Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

OJCIEC

2007
Michał Sobociński

Etiuda zatytułowana Ojciec, dedykowana przez autora tacie, przedwcześnie zmarłemu, wybitnemu autorowi zdjęć filmowych, Piotrowi Sobocińskiemu, traktuje o pamięci. W opuszczonym od dawna, nadgryzionym zębem czasu domu stoi starsza kobieta. Przez rozbite okno z nostalgią spogląda na ogród, chwyta w dłonie zdjęcie w ramce z popękanym szkłem. Przedstawia ono młodego mężczyznę w mundurze. W kolejnym ujęciu tę samą fotografię w nienaruszonej oprawie trzyma w rękach dziewczynka. Stawia portret na fortepianie, włącza adapter, przyjmuje jedną z wyjściowych póz baletowych i zaczyna tańczyć. Muzyka, która ma swe źródło w świecie przedstawionym, nagle dominuje całkowicie tło dźwiękowe. Tylko ją zdaje się słyszeć bohaterka. Ni stąd, ni zowąd do pokoju wchodzi ojciec - mężczyzna ze zdjęcia. Dziewczynka wita się z nim radośnie. Mężczyzna wyjmuje z plecaka pudełko z nowymi baletkami. W kolejnym ujęciu na baletki patrzy dojrzała już kobieta z początku etiudy. Znów spogląda przez okno. Film zamyka ujęcie smutnego uśmiechu na jej twarzy.

Rekwizyt - fotografia, pudełko z baletkami - działa w filmie Michała Sobocińskiego niczym proustowska magdalenka. Susan Sonntag pisała: "Fascynacja, którą budzą w nas fotografie jako swoiste memento mori, wiąże się także z przywoływaniem sentymentalnych uczuć. Fotografie zamieniają to, co minione, w przedmiot czułego rozmarzenia..." (S. Sontag, O fotografii, przeł. S. Magala, Kraków 2009, s. 81). Odrzucamy to, co bolesne, co negatywne, pozostawiamy tylko to, co wywołuje dobre wspomnienie. Wobec tak postrzeganej przeszłości odczuwamy nostalgię, która staje się figurą braku. Zdjęcie pozwala rozbłysnąć wspomnieniu, ukazanemu w filmie za pomocą długiej retrospekcji. Za jego sprawą przywołana zostaje jedna scena, która poświadcza relację bliskości łączącą ojca i córkę. Być może fotografia działa jednak na nas, oglądających tak, jak opisywał to Barthes: "Fotografia nie przypomina przeszłości (zdjęcie nie ma w sobie nic proustowskiego). W jej działaniu na mnie nie chodzi o odbudowanie tego, co runęło (w wyniku działania czasu, odległości), a jedynie o poświadczenie, że to, co widzę - naprawdę istniało. (…) Fotografia ma w sobie coś wspólnego ze zmartwychwstaniem." (R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996, s. 139). Teraźniejszość kina pozwala unaocznić przeszłość, uczynić ją częścią "tu i teraz". Minione staje przed naszymi oczyma na takich samych prawach jak dzisiejsze.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego