ZEZOWATE SZCZĘŚCIE
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1960
- Premiera:1960. 04. 04
- Gatunek:Komedia
- Czarno-biały, 3146 m, 107 min
Zdjęcia do filmu rozpoczęły się 21 kwietnia 1959.
Lokacje: Warszawa (m. in. klatka schodowa na ul. Mokotowskiej (scena ucieczki Piszczyka z mieszkania Basi), ul. Chmielna (sklep zegarmistrza), dworce: Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia, dziedziniec Uniwersytetu Warszawskiego, szkoła przy ul. Otwockiej, Agrykola (defilada harcerzy), Budynek Ministerstwa Komunikacji przy ul. Chałubińskiego, szkoła im. Batorego przy ul. Myśliwieckiej, Most Średnicowy, ulice: Kaniowska, Suzina, Sierpecka, Stalowa), Kraków (m. in. ul. Franciszkańska (scena w kawiarni), Nowa Huta (fabryka zbrojeniowa), Łódź (ul. Moniuszki - sen Piszczyka), Sieradz (więzienie).
"...powoli zaczynam rozumieć impulsy, które kierowały moim postępowaniem. Otóż chyba zawsze usiłowałem, całkiem nieświadomie, przystroić się w szaty uznanego przez opinię bohatera danego historycznego okresu. W życiu dziecka był nim harcerz, później podchorąży, wreszcie konspirator... Wszystkie te etapy przebiegłem w bezowocnej pogoni za życiowym powodzeniem. Czy mogłem przypuszczać, że wszędzie czeka mnie nieuchronna klęska?..." - tak podsumował swoje pechowe życie główny bohater opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego "Sześć wcieleń Jana Piszczyka". Nowela ta stała się kanwą scenariusza do "Zezowatego szczęścia" - filmu, który ugruntował wysoką pozycję Andrzeja Munka wśród polskich reżyserów debiutujących po wojnie. O klasie tego twórcy wiele mówiła już "Eroica" (1958) - do dziś uznawana za arcydzieło szkoły polskiej. "Zezowate szczęście" dowiodło jednak, że Munk to nie tylko mistrz w obnażaniu fałszu narodowych stereotypów i symboli. Pokazało biegłość twórcy w operowaniu zarówno językiem tragedii, jak i komedii. Stało się też świadectwem wyczulenia reżysera na problemy współczesności, takie jak choćby przerost biurokracji i jego konsekwencje. Wartość "Zezowatego szczęścia" ujawnia się jeszcze w czym innym. Film ów jest mianowicie zdumiewająco udanym połączeniem różnych stylów i poetyk. Krytycy znaleźli w dziele Munka zjadliwą ironię, groteskę, elementy czysto komediowe i dramatyczne oraz cechy powiastki filozoficznej w duchu wolteriańskim. Przy tak dużej różnorodności i "rozrzucie" stylistycznym próżno szukać w "Zezowatym szczęściu" zgrzytów, zbędnych scen, chybionego aktorstwa... W warstwie fabularnej film Munka stanowi studium postawy obecnej w każdej epoce i w każdym społeczeństwie. "Zezowate szczęście" opowiada w groteskowo - karykaturalnym ujęciu losy pechowego oportunisty, który - w różnych warunkach na przestrzeni dwudziestu lat - usiłuje przypodobać się aktualnym władzom. Wszelkie te próby "dobrze widzianych" metamorfoz kończą się fiaskiem: Piszczyk pozostaje antybohaterem - kolejnych bezkrytycznych "przemian" dokonuje zawsze za późno. Piszczyk chce za wszelką cenę dostosować się do wymagań aktualnej sytuacji politycznej, lecz z różnych powodów mu się to nie udaje. Pragnie być wzorowym harcerzem, ale kompromituje się na defiladzie. Podczas antysemickich ekscesów na uniwersytecie wzięty został za Żyda, kiedy zaś znalazł się wśród bojówkarzy niszczących sklepy żydowskie, pobili go policjanci. We wrześniu 1939 roku przymierza wymarzony mundur podchorążego i w nim trafia do oflagu, gdzie po pewnym czasie zostaje zdemaskowany i uznany za szpiega. Podobny los czeka go w organizacji podziemnej. Po wojnie robi oszałamiającą karierę, wcielając w życie, dosłownie i bezmyślnie, aktualne hasła i zarządzenia. Jest mistrzem sprawozdawczości, wzorem służalczego biurokraty. Ale antypaństwowe zdanie wypisane w zakładowej gazetce ściennej jego charakterem pisma strąca go z piedestału. Piszczyk trafia do więzienia, z którego, doświadczony boleśnie i zrezygnowany, nie chce zresztą wyjść na wolność.
