Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WIECZERZA

1977
Jerzy Ridan

W restauracji odbywa się wieczerza wigilijna. Uczestniczą w niej ludzie w różnym wieku, ale wszyscy starannie i elegancko ubrani. Jedzą, wysłuchują przemówień, dzielą się opłatkiem. Tymczasem na zapleczu - w kuchni i restauracyjnych korytarzach - wre praca.

Film, łączący w sobie elementy obserwacji i inscenizacji, powstał w drugiej połowie lat 70. Jego twórca, Jerzy Ridan, dwa lata później ukończył Wydział Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi i poświęcił się głównie twórczości dokumentalnej, której tematem stała się przede wszystkim Nowa Huta, jej historia i współczesność (Róg Marksa i Obrońców Krzyża, Lenin z Krakowa, Orkiestra dęta).

Wieczerza to jeden z kilku ocalonych przez Archiwum PWSFTviT w Łodzi szkolnych filmów reżysera. Nie zachowały się napisy początkowe i końcowe, nie zachował się dźwięk. Oglądamy więc niemy zapis przygotowań do Wigilii, zapis jej przebiegu zamknięty przygnębiającym obrazem samotnej kobiety, która zasiada w swym domu przy niemal pustym stole, spuszczając posępnie wzrok. Choć od powstania etiudy minęło zaledwie nieco ponad czterdzieści lat, skazani jesteśmy na domysły w jej interpretacji - czy wyłania się z niej obraz krytyczny, czy aprobatywny? Dla kogo i dlaczego zorganizowano tę uroczystą kolację? Kim jest kobieta z epilogu etiudy?

Twórcy operują krótkimi ujęciami. W wielu z nich kamera wykonuje gwałtowne odjazdy. Eksponuje akt jedzenia i proces przygotowywania potraw. Koncentruje się na detalach, na twarzach uczestników zdarzenia. Dwa ostatnie ujęcia stanowią swego rodzaju wyciszenie - długo przyglądamy się kobiecie z wysiłkiem pokonującej schody do swego mieszkania i twarzy bohaterki siedzącej przy stole. Konstrukcją Wieczerzy rządzi więc kontrast. Dla współczesnego widza w czasach komercjalizacji Świąt Bożego Narodzenia eksponuje on przepych i konsumpcjonizm zestawiony z refleksyjnością. Na zbliżoną interpretację historyczną nakierowuje data powstania filmu - czas kończącej się powoli gierkowskiej prosperity. Czy taka była również intencja twórcy, pozostanie tajemnicą. Etiuda ocala jedynie wyglądy twarzy i przedmiotów. Archiwalny ślad nakazuje interpretacyjną wstrzemięźliwość. Tajemnica przeszłości nigdy nie zostaje odkryta do końca, choć próbujemy ją nieustannie podporządkowywać współczesnym potrzebom i dzisiejszej wizji.

Archiwum zasłania i odsłania to, co minione, mówi o mechanizmach zapomnienia i pamięci, władzy nad śladami przeszłości, znaczeniu dokumentów, procesie ich tworzenia. "Gorączka archiwum" jest chorobą, której objawem pozostaje chęć panowania nad przeszłością, a jednocześnie szansą na jej zachowanie - pisał Jaques Derrida (J. Derrida, Gorączka archiwum. Impresja freudowska, Warszawa 2016).

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.