HISTORIA W OŻYWIONYCH OBRAZACH
- Cykl dokumentalny
- Rok produkcji:2014-2016
Cykl filmów edukacyjnych, próba przedstawienia kluczowych momentów historii Polski w formie filmowych ekranizacji dzieł klasyki polskiego malarstwa historycznego.
Widzowie maja niepowtarzalną okazję, aby niejako wejść do wnętrza obrazu, przyjrzeć się jego bohaterom, usłyszeć ich rozmowy, a także poznać kontekst historyczny, w jakim znajdowała się Polska tuż przed momentem, kiedy wszyscy bohaterowie zastygli zamknięci w klatce czasu i ramie malarskiego dzieła. Warstwie fabularnej towarzyszy komentarz wybitnych historyków, znawców historii Polski.
Taka forma edukacji może być przyczynkiem do lepszego zrozumienia zagadnień historycznych, pretekstem do dyskusji, a także znakomitym uatrakcyjnieniem zajęć szkolnych.
Nagrodyschowaj
- 2017Warszawa (Międzynarodowy Festiwal Filmów Historycznych i Wojskowych)-Medal Fundacji Ars Creatori
- 2017Warszawa (Festiwal Filmów Edukacyjnych "Edukino")-Złoty Kopernik
w kategorii: Historia
Patrz także:schowaj
- 2017Cykl dokumentalny / Marek Brodzki
JAN MATEJKO "KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 ROKU"
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2014
- Barwny, 9 min
Jeden z najsłynniejszych obrazów Jana Matejki namalowany w 1891 roku jako pamiątka setnej rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
Obraz Matejki to nie tylko dzieło malarskie, ale przede wszystkim lekcja historii, która poprzez postacie bohaterów występujących na obrazie opowiada o okolicznościach towarzyszących temu doniosłemu wydarzeniu historycznemu. Żywa akcja opisująca sytuację tuż przed dojściem posłów do Kolegiaty Świętojańskiej, dyskusje o Konstytucji, obawy i sprzeciw szlachty przed uchwaleniem tego doniosłego dokumentu - o tym widzowie dowiedzą się, zanim ożywiony filmowo obraz zastygnie w postać dzieła Jana Matejki.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Współpraca operatorskaw napisach imię: Witold
- Sprzęt
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Udźwiękowienie
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Konsultacjahistorycznahistoryczna
- Efekty specjalne
- Zaplecze techniczne
- Efekty specjalne
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Producent
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaStanisław MałachowskiStanisław August PoniatowskiIgnacy Wyssogota ZakrzewskiPiotr Mirosław ZalewskiJózef PoniatowskiJan SuchorzewskiStanisław MokronowskiStanisław KublickiJakub MichulskidoboszJan DekertmieszczaninAnna Charlotta von MedemKazimierz NestorSapiechachłopsyn Sucharzewskiego
JAN MATEJKO "CAROWIE SZUJSCY NA SEJMIE WARSZAWSKIM"
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2016
- Barwny, 13 min
Obraz z 1892 roku przedstawia mało znany w historii Polski akt hołdu cara Wasyla IV Szujskiego, który wraz z braćmi pokłonił się polskiemu królowi Zygmuntowi III Wazie po klęsce wojsk rosyjskich
w bitwie pod Kłuszynem z 4 lipca 1610 roku. Było to zdarzenie bez precedensu, wielki triumf Rzeczypospolitej, która odzyskała ważną strategicznie, utraconą w 1514 roku twierdze Smoleńsk.
Hołd Wasyla Szujskiego na całe wieki stał się solą w oku kolejnych carów Rosji, którzy dążyli do zatarcia wszelkich śladów tego wydarzenia i zniszczenia dokumentujących je pamiątek. Niechęć do pamiętania aktu upokorzenia Rosji przez Polskę do dziś jest przedmiotem żywej dyskusji.
Jan Matejko dwukrotnie podejmował ten temat - po raz pierwszy jako 15-letni, początkujący malarz i powtórnie rok przed śmiercią, kiedy malował olejny szkic obrazu, który ożywiamy w filmie.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazuostrzyciel
- Asystent operatora kamery
- Grip
- Oświetleniemistrz
- Obsługa agregatu
- Sprzęt
- Postprodukcja obrazuZakład Techniki Zdjęciowejkierownictwo
- Laboratoriumkierownik
- Korekcja barwna
- On-line
- Scenografia
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Asystent kostiumografa
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Udźwiękowienieorganizacja produkcji
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Współpraca charakteryzatorskaw napisach nazwisko: Jury
- KonsultacjaJuliusz ChrościckihistorycznaMirosław Nagielskihistorycznads. BHP
- Fotosy
- Making of
- Efekty specjalnevfx supervisorvfx supervisor, grafikgrafikproducent vfxkoordynacja vfxIT
- Napisy
- Opieka medyczna
- Ubezpieczenie filmu
- Transport
- Catering
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Koordynacja produkcyjna
- Koordynacja producencka
- Nadzór producenckiDział Produkcji Filmowej WFDiF
- Producent
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskacar Wasyl IV SzujskiDymitr Szujski; w napisach imię: Wiesławpatriarcha Filaretcaryca Jekaterina GrigoriewnaIwan Szujski PugowkaStanisław Żółkiewskikról Zygmunt III WazaMarcin Chmielewskikrólewicz Władysław IVFeliks KryskiMichaił Szeinprymas
Nagrodyschowaj
- 2017Houston (WorldFest-Houston International Film Festival)-Bronze Remi
JAN MATEJKO "ZAPROWADZENIE CHRZECIJAŃSTWA R.P 965"
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2016
- Barwny, 16 min
To jedno z ważniejszych dzieł Jana Matejki, zwykle od niego rozpoczyna się opowieść o historii Polski. Obraz powstał w 1889 roku i otwiera cykl "Dzieje cywilizacji w Polsce" autorstwa Matejki.
Chrzest Polski to niezwykle znaczące wydarzenie dla historii Polski i dla naszej kultury. Dzieło Matejki odzwierciedla stan wiedzy historyków na temat Chrztu Polski, jaką posiadali w końcu XIX wieku. Obraz zawiera wiele ukrytych przesłań i symboli. O tych symbolach, znaczenia gestów i postaci, dowiadujemy się z filmu. Bohaterowie namalowani przez Matejkę, dzielą się z nami swoimi wątpliwościami i nadziejami związanymi z tym niezwykłym wydarzeniem. Natomiast historycy poruszają problem różnych koncepcji dotyczących początków naszej państwowości.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazuostrzyciel; w napisach nazwisko: Gabryelskiostrzyciel
- Asystent operatora kamery
- Oświetleniemistrz
- Grip
- Krany kamerowe
- Sprzęt
- Postprodukcja obrazuZakład Techniki Zdjęciowejkierownictwo
- Laboratoriumkierownik
- Korekcja barwna
- On-line
- Scenografia
- Rekwizyty
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Budowa dekoracji
- Prace plastycznemalarskie wykonanie horyzontu
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Asystent kostiumografa
- Garderoba
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Nagranie playbackówZakład Montażu i Dźwiękukierownik
- Udźwiękowieniewspółpracaorganizacja produkcji
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Fryzury
- KonsultacjahistorycznaWładysław DuczkohistorycznaPrzemysław Urbańczykhistorycznahistorycznads. BHPds. zwierzątds. zwierzątds. zwierząt
- Fotosy
- Making of
- Efekty specjalnevfx supervisorvfx supervisor, grafikgrafikproducent vfxkoordynacja vfxIT
- Napisy
- Opieka medyczna
- Ubezpieczenie filmu
- Statyścikoordynacja
- Transport
- Catering
- Kierownictwo produkcji
- Asystent kierownika produkcji
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Koordynacja produkcyjna
- Koordynacja producencka
- Nadzór producenckiDział Produkcji Filmowej WFDiF
- Producent
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskażona (chłopka)mąż (kmieć)łucznikdziad dudziarzRadzymir Gaudentyśw. WojciechMieszko IMonika SłowińskaDobrawa; w napisach nazwisko: SłowickaSchola Klerycka Wyższego Seminarium Duchownego św. Jana Chrzciciela w Warszawiepod dyrekcją ks. Piotra Markisza
Nagrodyschowaj
- 2017Houston (WorldFest-Houston International Film Festival)-Gold Remi
JAN MATEJKO "JAN SOBIESKI POD WIEDNIEM"
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2016
- Barwny, 11 min
Obraz z 1883 roku przedstawia scenę z września 1683, kiedy to połączone wojska polskie i cesarskie pod wodzą króla Jana III Sobieskiego odniosły wiekopomne zwycięstwo nad tureckimi wojskami, dowodzonymi przez wezyra Kara Mustafę. Król Jan III Sobieski postanowił o tym fakcie powiadomić papieża Innocentego XI. Na obrazie Jana Matejki widzimy moment wręczenia królewskich listów do papieża, u stóp monarchy leży turecka chorągiew, która wraz z listem zostaje wysłana do Rzymu.
