HISTORIE MIŁOSNE
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1997
- Premiera:1997. 09. 08
- Gatunek:Film obyczajowy
Cztery warianty losów uczuciowych mężczyzny w sile wieku: zostaje on raptownie postawiony w sytuacjach, które będą sprawdzianem zdolności do pójścia za głosem serca. Życiowy egzamin z siły uczuć ocenia Ankieter ze świata nadrzeczywistego. Rozprowadzający czuwa, by każdy z bohaterów stawił się w odpowiednim czasie przed obliczem tajemniczego Ankietera, który oceni siłę ich uczuć. Doktor, adiunkt polonistyki UW, zamiast pracy na egzaminie pisemnym otrzymuje od swojej studentki, Ewy Bielskiej, arkusz zapisany tylko dwoma słowami "Kocham Pana". Strofuje Ewę przypominając, że grozi jej niezaliczenie i, zażenowany, stara się być oficjalny. Dziewczyna zapewnia go jednak, że napisała prawdę: właśnie miłość uniemożliwia jej skupienie się na nauce. Doktor pamięta, że Ewa jest początkującą poetką, stara się więc pomóc jej w sytuacji na studiach prosząc, by zgłosiła się do niego z wierszami. Dziewczyna przychodzi jednak także z kwiatami, i nie do gabinetu, lecz do domu. Skonfundowany adiunkt niemalże ulega oddającej mu się Ewie, lecz w ostatniej chwili wybiera unik. Gdy nadal w nim zakochana dziewczyna pojawia się na egzaminie końcowym i błaga o pomoc, początkowo godzi się, lecz - przestraszony, że ich sekretną rozmowę widziała bibliotekarka, która mogłaby mu zaszkodzić - odmawia w końcu wsparcia nawet wtedy, gdy gotów jest to dla niego zrobić dziekan. Ewa rezygnuje z egzaminu, co oznacza dla niej skreślenie z listy studentów. Doktor zostaje poinformowany przez asystenta Ankietera, że również jest już wyeliminowany z grona tych, w których życiu obecne są uczucia. Prowincjonalny ksiądz dowiaduje się od klęczącej przed konfesjonałem jedenastolatki, że jest jej ojcem. Magda, przebywająca po śmierci matki w Domu Dziecka w Radomiu, pokazuje mu jego zdjęcie; ksiądz pojmuje więc, że dziewczynka naprawdę jest córką tamtej Moniki Jarzębskiej z czasów, gdy przebywał w Krakowie. W pierwszej chwili prosi telefonicznie o pomoc swą matkę, która rozpoznaje sytuację w Radomiu i gotowa jest na wszelkie działania zapobiegające ujawnieniu sprawy - lecz ostatecznie, wzruszony uczciwością i prostolinijnością Magdy (która wprawdzie umie walczyć o swoje, lecz chciała go tylko poznać), odrzuca wszelkie kompromisy. Po rozmowie z biskupem porzuca stan kapłański, wybierając ojcostwo. Pułkownik żyje z żoną jak pies z kotem i gdy mu jest do czegoś potrzebna, musi jej płacić. Zgoda na wyjazd razem z nim na manewry z Amerykanami, przygotowujące do NATO (bo "tamci też będą z żonami") będzie go kosztować 2000 złotych. Pułkownik nie dba jednak o pieniądze, natomiast dba o karierę wojskową, i to właśnie okaże się decydujące, gdy niespodziewanie zapuka do jego drzwi dawna miłość jeszcze z olimpiady w Moskwie, Tamara zwana przezeń Tamaryszkiem: już jest gotów rzucić wreszcie żonę i spełnić deklarowane od dawna obietnice, gdy generał pokazuje mu zdjęcie wykonane przez tajne służby i rozkazuje natychmiast zerwać znajomość z Rosjanką. Pułkownik rejteruje, Tamara wraca do Moskwy. Więzień wpada na granicy z przemytem 12 kg heroiny pakistańskiej. Jest wściekły, bo podejrzewa, że żona podsunęła mu trefny towar. Rozżalona Kryśka wyjeżdża za granicę i przez cztery lata żyje z kochankiem w Berlinie. Gdy zbliża się koniec kary męża (oraz termin zapłacenia grzywny), wraca i zapewnia, że nie może bez niego żyć. Kochający ją wciąż Zdzisiek ulega i zdradza, gdzie są dolary, co przynosi mu następne 2 lata odsiadki, bowiem Kryśka, miast zapłacić grzywnę, znika. Po roku i 11 miesiącach odbywa się rozprawa przeciwko Krystynie Filip, złapanej na nielegalnym przemycie dewiz. Wciąż odsiadujący karę Zdzisiek bierze część winy na siebie twierdząc, że żona działała na jego zlecenie. Pytany przez asystenta Ankietera, czy będzie czekał, aż Kryśka wyjdzie z więzienia, żartuje, że na pewno, bo przynajmniej mu nie ucieknie. Pod drzwi urzędu Ankietera przychodzi kolejny kandydat do zweryfikowania siły uczuć.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazu
- Operator Steadicam
- Oświetleniegłówny oświetlacz
- Wózkarz
- Obsługa agregatunie występuje w napisach
- Laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizyty
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Atelier
- Kostiumy
- Asystent kostiumografa
- Muzyka
- Wykonanie muzykiJacek OlejarzGrzegorz Szwałek
- Konsultacja muzyczna
- Realizacja nagrań
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Imitator dźwięku
- Montaż dźwięku
- Montaż
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Fotosy
- Opracowanie graficzne
- Kierownictwo produkcji
- Organizacja produkcji
- Dyżurny planu
- Producent
- Produkcja
- Koprodukcja
- Obsada aktorska5 ról: adiunkt, ksiądz, pułkownik Jerzy Matałowski, więzień Zdzisław Filip, kolejny petent udający się biura AnkieteraKryśka, żona FilipaEwa Bielska, studentka adiunktaIrina AłfiorowaTamaraMagda Jarzębska, córka księdzażona pułkownika MatałowskiegoAnkietergenerał"Rozprowadzający", asystent "Ankietera"matka Filipaadwokatasystent na uczelnidziekanbiskupbibliotekarkagospodyni księdzastudent Ikonowiczpani profesorsędziasędziaopiekunka w domu dzieckaprofesorka na egzaminiezakonnicastudentkastudentkastrażnik w więzieniuadiutant generałapolicjant pilnujący Zdzisława Filipa na korytarzu sądupolicjant eskortujący Zdzisława Filipapracownik konsulatu rosyjskiegostarsza pani na cmentarzutaksówkarz przy Dworcu Centralnymadwokat Kryśkiministrantuczennicachłopak w domu dziecka; w napisach nazwisko: Drajewskigłos matki księdzapolicjant pilnujący Zdzisława Filipa na korytarzu sądu; nie występuje w napisachchłopak podający papiery adwokatowi; nie występuje w napisach
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1997Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Wielka Nagroda "Złote Lwy"
- 1997Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Kin Studyjnych
- 1997Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Polskiego Radia Kraków
- 1997Bilet, Nagroda Stowarzyszenia "Kina Polskie"-Srebrny Bilet
- 1997Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Srebrne Grono
- 1997Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda Prasy Filmowej
- 1998Paszport "Polityki" (nagroda kulturalna tygodnika "Polityka")-Nagroda w kategorii: Film
za rok 1997 - 1997Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego
za umiejętne połączenie trzech talentów - scenarzysty, reżysera, aktora, a także za wzruszenia, których film dostarczył widowni - 1997Wenecja (MFF)-nagroda FIPRESCI
- 1997Wenecja (MFF)-wyróżnienie OCIC (Katolickie Biuro Filmowe)
- 1997Wenecja (MFF)-nagroda Katolickiego Centrum Filmowego "Navicella"
- 1997Wenecja (MFF)-nagroda ANICA Flash
- 1998Złota Taśma (Nagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP)-w kategorii: film polski
za rok 1997 - 1998Europejska Nagroda Filmowa (dawniej "Felix")-Nominacja
w kategorii: Najlepszy aktor - 1998Słupca k. Konina (Przegląd Filmowy "Prowincjonalia")-nagroda aktorska
nagroda przyznawana przez publiczność - 1998Srebrna Taśma (Stowarzyszenie Włoskiej Krytyki Filmowej)-najlepszy film zagraniczny prezentowany we Włoszech
- 1998Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Grand Prix
- 1998Newport Beach (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Grand Prix
- 1998Ryga (MF Aktorów Filmowych)-Nagroda Główna "Bałtycka Perła"