Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DOTYK MOTYLA

2005
Anna Winkler

Czy istnieje granica między światem materialnym a światem myśli i odczuć? Czy możemy takiej granicy dotknąć?

Na te pytania próbuje w swej kilkuminutowej etiudzie odpowiedzieć Anna Winkler. Fabuła jest w niej zaledwie pretekstem. Drag queen występuje w pewnej uroczej knajpce. Popisom wokalnym zdaje się towarzyszyć prezentacja numeru cyrkowego mężczyzny chodzącego po linie. Ale już tu tracimy pewność, co do miejsca i relacji pomiędzy zdarzeniami. Czy toczą się one równolegle? Czy w tej samej przestrzeni? Koncert filmowany jest bowiem w ciepłych barwach, atmosferę sali buduje światło - rozstawione na stolikach niewielkie lampki. Złoty płaszcz bohatera dodaje występowi nieco kiczowatego splendoru. Akrobata na linie ukazywany jest w odcieniach zdecydowanie mroczniejszych - w białym świetle scenicznych reflektorów jego ciało zyskuje barwę sino niebieską. W finale etiudy drag queen wraca po zakończonym występie. Deszcz zmywa mu makijaż. Akrobata leży martwy. Bezwładnie zwisająca ręka sugeruje, że uszło z niego życie. Wypadek nie zostaje jednak ukazany, choć w pewnym momencie lina zdaje się drżeć niebezpiecznie. Film otwiera ujęcie czerwonych maków. Pojawiające się również w finale ujęcie kwiatu stanowi klamrę filmowego opowiadania.

Autorka tka sensy swej opowieści z bogatej tradycji kulturowych symboli. Zarówno symbolika maków, jak i czerwieni, która w etiudzie Anny Winkler stanowi wizualny lejtmotyw, jest bardzo bogata. Symbolizują sen, zapomnienie i przelotną przyjemność. W mitologii greckiej były atrybutami bogów snu i śmierci: Morfeusza, Hypnosa i Tanatosa (W. Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990, s. 221). Ich czerwień kojarzona jest oczywiście z krwią, ale to również barwa namiętności i silnych emocji. Kolor, który wychodzi na widza z tła i jest w stanie zawładnąć obrazem. Dwa wpisane w film porządki znaczeniowe znajduję wyraz w tytule etiudy. Motylami, stworzeniami pięknymi, kolorowymi i jednocześnie niezwykle delikatnymi są obaj bohaterowie etiudy. Motyl to blichtr i próżność, ale i ulotność, przemijanie. "Człowiek to motyl: skrzydła aksamitne letniemu tylko pokazuje słońcu" (W. Szekspir, Troilus i Kresyda, przekł. L. Ulrich, 3,3).

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WiktorGlinka AgencyFabryka Obrazue-teatr.pl