera butelki i gałgany. Mieszka w pobliżu. Nowe już jest dotknięte rozpadem.

Bezpośrednią przyczyną zainteresowania autora blokowiskiem był wybuch gazu, który nastąpił rano w styczniu 1982 roku wieżowcu nr 20 przy ul. Florecistów 3. Zginęły w nim dwie osoby. Drugi wypadek miał miejsce niemal dwa lata później, już po realizacji filmu. Kolejna eksplozja spowodowała śmierć ośmiu osób.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2022 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski