Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DZIECI

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1997. 11. 24
  • 90 min

Czy matka dorosłych dzieci ma prawo powiedzieć: mam dość, czy może w jednej chwili spakować walizki, zostawić dom pełen ludzi i wyjechać z mężczyzną, którego kocha? Czy musi znać rozmiary ubrań i butów dzieci, ich mężów i żon, wszystkich wnuków, czy powinna do końca życia pamiętać o ich urodzinach i rocznicach? Jak wychowywać dzieci, żeby umiały znaleźć w życiu szczęście, jak żyć, by samemu nie pogrążać się w goryczy, żalu, bezsilnej złości czy zazdrości? Te uniwersalne pytania egzystencjalne zadaje współczesny amerykański dramaturg i nowelista A. R. Gurney (ur. 1938; autor m.in. znanych w polskim przekładzie "Listów miłosnych" i prezentowanego w Teatrze TV spektaklu "U progu jesieni"), opowiadając historię owdowiałej przed kilkoma laty matki trojga dorosłych już dzieci.
Akcja psychologiczno-obyczajowego dramatu toczy się w ciągu jednego lipcowego dnia, od świtu do późnej nocy, i rozgrywa się w jednym miejscu - w należącym od lat do rodziny domu nad morzem. Spędza tutaj lato wraz ze swoimi dziećmi najstarsza córka Barbara, oraz starszy syn Randy ze swoją rodziną. Matka zaprasza też najmłodszego syna z żoną i dziećmi - chodzącego zawsze własnymi drogami, zbuntowanego, ale najbardziej kochanego. Chociaż Pokey pojawi się dopiero w finale, a do końca sztuki nie wypowie ani słowa, wokół jego osoby koncentruje się życie rodziny w tym burzliwym dniu. Pełna niepokoju starsza pani komunikuje dzieciom, że wkrótce wyjdzie za mąż za wuja Billa, starego przyjaciela rodziny. Wówczas, w myśl testamentu ojca, dom przejdzie na własność trojga rodzeństwa, zatem decyzja matki odmieni radykalnie życie wszystkich. Mieszkająca w znienawidzonym Bostonie Barbara chce przeprowadzić się tu ze swoimi dziećmi na stałe, zwłaszcza że jest w jej życiu ktoś gotów zająć się nią samą i jej posiadłością. Randy niechętnie odnosi się do romansu siostry z człowiekiem, który "zajmował się tu kiedyś koszeniem trawników", ale pragnie przede wszystkim jej szczęścia. Natomiast Pokey żąda, żeby brat i siostra go spłacili. Wykupienie od niego jednej trzeciej domu przekracza możliwości finansowe skromnego nauczyciela i rozwódki utrzymującej się z niewysokich alimentów. Matka jest zdania, że rodzinnego gniazda sprzedawać nie wolno, bo nikt nie może żyć bez korzeni, również jej najmłodszy syn musi mieć takie miejsce na ziemi, do którego zawsze mógłby wrócić. Jednak Pokey zachowuje się tak, jakby chciał zerwać wszelkie więzi z najbliższymi. Ofiarowuje im prezenty przypominające przykre bądź trudne chwile z ich życia, wreszcie wyjawia rodzeństwu tajemnicę z życia matki, twierdząc, że dlatego właśnie ich ojciec popełnił samobójstwo. Te rewelacje wywołują lawinę dramatycznych zdarzeń w cichym domu na plaży. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
DZIECI
AutorA.R. Gurney
PrzekładMichał Ronikier
2024.06.06 00:42:18
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.