Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

IHR KAMPF

2008
Jacek Mazur

Zagubiona i przestraszona dziewczynka przemierza dawno opuszczone pofabryczne przestrzenie. Obce dźwięki napawają ją lękiem, ale i budzą ciekawość, która skłania ją do wejścia do kolejnego pomieszczenia, otwarcia jeszcze jednych drzwi.

Jacek Mazur łączy w niespełna pięciominutowej etiudzie różne konwencje, rozmaite sposoby myślenia o kinie. Bohaterem czyni dziecko - dziewczynkę o wielkich i smutnych oczach od pierwszych chwil wywołującą w widzu współczucie. Odwołuje się do świata dziecięcej wyobraźni, która tak często była eksplorowana przez twórców kina animowanego, a jednocześnie nie kieruje swego filmu do dziecięcego odbiorcy, choć koncepcja plastyczna postaci nawiązuje do konwencji animacji dla najmłodszych. O ile bohaterka przywodzi na myśl postaci z bajek , to pusta fabryka, po której chodzi, odtworzona jest niemal z fotograficznym realizmem. Podobnie jak towarzyszące jej dźwięki. Nie możemy mieć jednak pewności, czy naprawdę wypełniają hale, czy rodzą się w głowie dziewczynki. Status przedstawionej rzeczywistości nie jest oczywisty.

Świat budowany jest przez Mazura za pomocą obrazów przedmiotów i ich cieni oraz efektów akustycznych. Efemeryczny charakter tej rzeczywistości znakomicie obrazuje scena z ptakiem. Najpierw oczyma dziewczynki dostrzegamy cień szybującego ptaka podający na ziemię. Gdy bohaterka unosi wzrok, kamera ukazuje ptaka na niebie niby rzeczywistego, choć sposób jego przedstawienia nie rożni się niczym od obrazu cienia i w końcu ptak znika. Nie odlatuje, lecz rozrywa niebo niczym toń wody, pozostawiając na nim na moment kręgi. A może wszystko jest tylko grą światła, skoro w ostatnim ujęciu filmu nie widzimy już dziecka, lecz jedynie jego cień.

Sposób pracy kamery w Ihr Kampf służy wywołaniu i utrzymaniu napięcia typowego dla kina gatunków. Do rozwiązań charakterystycznych dla gatunkowych konwencji należą z pewnością gwałtowne zmiany planu - ze zbliżenia twarzy postaci do planu ogólnego, odjazdy kamery, zmiany punktu widzenia - z POV postaci na ujęcie z lotu ptaka. Zabiegi te sprawiają, że widz niczym w thrillerze odnosi wrażenie osaczenia, podglądania, śledzenia dziewczynki. Poczucie lęku wzmaga również monotonna muzyka konsekwentnie rozrywana tajemniczymi odgłosami, sugerującymi czyjąś obecność.

Jednocześnie etiuda Mazura właściwie nie opowiada historii. Jej autor prezentuje raczej możliwości, jakie daje kino animowane i sprawność warsztatową w łączeniu w spójną całość elementów z pozoru z różnych porządków.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2016 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka AgencyFabryka Obrazu