Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MORDERCZY POŚCIG

2009
Błażej Glapa

W postnuklearnym świecie życie to bezustanna walka, szczególnie jeśli polują na ciebie bezlitośni myśliwi. Czy bohaterowi uda się wyjść cało z pościgu, w którym stawką jest życie jego lub jego prześladowców?

Teoretycy filmu sytuują animację po stronie kina fikcjonalnego, podkreślając zwykle nadzwyczajną siłę kreacyjną tej formy filmowej. Film animowany posługuje się technikami i środkami, które są typowe wyłącznie dla niego. Rysunek, wycinanka, lalka - to najpopularniejsze techniki filmu animowanego. Animacja, zachowując swój kreacyjny, odległy od zapisu rzeczywistości charakter, czerpie pełnymi garściami z kina dokumentalnego (przykładów dostarcza intesywnie rozwijający się nurt dokumentu animowanego) oraz z fabularnego kina aktorskiego (przykładem Morderczy pościg). Błażej Glapa sięga po konstrukcyjne schematy filmu sensacyjnego, science fiction, road movie i westernu. Splata konwencje gatunkowe w spójną, pełną dramaturgicznego napięcia całość. Bohaterowie należą do motocyklowej bandy, ścigają się po pustynnych bezdrożach, które do złudzenia przypominają pejzaże Wielkiego Kanionu. W Morderczym pościgu jest też budzący grozę bar przydrożny, w którym musi dojść do bójki. Na koniec bandyci odjeżdżają doliną w stronę zachodzącego słońca. Przestrzeń filmu, choć typowa dla westernu i filmu drogi, jednocześnie jest przestrzenią z przyszłości, światem po katastrofie, usłanym kośćmi zwierząt. Trudno w nim swobodnie oddychać, a kontakt z powietrzem powoduje, że bohaterowie mutują. Zmieniają się w szczury, stanowiące najwyraźniej jedyny gatunek, któremu udało się przystosować się do nowych warunków życia.

Związek Morderczego pościgu z kinem aktorskim podkreślany jest od pierwszych ujęciach filmu. Glapa posługuje się tradycyjnymi technikami animacji jak lalki i wycinanki, ale celowo stylizuje obraz na nieco zniszczoną, pełną drop taśmę filmową. Stylizacji służy również kolorystyka filmu, sugerująca, że akcja toczy się w pystynnym, tonącym w słońcu krajobrazie Zachodu. Napisy początkowe i końcowe odczytuje lektor. Jego intonacja i artykulacja przywodzą na myśl sposób czytania, jaki polski widz doskonale zna z telewizji i popularnych niegdyś kaset VHS, które docierały do Polski szczególnie w latach 80. i 90. Nawiązanie do "kultury VHS" staje się kolejnym tropem interpretacyjnym, wyjaśniającym specyficzną estetykę Morderczego pościgu.

Film Glapy pokazuje, że w kinie animowanym nie ma żadnych ograniczeń. Nieco groteskowa stylizacja na na sens video łączy się z grą filmowymi gatunkami, która ma pewną tradycję w historii polskiego kina animowanego. Po konwecję westernu, do którego odwołuje się również Glapa, sięgał przecież przed laty Witold Giersz w Małym westernie (1960), opowiadając o trzech kowbojach, wyłaniających się i znikających w słoiczka z farbą. Choć Glapa i Giersz zrealizowali swe filmy odmiennymi środkami, posłużyli się różnymi estetykami, to w obu przypadkach związki z silnie skonwencjonalizowanymi gatunkami filmowymi stały się podstawowym źródłem humoru.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego