Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KONSTRUKCJA

2013
Andrea Guizar

W abstrakcyjnej przestrzeni każdy ruch pozostawia za sobą widzialny kształt. Trajektoria wiedzie precyzyjnie z punktu A do B znacząc każde, najmniejsze przesunięcie. Z czasem nawarstwiające się ślady tworzą konstelacje, które mienią się wielością kolorów i kształtów. Rzeczywistość ulega rozszczepieniu, a kolorowe plamy drgają z coraz to większą częstotliwością. Konstrukcja to opowieść o ukrytej, paralelnej narracji.

Obserwujemy bohaterów podczas wykonywania zwykłych czynności. Ktoś otwiera okno. Ktoś parzy herbatę. Ktoś siada na krześle i sięga po książkę. Jedna postać wyłania się z drugiej, wchłania inną. Obrazom towarzyszą wyselekcjonowane dźwięki codzienności: skrzypienie, stukanie, nalewanie wody. Powraca dźwięk ołówka, kredki lub pędzla przesuwającego się po kartce papieru. Działających postaci jest coraz więcej. Porządkowi ich zachowań odpowiadają zmiany abstrakcyjnego rysunku – geometrycznych figur naśladujących trajektorię ich ruchów. Dramaturgia filmu oparta jest na narastaniu, zaś jego semantyka na stopniowym zbliżaniu się obu elementów obrazu – abstrakcyjnego i ukazującego półprzeźroczyste sylwetki ludzi – aż stają się jednością.

Choć film Andrei Guizar na pierwszy rzut oka wydaje się jedynie formalną grą, to wpisana jest weń głęboka i subtelna myśl. Każda czynność pozostawia niezacieralny ślad w świecie, zmienia jego strukturę. W koncepcji filmu wydaje się wyrażać obecne od wieków w kulturze europejskiej dążenie od odnalezienia wzorów ludzkich zachowań, możliwie pełnego zrozumienia człowieka i wyrażenia go w doskonałej formie geometrycznych kształtów. Jednocześnie na Konstrukcję spojrzeć można jako na autotematyczną opowieść o sztuce, o procesie tworzenia, poszukiwaniu właściwego wyrazu za pomocą przedstawień figuratywnych lub/i abstrakcyjnych.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.