Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

POCAŁUNEK

2013
Filip Gieldon

"Emilia (20 lat) budzi się po imprezowej nocy w mieszkaniu, którego nigdy wcześniej nie widziała. Ku jej zaskoczeniu osobą, która ją wita i gości nie jest mężczyzna, a kobieta. Matylda (32 lata) twierdzi, że zanim znalazły się w łóżku, to właśnie Emilia pocałowała ją jako pierwsza. To pełna dramatyzmu i romantyzmu opowieść o pierwszym spotkaniu dwóch kobiet. Każda minuta tej znajomości wprowadza je w nieznane rejony uczuć i namiętności."

Emocjonalne napięcie i zmieniające się uczucia udaje się przedstawić dzięki syntetycznym dialogom i subtelnej grze aktorskiej oraz szczególnej pracy kamery i inscenizacji. Matylda wydaje się być zachwycona nową znajomością i przerażona perspektywą utraty Emilii. Za jej nieco nazbyt ekspresyjnymi zachowaniami okazuje się skrywać zdumienie, że relacja z kobietą może dać jej szczęście. Jednocześnie chwyta się za wszelką cenę tej szansy. Stopniowo odsłania się przed Emilią, która jest w związku z chłopakiem. Emila początkowo zirytowana sytuacją, z czasem ujawnia fascynację poznaną w nocy Matyldą. Moment życiowy, w jakim znalazły się obie bohaterki, okazuje się pod pewnymi względami podobny - obie rozczarowane związkami znajdują ku swemu zaskoczeniu spełnienie w miłości lesbijskiej. Stają się sobie bliskie. Nie wiadomo, jak ułoży się relacja pomiędzy nimi, czy będzie trwała. Ostatnia scena i wypowiedziane przez Emilię z czułością i w skupieniu imię partnerki zdają się sugerować, że miłość ta może rozkwitnąć.

Pierwsza scena etiudy rozgrywająca się w dyskotece podporządkowana została transowemu rytmowi muzyki. Kamera wykonuje wolne, równoległe jazdy. Całość filmowana jest w odległych planach w slow motion jak we śnie lub wizji. Emila następnego ranka nie będzie w stanie odtworzyć przebiegu zdarzeń. W finale sceny zastosowano zbliżenie - kadr wypełniają usta całujących się kobiet. Zupełnie inny rodzaj napięcia towarzyszy obu dziewczynom podczas spotkania tuż po przebudzeniu. Nerwowość Emilii, która nie może dodzwonić się do swojego chłopaka, i najpierw nie może, a potem nie chce opuścić mieszkania Matyldy oddana jest poprzez ruchliwość kamery. Gdy kobiety zaczynają rozmawiać, a jednocześnie rozumieć to, co zaszło między nimi, znów ujęcia stają się spokojniejsze, bliższe transowemu rytmowi pierwszej sceny, jakby emocje towarzyszące pierwszemu pocałunkowi do nich powróciły. Bycie razem sprawia im radość, rodzi się między nimi bliskość ujawniająca się w drobnych gestach odgarniania włosów, poprawiania kaptura bluzy, dotyku. Ostatnia scena Pocałunku znów filmowana jest w stylistyce podobnej do ujęć w dyskotece. Tym razem jednak obie kobiety świadomie podejmują decyzję o zbliżeniu.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman