WALKOWER
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1965
- Premiera:1965. 06. 04
- Gatunek:Film psychologiczny, Film obyczajowy
- Czarno-biały, 2100 m, 70 min
Lokacje: Łódź (wejście do BUŁ-y, dworzec Łódź Chojny, Plac Zwycięstwa), Płock (Dom Turysty PTTK, starówka, Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne, spichlerz, most nad Wisłą im. Legionów Piłsudskiego).
Kontynuacja "Rysopisu" - błyskotliwego debiutu Jerzego Skolimowskiego z 1964 roku. Trzydziestoletni Andrzej Leszczyc wysiada z pociągu. Przed chwilą pod jego kołami zginęła dziewczyna. Ta sama, z którą spędził ostatnie chwile przed pójściem do wojska. Leszczyc jednak jej nie rozpoznaje lub też może nie chce rozpoznać. Znajomą twarz dostrzega za to wśród wysiadających. Chwila wahania i już wie. To Teresa - koleżanka ze studiów, przez którą został relegowany. Dziewczyna natomiast uczelnię skończyła i dziś jest cenionym pracownikiem naukowym. Andrzej przeciwnie. Niegdyś był bikiniarzem, obecnie - mimo dwu lat wojska - wciąż nie może znaleźć swego miejsca w życiu. Jedyne co umie to boksowanie. Jeździ z miasta do miasta i startuje w pokazowych miniturniejach. Teraz jeden z nich odbywa się w kombinacie, w którym pracuje Teresa. Andrzej przechodzi do finału. Tu wszakże musi stawić czoło przeciwnikowi znacznie silniejszemu i doświadczonemu. Wynik walki jest z góry przesądzony. Leszczyc staje wobec dylematu: stanąć do pojedynku, czy oddać walkę walkowerem? Splot okoliczności sprawia, że podobne rozterki przeżywa Teresa, która na swej drodze także spotyka mocniejszych rywali.
"Walkower" podobnie jak "Rysopis" zdobył uznanie krytyki, zarówno polskiej, jak i zagranicznej. Niektórzy porównywali styl Skolimowskiego do głośnych filmów Antonioniego. Podkreślano mistrzostwo młodego reżysera w operowaniu długimi ujęciami. Podobały się też dialogi, ruchliwość kamery oraz bogata i urozmaicona inscenizacja. Psychologiczny portret swego bohatera namalował Skolimowski na tle rzeczywistości na poły groteskowej, w której patos (wielka budowa) sąsiaduje z ironią i drwiną. Przekonująco ukazał wewnętrzne zmagania dorosłego mężczyzny, który nigdy nie potrafił wybrać. Wzbraniał się przed samookreśleniem niczym bohater Gombrowiczowskiej "Ferdydurke". Teraz jednak czuje, że dłużej nie można oddawać życia walkowerem. Los podsuwa różne możliwości. I Leszczyc wreszcie wybiera.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficznaw napisach imię: Barbara
- Atelier
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskainżynier Teresa KarczewskaAndrzej Leszczycdyrektor kombinatudziewczyna na dworcubokser Marian Pawlak, kierowca Stara w kombinacieprojektantkamężczyzna z koząstaruszek, właściciel komisuMiecioorganizator zawodówfałszywy ksiądzsekretarka dyrektoraRybkowski, pracownik biura projektówpracownik dworcowej przechowalni bagażutrener Rogalakierowca samochodu zatrzymanego przez Leszczycaporucznik MOA Turcewiczpracownik biura projektówkolega Andrzejadziewczyna w Studiu Nagrań Pocztówkowychinżynier; nie występuje w napisachwózkarz - bokser; nie występuje w napisachbokser Perełka pod prysznicem; nie występuje w napisachchłopak na meczu bokserskim; nie występuje w napisach
- Obsada dubbinguporucznik MO; rola Mieczysława Waśkowskiego; nie występuje w napisachmężczyzna, który chce wstawić motocykl do przechowalni na dworcu; nie występuje w napisachmężczyzna wycinający podobizny z papieru; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 1965Arnhem (FF)-Grand Prix za reżyserię
- 1965Mannheim (MTF)-wyróżnienie
- 1966Nagroda "Cahiers du Cinema"
- 1965Nagroda im. Andrzeja Munka (przyznawana przez PWSFTviT)
Patrz także:schowaj
- 1964Film fabularny / Jerzy Skolimowski