NA WYLOT
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1972
- Premiera:1973. 05. 11
- Gatunek:Film obyczajowy
- Czarno-biały, 2154 m, 70 min
"Na wylot" to film niezwykły. Niezwykłe było też jego przyjęcie. Krytyka wpadła w zachwyt. Debiut Grzegorza Królikiewicza porównywano do "Zbrodni i kary" Dostojewskiego, twórczości Ingmara Bergmana. Stawiano na równi z filmami Andrzeja Wajdy. "Na wylot" dostał trzy nagrody (dźwięk, muzyka, najlepsza rola męska roku) na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Fabularnych w Łagowie. Wyróżniło go również jury prestiżowego festiwalu w Mannheim.
Krańcowo odmienna była reakcja widowni. Podczas pierwszych pokazów nastroje w salach kinowych były bliskie linczu. Zjawiskiem powszechnym stało się błyskawiczne wycofywanie utworu z kin, wytupywanie go przez publiczność, niewybredne złorzeczenia pod adresem reżysera i ówczesnych decydentów. "Na wylot" nie jest bowiem filmem łatwym w odbiorze. Stanowi przykład sformułowanej wcześniej przez Królikiewicza teorii o przestrzeni filmowej poza kadrem. Zdaniem reżysera, powinna ona przede wszystkim służyć pogłębianiu sfery znaczeniowej, a nie tylko rozwijaniu akcji. Stąd koncepcja takiej kompozycji kadru, by można było interpretować również to, co znajduje się poza nim.
Psychologiczna rekonstrukcja zbrodni popełnionej w latach trzydziestych przez zagubione w ówczesnej rzeczywistości społecznej małżeństwo. Maliszowie poznali się w pijackiej melinie. On nie może znaleźć żadnej pracy. Nędza i poniżenie doprowadza ich do zbrodni. Mordują troje ludzi. Stają przed sądem otoczeni powszechną nienawiścią. Napiętnowani starają się jednak walczyć o życie nie swoje, lecz on jej, a ona jego. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Atelier
- Kostiumy
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Konsultacjakaskaderska; nie występuje w napisach
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskaJan MaliszMaria Maliszowastaruszkawłaścicielka zakładu fotograficznegoEwa, uczestniczka libacjicórka staruszkówstaruszekuczestnik libacjiEdek, uczestnik libacjiarchitektbrat Maliszamężczyzna oglądający prace Malisza; nie występuje w napisach
- Obsada dubbingugłos czytającego wyrok; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 1974Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego
- 1973Samowar, Nagroda Entuzjastów Kina (przyznawana przez DKF w Świebodzinie)
- 1973Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda za muzykę
w werdykcie podano, że nagroda przyzna jest za dźwięk do filmu, jednak w rzeczywistości chodzi właśnie o muzykę - 1973Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda za muzykę
w werdykcie podano, że nagroda przyzna jest za dźwięk do filmu, jednak w rzeczywistości chodzi właśnie o muzykę - 1973Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda za pierwszoplanową rolę męską
- 1978Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Złote Grono
za "twórczą kontynuację dobrych tradycji polskiej reżyserii filmowej" - 1973Don Kichot (Nagroda PF DKF)
przyznana podczas V Lubuskiego Lata Filmowego w Łagowie - 1973Nagroda Josefa von Sternberga
- 1973Mannheim (MTF)-nagroda FIPRESCI
- 1973Złota Kamera (przyznawana przez pismo "Film")-w kategorii: debiut reżyserski