Również sam obraz Jan Matejko postanowił ofiarować współczesnemu sobie papieżowi Leonowi XIII z okazji dwusetnej rocznicy wiktorii wiedeńskiej jako dar narodu polskiego. Do dzisiaj obraz ten (o wymiarach 4,5 na 9 metrów) jest eksponowany w Muzeach Watykańskich, przypominając o udziale polskiego oręża w powstrzymaniu tureckiej ekspansji w XVII wieku.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazuostrzycielostrzyciel; w napisach nazwisko: Gabryelski
- Asystent operatora kamery
- Podgląd video
- Klapser
- Grip
- Oświetleniemistrz
- DIT manager
- Obsługa agregatu
- Sprzęt
- Postprodukcja obrazuZakład Techniki Zdjęciowejkierownictwo
- Laboratoriumkierownik
- Korekcja barwna
- On-line
- Scenografia
- Scenograf II
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Współpraca kostiumograficzna
- Asystent kostiumografa
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Montaż muzyki
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Udźwiękowienieorganizacja produkcji
- Efekty dźwiękowemontaż
- Efekty synchroniczne
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Asystent charakteryzatora
- KonsultacjaMarek WagnerhistorycznaBarbara Ciciorahistorycznads. BHP
- Fotosy
- Making ofwspółpraca
- Efekty specjalnevfx supervisorvfx supervisor, grafikgrafikgrafikgrafikkoordynacja vfxIT
- Napisy
- Opieka medyczna
- Ubezpieczenie filmu
- Transport
- Catering
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji IIds. lokacji
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Koordynacja produkcyjna
- Koordynacja producencka
- Nadzór producenckiDział Produkcji Filmowej WFDiF
- Producent
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskakrólowa Marysieńkapokojowaksiążę Karol LotaryńskiTurekMarek MatczyńskiFranciszek Kulczycki
JAN MATEJKO "ZABÓJSTWO ŚW. STANISŁAWA"
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2016
- Barwny, 16 min
W polskiej tradycji narodowej i religijnej ważną rolę odgrywa sprawa konfliktu miedzy królem Bolesławem Szczodrym (Śmiałym) i biskupem krakowskim Stanisławem ze Szczepanowa, który zakończył się przelewem krwi: jak głoszą niektóre przekazy, król Bolesław zabił biskupa Stanisława na stopniach ołtarza krakowskiego kościoła na Skałce. Dlaczego do tego doszło, a przede wszystkim jak było naprawdę? - na te pytania spróbujemy odpowiedzieć w filmie o zdarzeniach z 11 kwietnia 1079 roku.
Dzieło Jana Matejki Zabójstwo św. Stanisława znajduje się w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazuostrzyciel; w napisach nazwisko: Gabryelskiostrzyciel
- Asystent operatora kamery
- Podgląd video
- Klapser
- Grip
- Oświetleniemistrz
- DIT manager
- Obsługa agregatu
- Sprzęt
- Postprodukcja obrazuZakład Techniki Zdjęciowejkierownictwo
- Laboratoriumkierownik
- Korekcja barwna
- On-line
- Scenografia
- Scenograf II
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Współpraca kostiumograficzna
- Asystent kostiumografa
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Montaż muzyki
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Udźwiękowienieorganizacja produkcji
- Efekty dźwiękowemontaż
- Efekty synchroniczne
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Asystent charakteryzatora
- KonsultacjaKrzysztof Ożóghistorycznahistorycznads. BHP
- Fotosy
- Making of
- Efekty specjalnevfx supervisorvfx supervisor, grafikgrafikgrafikgrafikkoordynacja vfxIT
- Napisy
- Opieka medyczna
- Ubezpieczenie filmu
- Transport
- CateringGościniec Tumski
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Koordynacja produkcyjna
- Koordynacja producencka
- Nadzór producenckiDział Produkcji Filmowej WFDiF
- Producent
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskakról Bolesław Śmiałybiskup Stanisław ze Szczepanowarycerz królamłody klerykmodląca się kobieta
JAN MATEJKO "STEFAN BATORY POD PSKOWEM"
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2016
- Barwny, 12 min
W styczniu 1582 roku król Stefan Batory zakończył zwycięsko trzecią kampanię przeciw państwu moskiewskiemu. Car Iwan IV, zwany Groźnym, poprosił o pokój, zwrócił Polsce zagarnięte wcześniej Inflanty i wyjednał rozejm za cenę odstąpienia od oblężenia Pskowa. Obraz Jana Matejki z 1872 roku przedstawia delegację bojarów proszących króla Stefana Batorego o pokój. W rzeczywistości króla nie było wtedy pod Pskowem, pokój został zawarty w zupełnie innym miejscu, ale mistrz Jan Matejko w swoim dziele przedstawia syntezę wojen z Moskwą, zakończonych rozejmem z 1582 roku. Film opowiada o tych zdarzeniach i głównych ich bohaterach.
Obraz Jana Matejki Stefan Batory pod Pskowem jest eksponowany na Zamku Królewskim w Warszawie.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazuostrzycielostrzyciel; w napisach nazwisko: Gabryelski
- Asystent operatora kamery
- Podgląd video
- Klapser
- Grip
- Oświetleniemistrz
- DIT manager
- Obsługa agregatu
- Sprzęt
- Postprodukcja obrazuZakład Techniki Zdjęciowejkierownictwo
- Laboratoriumkierownik
- Korekcja barwna
- On-line
- Scenografia
- Scenograf II
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Współpraca kostiumograficzna
- Asystent kostiumografa
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Montaż muzyki
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Udźwiękowienieorganizacja produkcji
- Efekty dźwiękowemontaż
- Efekty synchroniczne
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Asystent charakteryzatora
- KonsultacjahistorycznaBarbara Ciciorahistorycznads. BHP
- Fotosy
- Making ofwspółpraca
- Efekty specjalnevfx supervisorvfx supervisor, grafikgrafikgrafikgrafikkoordynacja vfxIT
- Napisy
- Opieka medyczna
- Ubezpieczenie filmu
- Transport
- Catering
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji IIds. lokacji
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Koordynacja produkcyjna
- Koordynacja producencka
- Nadzór producenckiDział Produkcji Filmowej WFDiF
- Producent
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaStefan BatoryMikołaj SieniawskiWładyka CyprianJan ZamoyskiMikołaj "Rudy" RadziwiłłAntonio PossevinoJan Zborowski
JAN MATEJKO "HOŁD PRUSKI"
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2016
- Barwny, 14 min
Dnia 10 kwietnia 1525 roku doszło do wydarzenia, które wzbudziło wiele emocji pośród współczesnych. Oto na krakowskim rynku Albrecht Hohenzollern, ostatni Wielki Mistrz zakonu krzyżackiego, złożył hołd lenny królowi Zygmuntowi I, zwanemu Starym. Tym samym król Zygmunt akceptował fakt istnienia w Prusach państwa, którym w jego imieniu miał od tej pory rządzić Albrecht. Wywołało to żywy sprzeciw części szlachty i samej królowej Bony. Uważano, że Krzyżacy raz na zawsze powinni zniknąć z polityki europejskiej. Film opowiadano postaciach przedstawionych przez Jana Matejkę na obrazie z 1882 roku, o przyczynach i konsekwencjach hołdu, knowaniach, intrygach i emocjach związanych z tym wydarzeniem. Dodatkowo zajęcia do naszego "ożywionego obrazu" zostały zrealizowane dokładnie w miejscu złożenia hołdu, określonym też w obrazie Matejki.
Obraz jest dziś własnością Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu. Pozostaje w stałej ekspozycji Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach - nieopodal historycznego miejsca zdarzenia.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazuostrzyciel
- Asystent operatora kamery
- Podgląd video
- Klapser
- Grip
- Oświetleniemistrz
- DIT manager
- Obsługa agregatu
- Sprzęt
- Postprodukcja obrazuZakład Techniki Zdjęciowejkierownictwo
- Laboratoriumkierownik
- Korekcja barwna
- On-line
- Scenografia
- Scenograf II
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Współpraca kostiumograficzna
- Asystent kostiumografa
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Montaż muzyki
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Udźwiękowienieorganizacja produkcji
- Efekty dźwiękowemontaż
- Efekty synchroniczne
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Współpraca charakteryzatorska
- Asystent charakteryzatora
- KonsultacjaHenryk M. SłoczyńskihistorycznahistorycznaBarbara Ciciorahistorycznads. BHP
- Fotosy
- Making ofwspółpraca
- Efekty specjalnevfx supervisorvfx supervisor, grafikgrafikgrafikgrafikkoordynacja vfxIT
- Napisy
- Opieka medyczna
- Ubezpieczenie filmu
- Transport
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji IIds. lokacji
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Koordynacja produkcyjna
- Koordynacja producencka
- Nadzór producenckiDział Produkcji Filmowej WFDiF
- Producent
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaPiotr KmitaJan ŁaskiAlbrecht HohenzolernStańczykKrzysztof Szydłowieckimieszczaninmieszczaninmieszczanin
JAN MATEJKO "STAŃCZYK NA BALU U KRÓLOWEJ BONY, GDY WIEŚĆ PRZYCHODZI O UTRACIE SMOLEŃSKA"
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2016
- Barwny, 12 min
Tematem obrazu jest utrata ważnej twierdzy na wschodzie Rzeczypospolitej - Smoleńska, zdobytego przez wojska Wielkiego Księstwa Moskiewskiego w 1514 roku. Ta klęska zapoczątkowała zdobycze moskiewskie na wschodzie ziem polsko-litewskich, a w konsekwencji proces stopniowego upadku Rzeczypospolitej. Obraz, niezwykle wyrazisty i świadomy w formie, zawierający charakterystyczny dla Matejki komentarz do wydarzeń historycznych, zaskakuje dojrzałością, a przecież powstał w 1862 roku, gdy malarz miał zaledwie 24 lata. Jak się okazuje, dzieło Matejki zawiera wiele tajemnic i pozornych niekonsekwencji. Co ma wspólnego ze Smoleńskiem napis "Samogitia" i data 1533 wykaligrafowana na liście leżącym na stole? W którym roku pojawiła się nad Krakowem namalowana przez Matejkę kometa? W filmie wyjaśniono niektóre z zagadek.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazuostrzyciel
- Asystent operatora kamery
- Grip
- Oświetleniemistrz
- Obsługa agregatu
- Sprzęt
- Postprodukcja obrazuZakład Techniki Zdjęciowejkierownictwo
- Laboratoriumkierownik
- Korekcja barwna
- On-line
- Scenografia
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Asystent kostiumografa
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Playbackna planiena planie
- Udźwiękowienieorganizacja produkcji
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Współpraca charakteryzatorska
- KonsultacjaBarbara CiciorahistorycznaJuliusz Chrościckihistorycznads. BHP
- Fotosy
- Making of
- Napisy
- Efekty specjalnevfx supervisorvfx supervisor, grafikgrafikproducent vfxkoordynacja vfxwspółpraca vfxIT
- Opieka medyczna
- Ubezpieczenie filmu
- Transport
- Catering
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Koordynacja produkcyjna
- Koordynacja producencka
- Nadzór producenckiDział Produkcji Filmowej WFDiF
- Producent
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaStańczykBarbara ZapolyaDóra László-Gulyásdwórka BarbaryGrzegorz OłtarzewskiwielmożaGratia Iuvenis (zespół tańca dworskiego)Sabionetta (zespół muzyki dawnej)
JAN MATEJKO "KAZANIE SKARGI"
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2016
- Barwny, 14 min
