Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

STUTTGART

1989
Mirosław Dembiński

Trzecioroczny film dokumentalny, przedstawiający miasto z niezwykłej, oryginalnej perspektywy. Stosując zdjęcia poklatkowe, pokazano codzienne życie ludzi w fabrykach, szkołach, szpitalach, kościołach, bibliotekach. Zdeformowanie ruchu daje efekt obrazowy pobudzający do refleksji nad drogami rozwoju współczesnej cywilizacji.

„Naturalnym środowiskiem reżysera filmowego jest miasto. Tak było od chwili narodzin filmu. Rzecz przecież nie tylko w tym, że kinematografia to rozbudowany przemysł, powiązany z wieloma instytucjami administracyjnymi, finansowymi i kulturalnymi, których centra znajdują się w mieście. Miasto to tempo, dynamika, ruch, poligon technologii i przemian cywilizacyjnych w najwspanialszej i najpotworniejszej postaci. To także tygiel ludzki, konglomerat wszelkich przejawów życia społecznego, a zarazem dramat samotności w tłumie” – pisała Teresa Rutkowska („Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 28). Przejawem tej niezwykłej fascynacji w historii kina były symfonie miejskie – dzieła Waltera Ruttmanna czy Dzigi Wiertowa. Po wielu latach do formuły filmu dokumentalnego, w którym zarejestrowane obserwacyjną obrazy miejskiego życia zostają zorkiestrowane z muzyką, powrócił Godfrey Reggio w Koyaanisqatsi (1982), pierwszej części swej słynnej trylogii dokumentalnej. Reżyser zderza w nim obrazy natury z ujęciami zrealizowany w miastach. Pulsacyjny, niepokojący rytm nadaje filmowi muzyka Philipa Glassa. W dokumentach eksperymentalnych lat 20. wyrażała się wiara w niezwykłą moc człowieka, jej symbolem było tętniące życiem miasto. W filmie Reggio zostaje ona poddana w wątpliwość. To, co powszechnie uważamy za cywilizacyjny postęp, stanowi jednocześnie zagrożenie. Równowaga świata łatwo może zostać przez człowieka zachwiana.

Z pewnością Mirosław Dembiński znał te filmy, gdy wyjeżdżał do Stuttgartu, by zrealizować swój szkolny dokument. Na taśmie 16mm zapisał dzień z życia wielkiego miasta – od świtu do zmierzchu. Etiuda zaskakuje rozmachem: ilością lokacji, zróżnicowaniem tempa i techniki zdjęciowej. Wówczas wciąż jeszcze rzadko studenci Szkoły Filmowej tworzyli swe filmy za granicą. Rzadko podróżowali z kamerą na Zachód. Nie dziwi więc widoczne w etiudzie zauroczenie zachodnioeuropejską metropolią. Dzięki subtelnie stosowanym zabiegom przyspieszania i zwalniania ruchu, operowaniu kontrastowo zestawianymi planami bliskimi i totalnymi oraz niezwykłej muzyce Henryka Kuźniaka udaje się Dembińskiemu ukazać urodę miasta, ale i wydobyć niepokojący pęd, w jakim żyje współczesny człowieka.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.