KARIERA ARTURO UI
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1997
- Premiera:1997. 06. 19
- Barwny, 78 min
Liroy u Szulkina; najpopularniejszy polski raper w Teatrze TV -
takie doniesienia pojawiły się w prasie, gdy Piotr Szulkin realizował w
dawnej fabryce Norblina w Warszawie swój spektakl. Piotr Marzec, czyli
Liroy, jest także współautorem opracowania muzycznego widowiska i
kompozytorem dwóch utworów, które otwierają i kończą przedstawienie.
Uzasadniając zaangażowanie kontrowersyjnego muzyka do spektaklu,
reżyser podkreślał, iż rap stał się częścią naszej kultury, współczesnej
rzeczywistości, dnia codziennego. Rapowe przeboje w "wielkiej
historycznej rewii gangsterskiej" mogą stać się pierwszym sygnałem dla
widzów, że w istocie nie o historię tu chodzi.
Pisząc "Karierę Arturo UI", Bertolt Brecht (1898-1956) miał
oczywiście na myśli konkretną postać, historię dojścia Adolfa Hitlera do
władzy. Pod datą 10 marca 1941 r. zanotował w swych zapiskach:
"Wpadł mi znowu do głowy pomysł, który miałem już raz w Nowym
Jorku, żeby napisać sztukę gangsterską, która by przypomniała pewne
zdarzenia, znane nam wszystkim..." Taka interpretacja sztuki znalazła
swój wyraz w tradycji inscenizacyjnej, również w Polsce. Stałym
punktem odniesienia dla naszych rodzinnych inscenizatorów był głośny
spektakl Erwina Axera z 1962 r. z Tadeuszem Łomnickim, który
wyposażył swego Arturo w cechy fuhrera.
Z tą tradycją po raz pierwszy zerwał Jerzy Gruza w telewizyjnym
widowisku z 1973 r., z Markiem Walczewskim w roli tytułowej,
rezygnując z wszelkich aluzji do wydarzeń i postaci historycznych.
Jeszcze dalej poszedł Maciej Prus w inscenizacji w Teatrze Polskim w
1995 r., wykładając wprost w programie spektaklu, że przedstawienie
można odczytać jako "sztukę o dzisiejszej Polsce, w której mafia
wołomińska walczy o wpływy z mafią otwocką".
W spektaklu Piotra Szulkina nie ma tak dosłownych odniesień do
współczesności, chociaż widz ma nieodparte wrażenie, że wykreowany
przez Jana Peszka Arturo Ui i inni przedstawiciele przestępczego (i nie
tylko) świata są rodem z Polski. Odchodząc od historyczno-teatralnej
tradycji, reżyser zaakcentował uniwersalne przesłanie i perspektywy
inscenizacyjne tkwiące w dramacie Brechta. Jest to raczej sztuka o
bezradności i bezwładzie społeczeństwa, o cynizmie, korupcji, żądzy
władzy wynoszącej miernoty na wyżyny. I mieści się w niej wszystko -
okrucieństwo i ironia, groteska i karykatura, śmiech i groza.
Zanim Arturo Ui pojawi się na scenie, zacni mieszkańcy miasta
już ujawniają swą podatność na korupcję, zastraszanie i szantaż. Bliscy
plajty kupcy pochlebstwem wyłudzają od ponoć kryształowo uczciwego
burmistrza zgodę na pożyczkę z kasy miejskiej, dla ratowania biznesu
kalafiorowego. Za 20 tysięcy dolarów - "dla dobra publicznego" - starzec
wchodzi do trustu. Arturo Ui, jeszcze nikomu nie znany, zakompleksiony
cwaniaczek, również zdaje sobie sprawę z tego, że pragnąc odnieść
sukces, musi mieć w kieszeni nie kastet, lecz władzę. Z żelazną
konsekwencją realizuje swój plan. Burmistrzowi i wszystkim zieleniarzom
w mieście oferuje ochronę przed każdym bandyckim napadem. Groźbą,
szantażem, przemocą łamie wszelkie próby oporu, a wplątani w
kalafiorową aferę kupcy i urzędnicy z ulgą zrzucają własne winy na
konto już "uciszonych" nieboszczyków. Coraz pewniejszy siebie gangster
pobiera u aktora lekcje przemawiania, chodzenia, siedzenia, słowem -
zachowania godnego homo politicus: "Mam być taki, jak sobie cham z
tłumu wyobraża pana z pana". Nabyte umiejętności przydają mu się w
czasie kampanii wyborczej.
Arturo Ui ma już w kieszeni gospodarkę i wymiar
sprawiedliwości, więc bez problemu zdobywa fotel pierwszego w
mieście. Po skutecznie przeprowadzonej operacji i złożeniu do trumny
wszystkich oponentów, następuje podział łupów i czystka wśród swoich,
wszak każdy przywódca ma prawo sam dobierać sobie
współpracowników. Znów kręci się maszynka terroru, potęguje
służalczość i strach. A apetyt wodza ciągle rośnie - chleb, woda,
powietrze, wszyscy chcą straży. Zaiste, daleko zaszło, że do tego doszło,
komentuje współczesny raper. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Opracowanie tekstu
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- MuzykaHans-Dieter Hosalla
- Aranżacja
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcjadla Teatru Telewizji TVP
- Obsada aktorskaArturo UiMagdalena PoleszyńskaJarosław Jarocki
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
KARIERA ARTURA UI | |
Dramat | |
Autor | Bertolt Brecht |
Przekład | Roman Szydłowski |
Variapokaż
Patrz także:schowaj
- 1973Spektakl telewizyjny / Bertolt Brecht / Jerzy Gruza