Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KANAŁ

2008
Paulina Bobrycz

Ten filmowy kanał nie ma nic wspólnego z Powstaniem Warszawskim; tytuł odnosi się do innego, stomatologicznego znaczenia słowa. Animowana etiuda stanowi żartobliwą fantazję, dla której punktem wyjścia jest rutynowa wizyta pewnej pacjentki u dentysty.

Mroczna klatka schodowa, odległe szczekanie psa, postać w czerni pokonuje kolejne piętra. Atmosfera grozy jak z ekspresjonistycznego filmu, którą autorka uzyskuje dzięki krzywiznom i ciemnej palecie barw. W ostatnich ujęciach pierwszej sekwencji filmu słychać coraz cięższe stąpanie po schodach. W końcu przed drzwi gabinetu stomatologicznego dociera pacjentka. Oboje milczą, ale już wkrótce orientujemy się, że kobietę czeka plombowanie. Wszystko przebiega zgodnie ze standardami wizyty u dentysty, aż do chwili gdy lekarz ku przerażeniu kobiety zassany zostaje do wnętrza pacjentki. Przemierza jej świat zupełnie różny od tego na zewnątrz. Po chwili i ona do niego dołącza, a gabinet zostaje pusty. Monitor podłączony do medycznej aparatury gaśnie.

Estetyka krótkiego filmu Pauliny Bobrycz oparta została na ostrym kontraście pomiędzy ujęciami, których akacja toczy się w gabinecie a scenami z wnętrza postaci. Pierwsza część zdominował kolor brunatny. Niemal monochromatyczna rzeczywistość przeraża. Ponury wyraz twarzy, podkrążone oczy i milczenie lekarza sprawiają, że bardziej kojarzy się on z filmowym wizerunkiem psychopatycznego zabójcy niż zwyczajnym dentystą. Efekt potęgowany jest przez warstwę dźwiękową, wypełnioną tajemniczymi i odpychającymi odgłosami aparatury dentystycznej i pełną napięcia, pulsującą muzykę. Tymczasem życie wewnętrzne bohaterki przypomina narkotyczną wizję. Feeria barw, obdarzone wzrokiem rośliny i zwierzęta o dziwacznych kształtach przywodzą na myśl animowane sekwencje ze słynnego The Wall (1982) Alana Parkera.

Zderzenie tak bogatej i zróżnicowanej estetyki z błahością tematu wizyty u dentysty nadaje Kanałowi wydźwięk wyraźnie groteskowy. Groteska to kategoria nader często przywoływana przez twórców animacji. Kwestionuje bowiem przyjęty obraz świata. Pokazuje komplikacje, eksponuje nieoczywiste aspekty zjawisk. W konsekwencji - nie utwierdza odbiorcy w tym, co skłonny byłby uznać za racjonalne (lub za takie każe uznawać obowiązująca ideologia). Wskazuje na mielizny i ograniczenia, charakterystyczne dla dominujących w danym czasie mniemań, wyobrażeń, ocen (Groteska, red. M. Głowiński, Gdańsk 2003, s. 10). Nakazuje spojrzeć na rzeczy inaczej, czemu bez wątpienia sprzyja fantazja i nieograniczone referencjalnością możliwości kina animowanego.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.