Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KAŚKA, BIMBER I MOTOCYKL

1999
Sławomir Fabicki

Najbardziej znaną etiudą szkolną Sławomira Fabickiego jest z pewnością nominowana do Oscara Męska sprawa (2001). Podczas studiów w Szkole Filmowej w Łodzi Fabicki zrealizował jeszcze cztery filmy, z których Kaśka, bimber i motocykl najwyraźniej bodaj odbiega od konwencji realistycznego, społecznego kina - znaku rozpoznawczego twórcy Z odzysku (2005) i Miłości (2012). Kaśka... to tzw. "hasówka", czyli etiuda zrealizowana pod opieką Wojciecha Jerzego Hasa, który narzucał swym studentom jedno ograniczenie: krótkie historie należało opowiedzieć bez użycia słów.

Chudy i Gruby stanowią parę zżytych przyjaciół: razem mieszkają, wspólnie spożywają posiłki, reperują motocykl z przyczepką i jeżdżą nim na zmianę. Harmonię zakłóca wkroczenie w ten męski świat dużej i przystojnej Blondyny. Obaj mężczyźni zaczynają nieporadnie starać się o jej względy i bez przerwy wchodzą sobie w drogę. Obaj zazdrośni są o kobietę, ale i o siebie nawzajem. Napięcie między nimi staje się coraz silniejsze. Narastający konflikt znajduje w końcu ujście w bójce. Dawny porządek nie powróci już nigdy.

Fabicki wybiera konwencję groteski. Bohaterowie są wyraziści, nieco przerysowani. Pasją Grubego jest hodowla kur. Kurę Barbarę darzy szczególnym uczuciem. Ściany ich mieszkania zdobią oprawione zdjęcia obu mężczyzn na motocyklu w komicznych kaskach-orzeszkach, z szerokimi uśmiechami na twarzach, fotografia Grubego z VII Krajowego Zjazdu Hodowców Drobiu. Z charakterem bohaterów doskonale współgra muzyka. Ścieżka dźwiękowa filmu wypełniona została efektami towarzyszącymi ich codziennym czynnościom i krótkimi fragmentami muzycznymi, których zasadniczą funkcją jest wydobycie komizmu sytuacyjnego. Pierwszy z nich pojawia się w momencie przyjazdu Blondyny, kiedy Chudy nerwowo zaczyna poprawiać włosy, a Gruby wyrównywać kołnierzyk koszulki. Etiuda zrealizowana została na taśmie czarno-białej, która zestawiona z groteskową konwencją filmu, przywodzi na myśl etiudy z przełomu lat 50. i 60., szczególnie krótkie filmy Romana Polańskiego od Uśmiechu zębicznego (1957) po wyprodukowane przez Se-Ma-For Ssaki (1962). Podobnie jak we wspomnianych filmach twórcy Lokatora (1976), w etiudzie Kaśka, bimber i motocykl opisana zostaje modelowa relacja międzyludzka, w której absurd rządzący światem przedstawionym pozwala na naszkicowanie postaci grubą kreską, bez psychologicznego skomplikowania i złożonych motywacji.

Film Fabickiego dedykowany jest łódzkiemu dziennikarzowi Tomkowi Gadule-Zawratyńskiemu, jednej z najbarwniejszych postaci środowiska artystycznego Łodzi. Jego przyjaciel Piotr Wesołowski wspomina: "Był łódzkim Piotrem Skrzyneckim. Nosił co rusz inne nakrycie głowy: czapkę czołgisty, jarmułkę, kapelusz. Bo Tomek nie chciał być szary. Nawet na ślubie z Małgosią zamiast tradycyjnego Marsza Mendelssohna z głośników popłynął jazz." (Gazeta.pl). Dziennikarz dwukrotnie pojawił się na ekranie: w filmie Mariusza Grzegorzka Rozmowa z człowiekiem z szafy (1993) i w etiudzie Małgorzaty Szumowskiej Zanim zniknę (1996). Zmarł tragicznie w wieku 35 lat w roku 1997.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.