Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MILEŃKA

2001
Joanna Jasińska

W sielskim krajobrazie krowy przeżuwają trawę, ziewają z nudów. Drewniana chatka stoi pośród zielonych pastwisk. W domku mieszka smutna i samotna dziewczyna. Jak co dzień o poranku otwiera okno, podlewa roślinę stojącą w doniczce na parapecie. Świat jest uporządkowany i pełen harmonii aż do chwili, gdy roślina ożywa, a z gąszczu liści i wiotkich gałązek wyłania się mężczyzna. Młoda kobieta wydaje się zaskoczona i zawstydzona, ale bez wahania podaje dłoń przybyszowi i oboje unoszą się ponad domem i łąkami, budząc radość pośród znudzonych zwierząt. Kury biegną zawiadomić koguta i rozpoczynają swój taniec. Kurze układy do złudzenia przypominają choreografię znaną z musicali. Cieszą się krowy i pies. Malarz zafascynowany widokiem przenosi go na płótno. Unosząca się para staje się młodą parą. Głowę dziewczyny zdobi welon. Wszystko trwa w radosnym uniesieniu, lecz nagle muzyka zamiera, a piękna historia miłosna okazuje się tylko snem.

W zrealizowanej dwa lata przed dyplomową Dunią (2003) Mileńce Joanna Jasińska podejmuje temat stale obecny w jej twórczości: przenikanie się snu, marzenia, wyobrażeń z rzeczywistością. Marzenie wnosi do smutnego otoczenia radość i kolory, lecz zderzenie z szarością świata jest trudne i bolesne. W szkolnej Mileńce odnaleźć można cechy stylistyczne charakterystyczne dla autorki: humor sytuacyjny, zabawne skojarzenie, pozytywne waloryzowanie świata zwierząt i pewną skłonność do jego antropomorfizowania oraz ścisły związek z muzyką. W Mileńce wykorzystany został utwór zespołu The Ukrainians Oj, dziewczyno!, inspirowany piosenką ludową, który stanowi istotny kontekst interpretacyjny dla historii dziewczyny z drewnianej chatki. Zarówno we wcześniejszych, jeszcze szkolnych, (Cello do suity Maxa Regera, 2000), jak i w późniejszych filmach Jasińskiej muzyka pozostaje istotnym tworzywem, na przykład w zrealizowanym w serii miniatur filmowych do muzyki klasycznej Telewizyjnego Studia Filmów Animowanych w Poznaniu Dies irae (2006) do fragmentu Mozartowskiego Requiem.

Jasińska tworzy filmy w różnych technikach, przeważają jednak wśród nich techniki malarskie od akwareli po farby olejne. Twórczość reżyserki związana jest jednak z malarstwem również na innych poziomach. W jej filmach odnajdujemy inspiracje dziełami polskiego "malarza ekranu" Witolda Giersza czy artystów plastyków takich, jak Stasys Eidrigevičius. Patronem Mileńki jest Marc Chagall. Unosząca się nad miastem para to motyw powracający w jego malarstwie. Obrazy i rysunki Chagalla, stanowiące reminiscencje jego pobytów u krewnych na wsi, wypełniają bydło i drób domowy. Dzieła Chagalla wydają się szczególnym źródłem inspiracji dla filmu. Są bowiem przesycone "elementami literackimi przeniesionymi w świat form i kolorów. (…) Figury i przedmioty w jego kompozycjach funkcjonują jako znaki metaforycznego przekazu, porozrzucane po całej płaszczyźnie obrazu w przestrzeni wyobrażeniowej, spirytualnej, pozbawionej odniesień do praw naturalnych." (T. Grygielewicz, Twórczość Marca Chagalla, w: Marc Chagall, Kraków 1997). Interpretacja Mileńki w kontekście twórczości Chagalla wydaje się dodatkowo uprawniona faktem stematyzowania wątku malarskiego w filmie. Jasińska odmalowuje bowiem na ekranie nie tylko świat Mileńki, lecz także malującego ją malarza.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.