ELLES
- Tytuł polski: SPONSORING
- Film fabularny
- Produkcja:Polska, Francja, Niemcy
- Rok produkcji:2011
- Premiera:2012. 02. 17
- Język:francuski, polski
- Barwny, 95 min
Okres zdjęciowy: 31 maja - 18 lipca 2010.
Lokacje: Paryż, Kolonia.
Anne, doświadczona dziennikarka "Elle", pracuje nad artykułem o studentkach, dorabiających prostytucją.
Pod wpływem rozmów z nimi zaczyna dostrzegać, że jej własne, pozornie szczęśliwe życie, podszyte jest pustką,
samotnością i zakłamaniem.
"Sponsoring" już w chwili premiery wzbudzał skrajne reakcje. Jedni zarzucali mu banał i epatowanie scenami
z gatunku soft porno, inni zaś widzieli w nim "mocny, poruszający film, odważnie odsłaniający tajemnice męskiej
i kobiecej seksualności. Sama Małgorzata Szumowska w wywiadzie
dla jednego z tygodników zastrzegała, że kręcąc"Sponsoring"nie zamierzała nikogo obrażać."Czasem powiem
coś inaczej albo ostrzej, wystawiam język światu, ale robię to w dobrej wierze i z przekory. Tak już mam"precyzowała.
Wiele zresztą filmów Szumowskiej wzbudza kontrowersje, artystka nie stroni od podejmowania trudnych tematów
(np. śmierć czy homoseksualizm wśród księży), jak i od ukazywania ich w sposób, który część widzów może szokować.
Z drugiej strony jednym ze"znaków firmowych jej talentu jest wyjątkowa przenikliwość i subtelność w portretowaniu współczesnych
kobiet - ich wewnętrznego bogactwa i problemów, z którymi muszą się zmagać na co dzień. Nie inaczej jest w "Sponsoringu".
Trzy najważniejsze postaci w filmie to przedstawicielki płci pięknej. Całkowicie od siebie różne, lecz nieodmiennie przykuwające
uwagę. Grają je francuska gwiazda Juliette Binoche oraz dwie aktorki młodego pokolenia - Polka Joanna Kulig i Francuzka
Anais Demoustier (obie za swe kreacje otrzymały festiwalowe nagrody). Fabuła "Sponsoringu" - wedle słów reżyserki i zarazem
współautorki scenariusza - jest mocno osadzona w rzeczywistości. Wiele scen i dialogów ma swoje źródło w rozmowach,
które Szumowska osobiście przeprowadziła z młodymi prostytutkami. Seks jest w filmie tematem z pewnością ważnym, lecz
głębiej kryje się niewesoła refleksja na temat kryzysu współczesnej rodziny, trudności w nawiązaniu autentycznie silnych
i trwałych więzi międzyludzkich, ucieczki w konwenanse i wygodną rutynę jako receptę na "udane" życie oraz samotności
człowieka w świecie, w którym wysoki status materialny wydaje się być najważniejszym kryterium "szczęścia".
Paryż, czasy współczesne. Anne, dziennikarka poczytnego magazynu kobiecego Elle. pisze artykuł na temat studentek
paryskiego uniwersytetu, korzystających z tzw. sponsoringu. Pisanie nie idzie jej wszakże łatwo, gdyż z jednej strony
pogania ją szefowa, z drugiej musi na wieczór przygotować uroczystą kolację, na której będzie zwierzchnik męża
z żoną, a z trzeciej ma poważne trudności z utrzymaniem w ryzach dwóch synów. Starszy notorycznie wagaruje
i ostentacyjnie okazuje rodzicom lekceważenie, młodszy zaś od świtu do nocy egzystuje w świecie gier komputerowych
z wymuszoną przerwą na kilka godzin szkoły. W fabularny zapis pozornie banalnego dnia z życia zamożnej i cenionej
dziennikarki wplecione są liczne retrospekcje. Ich treścią są spotkania Anne z dwiema młodymi prostytutkami. Obie
są studentkami i wykonują swoją profesję w tajemnicy. Obie też - co w pierwszej chwili wprawia Anne w zdziwienie - wcale
nie czują się upokorzone uprawiając "najstarszy zawód świata". Przeciwnie, czują raczej dumę, że są tak świetnie
zorganizowane, zdyscyplinowane i tak szybko osiągnęły status materialny, o jakim ich rówieśnicy mogą tylko
pomarzyć. Ma to rzecz jasna swoją cenę.Ciągłe okłamywanie najbliższych bywa męczące i czasem przyprawia o wyrzuty
sumienia, nierzadko doskwiera samotność.
Ale czy życie Anne, choć nie uchybiające kanonom mieszczańskiej moralności, wolne jest od kłamstwa i wyobcowania?
Czy prostytutki, do których mężczyźni przychodzą nie tylko realizować swoje erotyczne fantazje, lecz także opowiedzieć
o pracy lub po prostu się wypłakać, nie są dla nich kimś bliższym niż Anne dla swojego męża cały dzień przyklejonego
do komórki, a wieczorem pokątnie przeglądającego internetową pornografię? [TVP]
Zwiastun i fragmenty filmu (6)pokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Współpraca castingowa
- ScenariuszTine Byrckel
- Dokumentacja
- Zdjęcia
- Asystent operatora obrazu
- Oświetleniemistrz
- Wózkarz
- ScenografiaPauline Bourdon
- Kostiumy
- Muzyka
- DźwiękAndre Rigaut
- MontażFrancoise Tourmen
- CharakteryzacjaCedric Gerard
- Konsultacjascenariuszowa
- Tłumaczenie
- Script (Sekretariat planu)
- Księgowośćwspółpraca
- Koordynacja produkcyjna
- ProducentMarianne Slot
- KoproducentBetina BrokemperReinhold ElschotDaniel BlumPeter Aalbaek JensenPeter Garde
- ProdukcjaSlot Machine
- KoprodukcjaZentropa International KolnZDFLiberator Productions
- WspółfinansowanieFimstiftung Nordrhein-WestfalenDeutscher Filmförderfonds
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaJuliette BinocheAnneAnais DemoustierCharlotteAlicjamatka AlicjiLouis-Do de LencquesaingPatrick, mąż Anneklient CharlotteAli MarhyarSaidJean-Marie Binocheojciec Anne
Nagrodyschowaj
- 2012Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za kostiumy
- 2012Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za drugoplanową rolę kobiecą
- 2012Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Kryształowa Gwiazda Elle
- 2012Ałma-Ata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Eurasia")-Nagroda za reżyserię
- 2012Ałma-Ata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Eurasia")-Nagroda aktorskaAnais Demoustier
- 2013Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
- 2013