Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

JOTES

1969
Zbigniew Rebzda

Zakłady Mechaniczne „Jotes” to przedsiębiorstwo, które działało w Łodzi od drugiej połowy XIX wieku, wielokrotnie zmieniając swój profil i status z prywatnego na państwowy, a potem znów prywatny. Początkowo była to odlewnia żelaza należącą do rodziny Johnów. Adepci reżyserii i sztuki operatorskiej, Zbigniew Rebzda i Lech Aleksandrowicz, trafili do firmy, gdy jej specjalnością stała się produkcja szlifierek. Ale nie historia (chociaż w filmie pojawia się tabliczka zakładowa informująca: „W Imię Boże pierwszy odlew dnia 31 lipca 1895 roku), a nawet nie szczegóły procesu produkcyjnego interesowały młodych filmowców. Jakiekolwiek pobudki stały za realizacją tego filmu, widoczna jest w nim fascynacja fabryką – jej rytmem, jej paradoksalną urodą. W etiudzie nie pojawia się komentarz, nie wypowiadają się do kamery specjaliści. To zabawa formą, która jednak mogła być odebrana wówczas jako nienachalna pochwała kwitnącej gospodarki Polski Ludowej. Film ten miał był przede wszystkim reklamą Zakładu – zamówioną i współfinansowaną przez „Jotes”. Przedsiębiorstwo w ujęciu Rebzdy i Aleksandrowicza to nie tylko nowoczesny zakład pracy, ale wręcz futurystyczne laboratorium.

W centrum zainteresowania autorów, a zapewne szczególnie Aleksandrowicza – operatora, który kilka lat później obroni dyplom na Wydziale Operatorskim, prezentując ten właśnie film – był obraz. Twórcy połączyli w nim elementy animowane z dokumentalną obserwacją ludzi przy pracy. Pieczołowicie rejestrowali działanie maszyn, ukazując w bliskich planach ich ruchome detale, płynące stopy metali, sypiące się iskry. Do niemal ostatniej sekwencji Jotes to rodzaj filmowej symfonii, w której niediegetyczny dźwięk, efekty układają się w melodię pracującej fabryki. W finale przechodzi ona w utwór rockowy Stroll on zespołu The Yardbirds. Zamykane są kolejne skrzynie z napisem „export”. Na pierwszej planszy napisów końcowych użyto wyłącznie języka angielskiego. Najwyraźniej film miał promować „Jotes” za granicą, dla zagranicznych kontrahentów prezentował fabrykę jako nowoczesną i sprawnie funkcjonującą .

W tym samym roku w Wytwórni Filmów Oświatowych powstał nieco dłuższy, niemal dwudziestominutowy film reklamowy Tadeusza Stefanka, również promujący „Jotes”.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2021 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman