BESTIA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1978
- Premiera:1979. 02. 26
- Gatunek:Film psychologiczny
- Barwny, 2862 m, 94 min
Lokacje: Łódź (dworzec Łódź Kaliska).
Dramatyczna opowieść o człowieku targanym namiętnościami, rozgrywająca się na terenie Wielkopolski w ciągu kilku miesięcy poprzedzających wybuch I wojny światowej.
Po kilku latach studiów w Szwajcarii wraca do swego majątku w Wielkopolsce Paweł Sarnawski. Spotkanie i rozmowy z matką i wujem, wizyty u narzeczonej wypełniają pierwsze dni. Paweł jest człowiekiem pełnym energii i planów na przyszłość, zdobytą wiedzę pragnie wykorzystać dla unowocześnienia podupadłego gospodarstwa. Stanowczo przeciwstawia się sprzedaży majątku. Za poręczeniem przyszłego teścia uzyskuje pożyczki z Kasy Mianowskiego, Sprowadza nawozy sztuczne, zamawia nowoczesne maszyny rolnicze z fabryki Cegielskiego, planuje budowę domu ludowego. Nie zaniedbuje także obowiązków patriotycznych. Udaje mu się zorganizować grupę młodych chłopów. Na spotkaniach czyta im poezje pobudzające uczucia patriotyczne, ale także uczy ich strzelać. Majątek Sarnawskiego znajduje się blisko granicy, planowane jest przerzucenie wyszkolonych ludzi do formujących się w Galicji Legionów. Narzeczona - Anna Lipkowska rozumie i podziwia ukochanego.
To założone według pozytywistycznych wzorów życie zakłóca przypadkowe zbliżenie z jedną z kobiet, pracujących w gospodarstwie Pawła. Z początku wydaje mu się ono bez znaczenia, ale ponownie prosząc rządcę o ułatwienie kontaktu stanowczo zaznacza, że ma to być ta sama dziewczyna (Dorota).
Żeni się z Anną, są szczęśliwi, wszystko układa się pomyślnie. Ale po pewnym czasie wraca myślą do tamtej dziewczyny, spotkania z Dorotą stają się koniecznością. Zbliżenia z nią przeżywa bardzo gwałtownie. Uświadamia sobie, że namiętność, która nim zawładnęła jest silniejsza i niezależna od jego woli. To, co przedtem było ważne, co go cieszyło, teraz nie ma znaczenia. Paweł machinalnie odpowiada na pytania rządcy, nie stawia się na spotkania z chłopami, lekceważy konspiracyjne zadania. Żona głęboko przeżywa rozdźwięk jaki między nimi nastąpił. Paweł rozdrażniony pytaniami o przyczynę, wyznaje Annie, że jej nienawidzi. Pewnej nocy zastaje w pokoju Pawła Dorotę, następnego dnia wyjeżdża do rodziców. Paweł nie licząc się z matką, wyrzutami księdza i ostrzeżeniami wuja sprowadza Dorotę do domu. Spędza z nią dni i noce, w całkowitym zapamiętaniu, odcięty od świata.
Tymczasem przed dwór Sarnawskiego przywożą kilku zabitych chłopów - to ci, którzy usiłowali przekroczyć granicę; przedsięwzięcie nie powiodło się w dużym stopniu z jego winy. Paweł, całkowicie zatracony w swojej namiętności, nie znajdując innego wyjścia postanawia zastrzelić dziewczynę. Zbiegającym się ludziom mówi, że zabił diabła. Kwaterujący we dworze oficerowie oddziału niemieckiego lekceważą jego wyznanie uznając go za wariata. Sprawa jest dla nich nieistotna. Wybuchła I wojna światowa. Paweł sam wymierzy sobie sprawiedliwość.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Współpraca operatorska
- Oświetlenie
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Opracowanie graficzne
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisach
- KonsultacjaLech Trzeciakowskihistoryczna
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskaPawełZofia, matka Pawła; rola dubbingowana przez Irenę MalkiewiczAnna, żona PawłaDorotaKazimierz Różański, wuj PawłaksiądzGawroński, rządca w majątku PawłaLipkowski, ojciec AnnyRzepeckiFranekLipkowska, matka AnnyHelenka, siostra Anny
- Obsada dubbinguZofia, matka Pawła; rola Izabelli Teleżyńskiej; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
DIABEŁ | |
Opowiadanie | |
Autor | Lew Tołstoj |