Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ARGENTYNA

1970
Radosław Piwowarski

Osiem lat po nakręceniu szkolnej etiudy Argentyna, Radosław Piwowarski przyznał: "Należę do pokolenia, na które ogromny wpływ miała tak zwana "szkoła czeska". Od tego czasu upłynęło już wiele lat, ale to czeskie kino jakoś w nas pozostało i pokutuje. Chodzi tu raczej o sposób inscenizacji, sposób przedstawienia bohatera, aniżeli o sprawy, które to kino poruszało. Ale w tym sposobie inscenizacji i ciepłym stosunku do bohatera kino "szkoły czeskiej" jest nam bardzo bliskie" [Młody film polski - próba sondażu, "Kino" 1978, nr 8, s. 11]. Gdyby szukać dla tych słów filmowej egzemplifikacji, wspomniana Argentyna sprawdza się znakomicie.

Prowincjonalne miasteczko Miechów szykuje się na patriotyczną uroczystość, mającą uczcić bohatera Insurekcji Kościuszkowej, Bartosza Głowackiego: "Użyję z radością słów poety: "z takich, jak my, był Głowacki!"" - recytuje do mikrofonu główny organizator obchodów (rola Juliusza Janickiego). Smętne uliczki przystrojono flagami, karczmarz obiecuje pełną gotowość ("piwo się też znajdzie" - uspokaja), swą rolę ćwiczy poetycko usposobiony mężczyzna, który najważniejszych gości (tych "z województwa") przywitać ma w stroju chłopa-bohatera. Tyle że owi goście - bez specjalnego żalu zapewne - ostatecznie nie docierają. Mały świat pozostaje małym światem. I nawet jeśli jego aspiracje sięgają znacznie dalej, to zawsze znajdzie się ktoś, kto spojrzy na nie trzeźwo. Stary karczmarz nie ma złudzeń: "Oni z nas żartują, oni nas lekceważą…".

Podstawowa siła Argentyny to zderzanie "wielkiego" z "małym", "patetycznego" z "przyziemnym". Tak dzieje się choćby we wspaniałej scenie aktorskiej próby - przebrany za Bartosza Głowackiego, milczący i spolegliwy aktor próbuje podążać za wskazówkami energicznego inscenizatora: "Tak! Mocniej jeszcze! Tak! Wyżej czapkę! Wyżej kosę! Żeby zrozumieli, bo to jest ważne, o! Jeszcze mocniej! No, ale tak twarzą zagrajcie, żeby wiedzieli, że wy jesteście chłop! Hurrraaa!". W pamięć zapada też choćby ostatni kadr etiudy: ciemność, pod nią schowane miasteczko, trochę światła pada tylko na specjalnie wykonaną instalację z krążącym wokół ziemi sputnikiem. Ktoś wprowadza go długim kijem w ruch. I tak krąży sobie sputnik - przy wtórze rzewnej pieśni Argentyna - po nocnym niebie Miechowa.

Przebija przez te wszystkie obrazy życzliwość, z jaką Piwowarski spogląda na swych bohaterów. Jeśli chce, by ich aspiracje, słowa czy gesty nas rozśmieszyły, to intencja ta pozostaje wolna od złośliwości. Po latach reżyser powie: "Marzyłem o takim Pali się, moja panno [film Miloša Formana z roku 1967 - PP] w remizie strażackiej w Miechowie, ale drugi raz podobnego filmu zrobić się nie da" [Słodkie, gorzkie, rozmowa B. Janickiej z R. Piwowarskim, "Film" 1988, nr 33, s. 5]. A gdyby się jednak dało? Argentyna dowodem, że efekty mogłyby być zadziwiające.

Piotr Pławuszewski
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski