KATYŃ
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2007
- Premiera:2007. 09. 21
- Język:polski, rosyjski, niemiecki
- Barwny, dźwięk Dolby, 117 min
Okres zdjęciowy: 3 października 2006 - 8 stycznia 2007.
Lokacje: most kolejowy w Wyszkowie, Poświętne (kościół św. Józefa), Kasina Wielka, Warszawa (ul. Solariego, Cytadela, ul. 11 listopada, budynek ZASP-u przy Al. Ujazdowskich, ul. Złota, ul. Senatorska, ul. Oczki), Zielonka, poligon w Wesołej (filmowy las katyński), Kraków (Rynek Główny, ul. Poselska, Planty, ul. Św. Marka, Teatr Słowackiego, ul. Dolnych Młynów, ul. Grottgera, Akademia Muzyczna, ul. Kanonicza, ul. Senacka, Uniwersytet Jagielloński, Cmentarz na Salwatorze), okolice Jarosławia (filmowy Kozielsk), Stary Dzików, Konstancin-Jeziorna (willa "Hugonówka"), Góra Kalwaria.
"Katyń" Andrzeja Wajdy nikogo nie oskarża wprost, a jedynie przedstawia obraz społeczeństwa na tle tuż powojennych dylematów, obraz, na jaki wcześniej kino polskie się nie zdobyło. Przez pół wieku z przyczyn politycznych nie mogło, a przez następne kilkanaście lat zwyczajnie nie potrafiło. Wajda przełamuje tę niemoc, jeszcze raz budzi sumienia: pozwala zrozumieć, czym jest świadomość zbrodni i kłamstwa katyńskiego dla rodzin jej ofiar, ale także dla całego narodu. Ta wiedza zyskała na ekranie, mimo świadomie założonej rzeczowości, wymiar artystyczny: począwszy od inscenizacji wielkich scen, poprzez muzykę Krzysztofa Pendereckiego i niemal pozbawione barwy zdjęcia Pawła Edelmana, aż do wyrażającej głębokie przeżycie gry całego aktorskiego zespołu - pisał na łamach "Kina" Konrad J. Zarębski.
Andrzej Wajda przez wiele lat nosił się z zamiarem nakręcenia filmu o tragedii katyńskiej. Nie tylko dlatego, że nazwisko jego ojca figuruje na liście ofiar tej zbrodni. Także ze względu na tych, którzy dopiero wchodzą na scenę dorosłego życia i jakże często zaprzątnięci wyłącznie chwilą obecną zapominają nazwy i daty najważniejsze dla polskiej historii i decydujące o narodowej tożsamości Polaków. - Nie tak dawno w jednym z telewizyjnych programów gimnazjalista zapytany, z czym kojarzy mu się 17 września, odpowiedział, że z jakimś świętem kościelnym. Może dzięki naszemu filmowi młody człowiek zapytany o Katyń będzie potrafił odpowiedzieć coś więcej niż to, że Katyń to nazwa jakiejś miejscowości niedaleko od Smoleńska? - pytał z nadzieją Wajda w swoim przesłaniu zamieszczonym na internetowej stronie jego filmu.
Chcąc dotrzeć do współczesnych dwudziesto - i trzydziestolatków, wychowanych w dużej mierze na MTV, serialach i grach komputerowych, reżyser zaprosił do współpracy przy tworzeniu scenariusza dwóch głośnych twórców młodszego pokolenia: Władysława Pasikowskiego i Przemysława Nowakowskiego.
W rezultacie powstała opowieść o tragedii Katynia widzianej z perspektywy kilku indywidualnych losów, zarówno żołnierzy, jak i ich rodzin, a zwłaszcza kobiet matek, żon i córek. Wielka historia, choć w filmie obecna, służy głównie do odmalowania fabularnego tła, dzięki któremu widz ma lepiej zrozumieć motywacje bohaterów, ich dylematy, a przede wszystkim ich cierpienie.