Obraz Jana Matejki "Kazanie Skargi" ukończony w 1864 roku, przedstawia scenę kazania wygłoszonego przez jezuitę Piotra Skargę w katedrze wawelskiej. Dzieło ma wymowę symboliczną, gdyż kaznodzieja w proroczej wizji przepowiada nieszczęścia, które kiedyś spadną na Polskę. Przestrzega przed wiodącym do upadku rozpasaniem szlachty, przepowiada niewolę i katastrofę Polski. Film przybliża również postać samego Piotra Skargi. Opowiada o czasach, w których trudne wybory wyniosły na polski tron króla Zygmunta III Wazę, władcę nie przez wszystkich zaakceptowanego. Dzieło Jana Matejki Kazanie Skargi, depozyt Zamku Królewskiego, eksponowane jest w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazuostrzyciel; w napisach nazwisko: Gabryelskiostrzyciel
- Asystent operatora kamery
- DIT manager
- Podgląd video
- Klapser
- Oświetleniemistrz
- Grip
- Obsługa agregatu
- Sprzęt
- Postprodukcja obrazuZakład Techniki Zdjęciowejkierownictwo
- Laboratoriumkierownik
- Korekcja barwna
- On-line
- Scenografia
- Scenograf II
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Współpraca kostiumograficzna
- Asystent kostiumografa
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Montaż muzyki
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Postprodukcja dźwiękuorganizacja
- Udźwiękowienie
- Efekty dźwiękowemontaż
- Efekty synchroniczne
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Asystent charakteryzatora
- Konsultacjahistorycznads. BHP
- Fotosy
- Making of
- Napisy
- Efekty specjalnevfx supervisorvfx supervisorgrafikgrafikgrafikgrafikkoordynacja vfxIT
- Opieka medyczna
- Ubezpieczenie filmu
- Transport
- Catering
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Koordynacja produkcyjna
- Koordynacja producencka
- Nadzór producenckiDział Produkcji Filmowej WFDiF
- Producent
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaPiotr SkargaMikołaj WolskiMikołaj ZebrzydowskiZygmunt Mieszkowski
JAN MATEJKO "UNIA LUBELSKA"
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2016
- Barwny, 16 min
Jan Matejko namalował "Unię Lubelską" z okazji trzechsetnej rocznicy podpisania tego aktu. Porozumienie pomiędzy Polską i Litwą, w którego wyniku powstała Rzeczpospolita Obojga Narodów. Zawarte zostało 1 lipca 1569 roku. Film opowiada o powrotach, dla których musiało dojść do podpisania unii pomimo sprzeciwu niektórych magnatów litewskich, o kłopotach z przedłużeniem dynastii Jagiellonów, o knowaniach Habsburgów i moskiewskim zagrożeniu. Na obrazie Matejki i w filmie przedstawione zostały główne postacie polskiej i litewskiej polityki tego czasu, na czele z królem Zygmuntem Augustem - głównym "architektem" sojuszu. Miejscem podpisania aktu była sala na zamku w Lublinie. Dziś jest tam siedziba Muzeum Lubelskiego i miejsce ekspozycji obrazu, który jest własnością Muzeum Narodowego w Warszawie.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora kamery
- DIT manager
- Podgląd video
- Klapser
- Grip
- Oświetleniemistrz
- Obsługa agregatu
- Sprzęt
- Postprodukcja obrazuZakład Techniki Zdjęciowejkierownictwo
- Laboratoriumkierownik
- Korekcja barwna
- On-line
- Scenografia
- Scenograf II
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Współpraca kostiumograficzna
- Asystent kostiumografa
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Montaż muzyki
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Udźwiękowienieorganizacja produkcji
- Efekty dźwiękowemontaż
- Efekty synchroniczne
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Asystent charakteryzatora
- Konsultacjahistorycznads. BHP
- Fotosy
- Making of
- Napisy
- Efekty specjalnevfx supervisorvfx supervisor, grafikgrafikgrafikgrafikkoordynacja vfxIT
- Opieka medyczna
- Ubezpieczenie filmu
- Transport
- Catering
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Koordynacja produkcyjna
- Koordynacja producencka
- Nadzór producenckiDział Produkcji Filmowej WFDiF
- Producent
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskakról Zygmunt II AugustAnna JagiellonkadwórkaMikołaj "Rudy" RadziwiłłJan Chodkiewiczbiskup Filip Padniewski