TANGO
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1999
- Premiera:1999. 10. 25
- Barwny, 107 min
Najznakomitszy i najpopularniejszy w Polsce, znany na świecie utwór
"klasyka" rodzimej dramaturgii współczesnej, Sławomira Mrożka. Jest
to telewizyjna wersja przedstawienia, przygotowanego przez Macieja
Englerta na "Scenie w baraku" Teatru Współczesnego w Warszawie
(premiera 1997). Gwiazdorska obsada znakomicie wydobywa wciąż
aktualne sensy utworu, utrzymanego w charakterystycznej dla autora
konwencji groteski. "Tango" opowiada o świecie naznaczonym
piętnem rozkładu wszelkich wartości. Bunt przeciwko rozpadowi
norm, utopijne dążenie do uporządkowania rzeczywistości - kończą się
klęską, co stanowi o gorzkiej wymowie tego arcydzieła polskiej
literatury i polskiego teatru.
Właśnie w Teatrze Współczesnym odbyła się w 1965 roku
pamiętna premiera "Tanga" w reżyserii Erwina Axera - i żaden z
polskich dramatów powojennych nie spotkał się z tak entuzjastycznym
przyjęciem. Nazajutrz po premierze sztukę okrzyknięto nowym
"Weselem", punktując jej demaskatorski charakter i zadziwiającą
aktualność. "Tango" nie schodziło z polskich scen. - "Może będzie
szło zawsze, niczym hejnał mariacki" - prorokował prof. Jan Błoński.
Trzydzieści lat później recenzent "Teatru" napisał: "Legendarne
"Tango", słabo przystające do realiów PRL-u, szybko
zmitologizowane przez ówczesną krytykę, przez wiele lat
funkcjonujące na zasadzie rozbudowanej aluzji, dopiero dziś trafia
wreszcie w swój czas". A krytyk na łamach "Dialogu" stwierdził:
"Zwykle bywa tak, że przedstawienia starzeją się od dnia premiery
W tym wypadku jest akurat na odwrót".
W rodzinie Stomila i Eleonory, jak powiada ich syn Artur,
panuje bezwład, entropia i anarchia. Wuj Eugeniusz, zdesperowany
staruszek w surducie i szortach, i przybrana w skórzaną czapkę z
daszkiem babcia Eugenia, grają w karty z podejrzanym, chociaż dość
sympatycznym osobnikiem, niejakim Edkiem. Z potężnym mężczyzną
o silnym ciosie potajemnie romansuje pani Eleonora, jej mąż Stomil,
intelektualista z kitką siwych włosów, z kolczykami w uchu, snuje się
po domu w rozchełstanej piżamie, wygłaszając tyrady o sztuce. Artur,
dobrze ułożony młodzieniec w porządnym, ciemnym garniturze, ma
dość wiecznego chaosu i próbuje choć trochę "wychować" całe
towarzystwo. Wymierza stosowne kary już to wujowi, już to babci,
odsyłając staruszkę na katafalk. Dogmatycznie pojmowanej wolności
chce przeciwstawić powrót do tradycji. Gdy w domu Stomila pojawia
się Ala, nowoczesna, "wyzwolona" dziewczyna, Artur proponuje
kuzynce małżeństwo. Nawet ta uświęcona tradycją forma wydaje mu
się jednak mało skutecznym sposobem ujarzmienia chaotycznej
rzeczywistości. Szuka więc idei, jakiejkolwiek, byleby była. - Nikt
stąd nie wyjdzie, dopóki nie znajdziemy idei! - grozi. "Ta histeria
Artura co innego znaczyła w PRL-u, krainie bezideowych ideowców,
co innego znaczy dziś. Szukanie wartości na chybił trafił wtedy było
kpiną, dziś jest może jedną z najbardziej przejmujących scen spektaklu
- pisał po premierze "Tanga" w inscenizacji Macieja Englerta
recenzent "Polityki". - Spektakl jest gorzką autoanalizą, lustrem
podsuniętym inteligenckiej widowni, której teatr tym razem nie
pozwala się tak beztrosko bawić, jak to ostatnimi czasy na
Mokotowskiej bywało. To my tańczymy tango argentyńskie z
figurami: ekstatyczne, podniecające i wymyślone kroki donikąd". [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Choreografia
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Peruki
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcjadla Teatru Tv
- Obsada aktorskaEugeniaEugeniuszEleonoraStomilEdekAlaArtur
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
TANGO | |
Dramat | |
Autor | Sławomir Mrożek |
Patrz także:schowaj
- 1992Spektakl telewizyjny / Sławomir Mrożek / Piotr Szulkin
- 2006Etiuda szkolna / Sławomir Mrożek / Monika Zamoyska
- 2012Spektakl telewizyjny / Sławomir Mrożek / Jerzy Jarocki