PASAŻERKA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1963
- Premiera:1963. 09. 20
- Gatunek:Film psychologiczny, Film wojenny
- Czarno-biały, 1775 m, 58 min
Lokacje: Oświęcim (teren obozu koncentracyjnego KL Auschwitz), MS "Batory", Gdynia.
Przystępując do pracy nad "Pasażerką", ekranizacją powieści Zofii Posmysz pod tym samym tytułem, Andrzej Munk jeszcze raz wracał do tematu wojny i okupacji, ale w sposób odmienny niż zwykle. Akcja filmu rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych: współcześnie i - w obszernych partiach retrospektywnych - podczas wojny, w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu. Tragiczna śmierć reżysera 20 września 1961 r. przerwała zdjęcia. Munk zdążył zrealizować tylko tę drugą, retrospektywną część, a właściwie zbiór scen, które miały być przeplecione z partiami rozgrywającymi się współcześnie na pokładzie transatlantyckiego statku pasażerskiego. Po śmierci Munka żaden z jego kolegów nie zdecydował się dokończyć za niego dzieła. Podjęto natomiast próbę scalenia, powiązania gotowych już fragmentów w jednorodną całość. Zadanie to wykonał bliski współpracownik Munka, Witold Lesiewicz. Komentarz objaśniający zamysł całości przygotował Wiktor Woroszylski. Film wszedł na ekrany w 1963 r., budząc duże zainteresowanie. Zaprezentowany w 1964 r. na festiwalu w Cannes, został przyjęty z ogólnym podziwem, uhonorowany nagrodą FIPRESCI i wyróżnieniem honorowym jury. W tym samym roku otrzymał również nagrodę Stowarzyszenia Dziennikarzy Włoskich na festiwalu w Wenecji. Do dziś "Pasażerka" pozostaje najbardziej chyba znanym poza granicami kraju i najwyżej cenionym filmem tego twórcy.
Przedstawiony w filmie świat obozów koncentracyjnych, a co za tym idzie spojrzenie na faszyzm, jest w całości dziełem Munka: zarysowany oszczędnymi środkami, pozbawiony scen szczególnie jaskrawych, szokujących okrucieństwem. Reżyser przypisuje zbrodnię raczej systemowi hitlerowskiemu niż intencjom jednostek. Dziwny i niejednoznaczny w jego ujęciu jest także związek między bohaterkami - esesmanką Lizą i jej krnąbrną pupilką Martą. Wyjaśnienie mogła zapewne przynieść część współczesna: konfrontacja kata i ofiary po latach, ale ta część nie zdążyła już powstać.
W tłumie turystów zapełniających pokład transatlantyckiego statku znajduje się niemieckie małżeństwo, Walter i Liza. Oboje niewiele wiedzą o swej przeszłości, ale tworzą harmonijny związek. W jednym z portów, do których zawijają podczas rejsu, na statek wsiada kobieta, która przypomina Lizie kogoś, kogo poznała przed laty, służąc w kobiecych formacjach SS w Oświęcimiu. Falą wspomnień wraca do Lizy obozowa przeszłość, a wraz z nią pamięć o jednej z więźniarek, na której Liza wypróbowywała esesmańskie metody "wychowawcze". Ale Marta, bo tak nazywała się więźniarka, nie dała się złamać. Wydawało się, że zginęła... [PAT]
Fragment filmupokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseriaukończenie filmu
- Współpraca reżyserskaprzy ukończeniu filmuprzy ukończeniu filmu
- Scenariusz
- Komentarzukończenie filmu
- Lektortekst Wiktora Woroszylskiego
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorskaprzy ukończeniu filmu
- Oświetlenie
- Laboratorium
- Scenografia
- Dekoracja wnętrz
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Atelier
- Kostiumy
- Muzyka
- Wykonanie muzykiorkiestra
- Dyrygent
- Dźwięk
- Montażukończenie filmu
- Współpraca montażowaprzy ukończeniu filmu
- Charakteryzacja
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjnaprzy ukończeniu filmu
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcja
- Obsada aktorskaLizaMartakapowięźniarkawięźniarkawięźniarka - pielęgniarkakapostrażniczka Inga Wenigerdelegat komisji międzynarodowejWalter, mąż Lizyoberaufseherin Madel, przełożona strażniczekwięźniarkalagerkommandant untersturmfuhrer Grabnerdelegat komisji międzynarodowejSS-manTadeusz, narzeczony Martykapoesesman z psem; nie występuje w napisachnie występuje w napisachwięźniarka; nie występuje w napisachwięźniarka; nie występuje w napisachwięzień; nie występuje w napisachwięzień - malarz; nie występuje w napisachstrażnik; nie występuje w napisachstrażnik w bloku śmierci; nie występuje w napisachwięźniarka; nie występuje w napisach
- Obsada dubbinguTadeusz; rola Marka Walczewskiego; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
PASAŻERKA | |
Powieść | |
Autor | Zofia Posmysz |
W 1959 powstalo słuchowisko radiowe pt. "Pasażerka z kabiny 45", w 1960 na jego podstawie powstalo widowisko telewizyjne "Pasażerka". W 1962 została wydana powieść "Pasażerka" oparta na tym samym pomyśle, która stała się bezpośrednim pierwowzorem scenariusza filmu. |
Nagrodyschowaj
- 1963Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego
- 1964Cannes (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda FIPRESCI
- 1964Cannes (MFF)-Specjalne Wyróżnienie Honorowe Jury
- 1964Los Alamos (MFF Walczących o Pokój)-nagroda aktorska
- 1964Wenecja (MFF)-nagroda Stowarzyszenia Dziennikarzy Włoskich
- 1965Nagroda Związku Krytyków Finlandii
- 1964Nagroda Państwowa
II stopnia; także za role teatralne
Patrz także:schowaj
- 1960Spektakl telewizyjny / Zofia Posmysz-Piasecka / Andrzej Munk