Laureaci Nagród Stowarzyszenia Filmowców Polskich
3 grudnia 2025
Danuta Adamska-Strus, Magdalena Dipont, Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Ryszard Jaworski i Andrzej Sołtysik to tegoroczni laureaci dorocznych Nagród Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Te specjalne wyróżnienia przyznawane są przez Zarząd Stowarzyszenia filmowcom, których praca przyczyniła się w wyjątkowy sposób do rozwoju polskiej kinematografii.
Nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich przyznawane są od 2007 roku. Ich powstaniu
towarzyszyła obowiązująca do dziś idea, by statuetki trafiały w ręce nie tylko tych
przedstawicieli filmowych zawodów, którzy stoją na pierwszej linii - reżyserów, operatorów - ale
także tych, którzy pozostając nieco w cieniu, mają ogromny wpływ na ostateczny kształt dzieła
filmowego - dźwiękowców, montażystów czy scenografów.
W tym roku statuetki Nagród SFP otrzymali:
- Danuta Adamska-Strus
Autorka filmów animowanych realizowanych od pewnego momentu w duecie z mężem, Eugeniuszem Strusem. W 1966 roku ukończyła Wydział Rzeźby ASP w Krakowie. W latach 1972-1990 pracowała w Studiu Małych Form Filmowych "Se-Ma-For" w Łodzi. Uznanie przyniósł jej film "Kosmogonia" (1978), uhonorowany Wyróżnieniem na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cork. W latach 1980-90 tworzyła serial "Plastelinki". Wdrożyła w nim własny, innowacyjny sposób animacji, skracający wydatnie czas realizacji poszczególnych odcinków. Ponadto przed rozpoczęciem zdjęć do każdego filmu rozrysowywała go kadr po kadrze w scenopisie obrazkowym. - Magdalena Dipont
Znakomita i ceniona scenografka i dekoratorka wnętrz. Pracę w kinematografii zaczynała pod koniec lat 70., na planach filmów "Bez znieczulenia" i "Panny z Wilka" Andrzeja Wajdy. Z twórcą tym współpracowała również przy kilkunastu innych filmach. Za pracę przy "Katyniu" (2007) otrzymała "Orła" w kategorii Najlepsza scenografia. Taką samą nagrodę otrzymała za scenografię do "Mojego Nikifora" (2004) Krzysztofa Krauzego, "Rewersu" (2009) Borysa Lankosza i "Pana T." (2023) Marcina Krzyształowicza. W 2007 roku, na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, odebrała z kolei Nagrodę za scenografię filmu "Jutro idziemy do kina" w reżyserii Michała Kwiecińskiego. - Małgorzata Przedpełska-Bieniek
Wybitna konsultantka muzyczna i wykładowczyni akademicka. W 1977 roku ukończyła Wydział Reżyserii Dźwięku Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. W tym samym roku podjęła pracę w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie. Od tego czasu pracowała przy kilkuset filmach fabularnych, serialach telewizyjnych i spektaklach Teatru Telewizji. Pracowała z najwybitniejszymi reżyserami i kompozytorami muzyki filmowej. W 2011 roku otrzymała Nagrodę "Master of Cinemagic" na VI Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Cinemagic.pl w Warszawie, w 2017 roku - Nagrodę Specjalną za całokształt dorobku w dziedzinie postprodukcji dźwięku na Festiwalu Filmowym "Bluebox" w Olsztynie. - Ryszard Jaworski
Operator, absolwent Wydziału Operatorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi. Pierwszą nagrodę filmową otrzymał w 1975 roku za zdjęcia do etiudy "Dwukrotnie się przysłużyć" w reżyserii Mohameda Ben Saida. Rok później współpracował z Wojciechem Wiszniewskim na planie jego dokumentu "Stolarz". Za zdjęcia do niego otrzymał nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. Był autorem zdjęć do seriali "Układ krążenia" (1977-78) Andrzeja Titkowa i "Jana Serce" (1980-81) Radosława Piwowarskiego oraz wielu filmów dokumentalnych. W latach 80. współpracował ze stacjami telewizyjnymi m.in. w USA, Wielkiej Brytanii i Szwecji. W latach 1987-1997 wykładowca Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, w latach 1997-2000 Uniwersytetu w Białymstoku. - Andrzej Sołtysik
Znakomity kierownik produkcji. Po ukończeniu studiów w Szkole Filmowej w Łodzi rozpoczął pracę w Zespołach Filmowych oraz Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi. Jako samodzielny kierownik produkcji debiutował w 1977 roku. W latach 80. i 90. kierował produkcją kultowych filmów Juliusza Machulskiego ("Vabank" [1981], "Seksmisja" [1983], "Vabank II czyli riposta" [1984], "Kingsajz" [1987], "Deja vu" 1989]) i Władysława Pasikowskiego ("Kroll" [1991], "Psy" [1992], "Psy 2. Ostatnia krew" [1994]). Kierował również produkcją m.in. "Wizji lokalnej 1901" (1981) Filipa Bajona i "Ucieczki z kina Wolność" (1990) Wojciecha Marczewskiego. Obecnie, od wielu lat, jest pracownikiem Szkoły Filmowej w Łodzi.







