Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

STEFAN I ŻUCZEK

2012
Piotr Loc Hoang Ngoc

Historia przyjaźni Stefana z Żuczkiem. Stefan jest odnoszącym sukcesy, uwielbianym przez kobiety, trenerem pływania. Pewnego dnia poznaje Żuczka, który jest ucieleśnieniem wszystkiego, co jest zabronione w świecie Stefana. Czy ich przyjaźń przetrwa? Czy Stefanowi uda się zabić wyrzuty sumienia, tak jak choinkami zapachowymi udaje mu się zabić zapach przyjaciela?

Stefana poznajemy w chwili, gdy w strugach deszczu przemierza ulice. W czerwonym dresie i z czerwonym parasolem zmierza w tym samym kierunku, co pozostali identycznie ubrani, smutni przechodnie. Gdzieś w tle, za plecami tłumu rozgrywa się dramat insektów, które sprowadzono do roli pracujących niewolników, których za najmniejsze przewinienie czeka bicie lub eksterminacja. To świat podzielony murem: wyznaczonymi trasami chadzają ludzie, innymi swoje wózki i kulki gnoju toczą żuki. Przestrzeń została zorganizowana tak, by nie dochodziło do spotkań pomiędzy jedną a drugą grupą społeczeństwa. Zamykana na chwilę ulica, by mogły przejść nią żuki, wysokie mury i ostrzegawcze plakaty przywodzą na myśl dobrze znaną z historii i reprezentacji kulturowych przestrzeń getta. O tym, że żuki zepchnięte zostały do gett, przekonuje również moment, gdy Stefan podąża za swym przyjacielem do jego dzielnicy, która znajduje się na obrzeżach miasta i składa się z nędznych ruder.

Piotr Loc Hoang Ngoc opowiadając swą historię o przyjaźni czy miłości niemożliwej, nie odsyła widzów do żadnej, konkretnej rzeczywistości historycznej, choć umieszcza w świecie przedstawionym sygnały (odwołania do gett historycznych i współczesnych, przełożony Stefana wykrzykujący swe komendy językiem przypominającym niemiecki), które pozwalają widzowi zinterpretować go jako rzeczywistość totalitarną. Nie bez przyczyny basen i spa, w którym pracuje Stefan nazwany został "Nowy wspaniały świat". Identyczność i stabilność, filary społeczeństwa z powieści Huxleya, zdają się również obowiązywać ludzi z filmu Stefan i Żuczek. Porządek wyznaczają wszechobecne sygnalizatory świetlne, a strzegą go brygady dezynsekcyjne, które w każdej chwili gotowe są do interwencji.

Choć znaczenia wpisane w etiudę Stefan i Żuczek mają ciężar refleksji nad istotą wolności i zniewolenia, to ich wehikułem pozostaje forma z pozoru lekka. Czytelna animacja, jednolite plamy barwne to kształty, jakie w filmie przybiera groteska, której najprostszym narzędziem jest deformacja i hiperbola: nienaturalnie duże głowy, gigantyczne, wytrenowane ciało przełożonego Stefana, pękate uczestniczki wodnego aerobiku, choinki zapachowe na szyi głównego bohatera, które mają zneutralizować zapach żuczego gnoju.

Loc Hoang Ngoc opowiada o odmienności i izolacji w jej efekcie, bo w świecie totalitarnym "nietypowość zagraża czemuś więcej niż tylko życiu jednostki; ona godzi w Społeczeństwo samo." (Huxley).

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
MakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agency