Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

NARODZINY NARODU

2001
Kamil Polak

Minimalistyczna animacja przedstawiająca narodziny i upadek pewnego narodu - w tych kilku słowach można by streścić 5-minutową, animowaną etiudę Kamila Polaka. Autor nawiązuje w niej bez wątpienia do licznych w tradycji polskiej animacji utworów, które odczytywano jako metafory polityczne. Jednym z ważniejszych jej osiągnieć był film Daniela Szczechury Fotel (1963): "Jest to prawie matematyczny wzór posiedzenia wyborczego - bezwzględny w swym ironicznym komizmie. Pozbawione indywidualnych cech kółka - postacie filmu - uosabiają tylko jedną cechę: ambicję w walce o fotel." (A. Kossakowski, Polski film animowany 1945-1974, Wrocław 1977). Recenzent, Aleksander Jackiewicz, pisał: "Dowcipna i mądra przypowiastka o karierowiczostwie, celna w treści, nowoczesna w lakonicznym, uproszczonym do maksimum rysunku." ( "Życie Literackie", 1964, nr 24). Podobny modus lektury można zastosować do filmu Polaka. O ile jednak ostrze satyry Szczechury wymierzone było w konkretny partyjny system, jednocześnie stając się opisem sytuacji uniwersalnej, to Narodziny narodu zdają się nie odnosić do weryfikowalnego "tu i teraz".

Na czarnym tle spotykają się dwa białe koła. W tle słuchać pocałunki, dźwięki towarzyszące seksualnemu zbliżeniu i już po chwili płacz dziecka. Pojawia się trzecie kółko. Kamera wykonuje odjazd i odsłania obraz mnóstwa kropek, które drżą, kwilą lub krzyczą. Gwar niczym ze szpitalnej sali noworodków zastąpiony zostaje urywanymi i nakładającymi się na siebie rozmowami dorosłych. W "tłumie" białych kropek pojawia się przywódca - kropka czerwona. Wkrótce jednak pochłonięta zostaje przez masę białych, równych kółek. Obraz drży od oklasków na cześć nowego przewodnika. Kropki ustawiają się w równy szyk wojskowy. Dochodzi do starcia. Słychać krzyki, dźwięki karabinu maszynowego, brzęk tłuczonego szkła. Kolumny walczących rozpadają się, panuje chaos. Kamera wykonuje kolejnych odjazd i tym razem ukazuje spacerującą kobietę w sukience w jasne groszki. Walka o przywództwo i wojna toczyły się na tkaninie sukni.

Polak zamyka swój krótki film wyrazistą, dowcipną puentą. Kobietę filmuje w sepii, dzięki czemu osiąga zadziwiający efekt: staje się ona mniej realna niż abstrakcyjny obraz, który oglądaliśmy przed chwilą. Autor z humorem wskazuje na zbliżenie erotyczne jako niewątpliwy akt założycielski każdego narodu. Jednocześnie skłania do refleksji nad trwałością i wagą relacji opartych na narodowościowych podstawach: czy porządek narodzin i upadków nacji jest istotą biegu historii, czy błahym epizodem, o którym szybko zapomnimy?

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WiktorGlinka AgencyFabryka Obrazue-teatr.pl