Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KRĘTE ŚCIEŻKI

1970
Andrzej Barański

Kręte ścieżki to etiuda zrealizowana na drugim roku studiów przez adepta reżyserii - Andrzeja Barańskiego i sztuki operatorskiej - Zbigniewa Rybczyńskiego. Film powstał pod opieką Kazimierza Konrada i Janusza Majewskiego. Jest w nim ukryta zapowiedź lekkości i niebanalności historii opowiadanych przez Andrzeja Barańskiego w jego późniejszych filmach, ale i bez trudu dostrzec można pewną odmienność szkolnych prób reżysera, których istotą jest satyryczno-krytyczne spojrzenie na świat.

Od pierwszych ujęć filmu widzimy dwoje ludzie, którzy choć mieszkają drzwi w drzwi w tym samym domu, nie mogą się z sobą spotkać. Najpierw na korytarz wychodzi kobieta, ale zaczyna szperać w torebce, wraca do mieszkania. Otwierają się drzwi naprzeciw. Mężczyzna zamyka je i rusza. Zaraz po nim dom opuszcza kobieta. Oboje podążają miejskimi uliczkami. Wielokrotnie skręcają, przechodzą przez ulice. Okazuje się, że zdążają w miejsca nieodległe od siebie. On na pocztę, ona do mieszkania w tej samej kamienicy. To moment kulminacyjny etiudy. On wysyła list. Ona bezskutecznie puka do drzwi. W końcu oboje ruszają w drogę powrotną. Znów cel jest ten sam, lecz idą osobno. I wówczas następuje gwałtowny zwrot dramaturgiczny i dosłowny - kobieta spotyka znajomą, witają się, chwyta ją pod ramię i zawraca. Po drodze mijają sąsiada, mówią sobie "Dzień dobry" i idą dalej. Na koniec Barański serwuje widzowi niezwykły epilog - nagle kamera "przeskakuje" na witrynę zakładu, który "świadczy usługi dla ludności", a triumfalna muzyka i kręcący się na postumencie kwiat, niczym puchar, każe owo sąsiedzkie spotkanie uznać za zwycięstwo.

Kręte ścieżki są jedną z wielu niepozornych etiud szkolnych, które budzą dziś i rozbawienie, i zmuszają do refleksji. Reżyser nie koncentruje się na zdarzeniach wywołujących emocje, na pełnej zwrotów akcji fabule, lecz na tym co pomiędzy zdarzeniami, co umyka zwykle naszej uwadze w biegu codzienności, np. na szczególnej koincydencji wypadków. Barański opowiada historie osamotnienia, alienacji człowieka we współczesnym świecie. Problematyka ta powróci w zupełnie innej odsłonie w etiudzie Księżyc z roku 1973.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor