Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DYRYGENT

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1979
  • Premiera:
    1980. 03. 24
  • Gatunek:
    Film psychologiczny
  • Barwny, 2794 m, 102 min

    Lokacje: Warszawa (INTRACO, Hotel "Solec", tzw. Willa Pietrusińskiego przy ul. Tykocińskiej 15, ulice: Barkocińska, Ossowskiego, Witebska, teren ambasady USA), Modlin, Radom (restauracja "Myśliwska" przy ul. Żeromskiego, osiedle Ustronie, rynek, ratusz, kościół Świętego Jana Chrzciciela przy ul. Rwańskiej 6, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w rynku), Nowy Jork.

    W napisach filmu informacja: "Pomysł filmu powstał z opowiadań i rozmów z dyrygentem Andrzejem Markowskim."

Kiedy poproszono Ingmara Bergmana, by sporządził listę jedenastu filmów, które zrobiły na nim największe wrażenie. Mistrz propozycję przyjął. Wśród znamienitej jedenastki na drugiej pozycji znalazł się film polski. Był nim "Dyrygent" Andrzeja Wajdy. Jakie były przyczyny takiej nobilitacji utworu, o którym krytycy polscy pisali, że nie należy do najlepszych nawet w dorobku Wajdy? Być może, obecny w "Dyrygencie" motyw "poszukiwania straconego czasu", stale występujący także u autora "Tam, gdzie rosną poziomki"? Być może. Niewątpliwie film Wajdy znacznie lepiej przyjęto za granicą niż w kraju. "Dyrygent" zdobył wiele prestiżowych nagród, w tym na tak znanych festiwalach, jak w San Sebastian czy Santander. Europejskiemu widzowi bardzo przypadła do gustu dramatyczna historia trojga ludzi, dla których przygodą życia stała się muzyka. Marta jest młodą, utalentowaną skrzypaczką. Przebywając na stypendium w Stanach Zjednoczonych spotyka Johna Lasockiego - światowej sławy dyrygenta, który był niegdyś wielką miłością jej matki. Wstrząs spowodowany spotkaniem z Martą budzi u starego mistrza pragnienie powrotu do przeszłości. Lasocki zrywa kontrakty, nie dba o terminy i zawarte wcześniej zobowiązania. Przyjeżdża do Polski, do prowincjonalnego miasta, gdzie urodził się przed siedemdziesięciu kilku laty. Chce tu poprowadzić V Symfonię Beethovena, którą wykona miejscowa orkiestra. Jej dyrektorem jest jednak mąż Marty - ambitny i nieco zagubiony Adam. W przyjeździe Lasockiego widzi swoją wielką szansę, ale obawia się konfrontacji z artystą takiego formatu. Dostrzega fascynację Marty wielkim dyrygentem, jego skromność, życzliwość i głębokie zrozumienie istoty muzyki. Narasta w nim poczucie niejasnego zagrożenia, które zaczyna przeradzać się w zawiść, agresję, a nawet histerię. Lasocki nagle umiera. Marta pozostaje z mężem, ale ostro osądza jego postawę i charakter. Johna Lasockiego zagrał gwiazdor kina brytyjskiego - John Gielgud. Martę - stojąca wówczas u progu wielkiej kariery Krystyna Janda, Adama zaś - jej ówczesny mąż Andrzej Seweryn. I to właśnie on zebrał najlepsze recenzje. Jako jedyny nadał swej postaci rys niekłamanego tragizmu. Krytyka wytykała Wajdzie, że niedostatecznie wykorzystał rolę muzyki Beethovena. "V Symfonia" mogła być metaforycznym komentarzem do powikłanych losów bohaterów, a stała się tylko pięknym dodatkiem - pisano. Mimo to jednak "Dyrygent" pozostał przenikliwym zapisem "rozdygotanych" stosunków między ludźmi; niepewności postaw i ideałów; przejściowości i względności wzorców kulturowych.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
DYRYGENT
Opowiadanie
AutorAndrzej Kijowski
pierwodruk: Twórczość 1978 nr 5 s. 9-39; w czołówce nie ma informacji o pierwowzorze literackim scenariusza, informacja za słownikiem "Współcześni pisarze i badacze literatury. T. 4"

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 1980
    Berlin (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Srebrny Niedźwiedź za rolę
  • 1980
    San Sebastian (MFF)-nagroda FIPRESCI
  • 1980
    San Sebastian (MFF)-nagroda Baskijskiego Towarzystwa Kulturalnego
  • 1980
    San Sebastian (MFF)-nagroda OCIC (Międzynarodowa Organizacja Katolicka d/s Filmu)
  • 1981
    Belgrad (MFF "FEST")-Nagroda Główna
2024.06.06 02:18:12
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.