Fragment filmupokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazu
- Oświetlenie
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Fotosy
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo zdjęć
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcja
- Obsada aktorskaJan PiszczykBasiabiuralistka WychównaJolamajorowa Wrona-Wrońska, matka JoliZosia, żona JelonkaIrena StalończykIrena Kropaczyńska; rola dubbingowana przez Barbarę HorawiankęWąsikdyrektoroficer z UBCezary Piszczyk, ojciec JanaJelonekpodchorąży SawickizegarmistrzWitold KropaczyńskiJan Piszczyk w dzieciństwienaczelnik więzieniamajor Wrona-Wroński, ojciec Jolipodchorąży Osewskipersonalny Józef Kacperskizastępowynaczelnik Kozienickikobieta na przymiarce u ojca Piszczyka; nie występuje w napisachdziewczyna w auli uniwersyteckiej; nie występuje w napisachoficer, którego Piszczyk pyta się o drogę do Zegrza; nie występuje w napisachprotokolant w więzieniu; nie występuje w napisachnie występuje w napisach; informacja o występie Dygata w filmie znajduje się w relacji z planu filmowego autorstwa Romana Polańskiego (asystenta reżysera) opublikowanego w numerze 25/1959 "Filmu", niestety nie została podana rola odegrana przez pisarzapodchorąży w obozie; nie występuje w napisachnie występuje w napisachżydowski kupiec z manekinem; nie występuje w napisachoficer z UB; nie występuje w napisachZdzisław Halickidrużynowy na trybunie podczas defilady; nie występuje w napisachAnastazja Makulec, kobieta w biurze Wąsika w Krakowie; nie występuje w napisachrobiący interesy z Piszczykiem w restauracji; nie występuje w napisachżołnierz w oflagu; nie występuje w napisachkonspirator; nie występuje w napisachżołnierz niemiecki przyłapujący Piszczyka na przymierzaniu munduru podchorążego; nie występuje w napisachmężczyzna w bramie; nie występuje w napisachsierżant, którego Piszczyk pyta się o drogę do Zegrza; nie występuje w napisachJan PotockiMioduszewski, urzędnik w wydziale sprawozdawczości; nie występuje w napisachnie występuje w napisachWitold, szef siatki ruchu oporu; nie występuje w napisachFranek, rikszarz wiozący Piszczyka i Jelonka; nie występuje w napisachżołnierz w oflagu; nie występuje w napisachJelonek w dzieciństwie; nie występuje w napisachgranatowy policjant w mieszkaniu Jelonka; nie występuje w napisachkonspirator; nie występuje w napisachpodchorąży w obozie; nie występuje w napisachkorepetytor Joli; nie występuje w napisachlekarz opatrujący Piszczyka na komendzie policji; nie występuje w napisachpiosenkarka; nie występuje w napisachżołnierz wiozący "tajną broń"; nie występuje w napisachkochanek Kropaczyńskiej; nie występuje w napisachnie występuje w napisachżołnierz w oflagu udający Hitlera; nie występuje w napisachnauczyciel młodego Piszczyka; nie występuje w napisachpodchorąży Krawczyk; nie występuje w napisachpasażer pociągu dźwigający na ramieniu kosz; nie występuje w napisachgenerał na trybunie podczas defilady; nie występuje w napisachstudentka na wykładzie; nie występuje w napisachJulcia, służąca Wrona-Wrońskich; nie występuje w napisachwięzień oflagu; nie występuje w napisach
- Obsada dubbinguIrena Kropaczyńska; rola Ireny Stalończyk; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
SZEŚĆ WCIELEŃ JANA PISZCZYKA | |
Powieść | |
Autor | Jerzy Stefan Stawiński |
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1960Edynburg (MFF)-dyplom
- 1960Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego
Patrz także:schowaj
- 1988Film fabularny / Andrzej Kotkowski