DOM BEZ OKIEN
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1962
- Premiera:1962. 08. 31
- Gatunek:Film psychologiczny
- Czarno-biały, 2749 m, 95 min
Lokacje: Warszawa (Targówek, ul. Oszmiańska, ul. Stolarska).
Debiut reżyserski Stanisława Jędryki, znanego później głównie z filmów wojennych oraz skierowanych do dzieci i młodzieży. "Dom bez okien" nie przeszedł bez echa. Przeciwnie, został nie tylko dostrzeżony, lecz nawet przeceniony. Wyrazem tego było wysłanie go na festiwal w Cannes, ale tu był chłodno przyjęty. Tematem "Domu..." jest bowiem życie cyrkowców, sportretowane wcześniej ze znakomitym skutkiem przez Felliniego i Bergmana. By wytrzymać taką konkurencję, młody debiutant z Polski musiałby zrealizować film genialny. Nie zrobił tego, o co trudno mieć pretensje. Canneńska porażka "Domu bez okien" nie znaczy jednak, że debiut Jędryki powinien iść w zapomnienie. Mimo upływu lat film ten ciągle się broni, głównie znakomitym aktorstwem. Zwłaszcza Wiesław Gołas w roli mima stworzył kreację, świadczącą o dużym i wszechstronnym talencie tego artysty, który współczesnemu widzowi kojarzy się głównie z występami w komediach i kabaretach (legendarna piosenka "W Polskę idziemy"). A przecież swego czasu aktor ten z równym powodzeniem grywał czarne charaktery (ubek w "Zezowatym szczęściu", niemiecki oficer w "Jak być kochaną"); nieustraszonych pogromców bandytów ("Dotknięcie nocy", "Kapitan Sowa na tropie"), czy wręcz postaci tragiczne ("Ogniomistrz Kaleń"). W "Domu bez okien" znajdującemu się w wybornej formie Gołasowi znakomicie dotrzymują kroku Elżbieta Czyżewska (Teresa), Danuta Szaflarska (dyrektorowa), Jan Świderski (iluzjonista) i Jadwiga Andrzejewska (konferansjerka).
Mały, prowincjonalny cyrk chyli się ku upadkowi. Przed nieuchronnym bankructwem ratuje go niespodziewanie przybysz z zewnątrz - utalentowany mim i parodysta Robert. Sceniczne sukcesy młodzieńca nie idą jednak w parze z powodzeniem wśród kolegów. Robert nie potrafi współżyć z partnerami z zespołu. Zamiast tego bezpardonowo wyszydza ich na scenie. Wreszcie pewnego dnia postanawia odejść.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach imię: Hanna
- Charakteryzacja
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskamim Robertdyrektorowa Zofia, treserka koniSzarlit, dyrektor cyrkuakrobatka Teresa Kwaśnikównaclown Jankowskiiluzjonista Klebergakrobatka parterowa Korolkiewiczowaakrobata Korolkiewiczsiłacz Żaczekkonferansjerka AniaOgórek, treser niedźwiedziainspektorwidz w cyrku; nie występuje w napisachpomocnik; nie występuje w napisachkarciarz; nie występuje w napisachwidz w cyrku; nie występuje w napisachkarciarz; nie występuje w napisachpomocnik; nie występuje w napisach