17 września 1939 roku. Trwa exodus ludności cywilnej na wschód w nadziei na ocalenie przed hitlerowską nawałą. Na moście zdumieni uciekinierzy spotykają innych, uciekających w przeciwną stronę przed wkraczającą właśnie do Polski Armią Czerwoną. W zajmowanych wsiach i miastach bolszewicy ogłaszają, że przychodzą jako wyzwoliciele mas pracujących od ucisku burżuazji. Reprezentantem tej ostatniej jest wg nich także Wojsko Polskie, więc żołnierze masowo brani są do niewoli.
Taki los spotyka m. in. Andrzeja, rotmistrza 8 - ego Pułku Ułanów z Krakowa. W prowizorycznym obozie jenieckim odnajduje go żona Anna z małą córeczką Niką. Anna ze łzami w oczach błaga, by przebrał się w cywilne ubranie i uciekł. Andrzej odmawia, powołując się na przysięgę żołnierską. Wkrótce wraz ze swoim pułkiem zostaje wywieziony do znacznie silniej strzeżonego obozu w Kozielsku. Tymczasem Anna po wielu perypetiach, niemal cudem ocalając życie swoje i dziecka, dociera do Krakowa, znajdującego się teraz pod jurysdykcją niemiecką. Zatrzymuje się u matki Andrzeja. Jego ojca, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, wraz z innymi pracownikami tej uczelni hitlerowcy podstępnie uwięzili i wywieźli do obozu w Sachsenhausen. Obu kobietom nie pozostaje nic innego jak czekać na swoich mężów. Po kilku miesiącach przychodzi wiadomość, że ojciec Andrzeja zmarł. W kwietniu 1943 roku Kraków obiega sensacyjna wiadomość o odnalezieniu zbiorowych mogił polskich oficerów w Katyniu. Wbrew wszelkiemu prawdopodobieństwu Anna nie chce dać wiary, że pośród ofiar jest Andrzej. [TVP]
Zwiastunpokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Współpraca scenariuszowa
- Zdjęciasekwencja wrześniowa
- Operator kameryIIII
- Asystent techniczny operatoraII ekipaII ekipaII ekipa
- Ładowaczw napisach nazwisko: Less
- Podgląd video
- Operator Steadicam
- Współpraca operatorskaMaurizio Tiella
- Krany kamerowe
- Oświetleniemistrz
- Wózkarz
- Obsługa agregatu
- Sprzęt
- Digital Intermediatenadzór produkcyjny 4Knadzór produkcyjny 4Knadzór produkcyjny 4Kwspółpraca produkcyjna 4Ksupervisortransfer one light i skanowanie 4Kkonformingkonformingcyfrowe efekty specjalnecyfrowe efekty specjalneczyszczenie cyfrowenaświetlanie na negatyw 35 mm
- Ścięcie negatywu
- Korekcja barwnacyfrowa
- Laboratoriummateriały dziennej produkcjiwykonanie kopii wzorcowejkierownictwokierownictwokierownictwo
- Opieka technologiczna
- Scenografia
- Scenograf II
- Asystent scenografa
- Dekoracja wnętrz
- Asystent dekoratora wnętrz
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Współpraca rekwizytorska
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Projekty plastyczne
- Kostiumy
- Kostiumy wojskowe
- Kostiumograf II
- Asystent kostiumografads. mundurówds. mundurówds. mundurów
- Garderobads. mundurówds. mundurówds. mundurówds. mundurówds. mundurów
- Militaria
- Muzykafragmenty utworów: Polskie Requiem na 4 głosy solowe, chór i orkiestrę, części: Agnus Dei, Lux Aeterna, Chaconne; Symfonia Nr 2, część 1 - Moderato; Symfonia Nr 3, część 3 - Adagio, część 4 - Passacaglia, część 5 - Vivace; Symfonia Nr 4, część 1 - Adagio; Sonata na skrzypce Nr 1, część 2 - Andante; Sonata na skrzypce Nr 2, część 3 - Adagio; Koncert na skrzypce i orkiestrę Nr 1; Koncert na skrzypce i orkiestrę Nr 2 "Metamorfozy"; Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Nr 2 "Przebudzenie Jakuba"
- Konsultacja muzycznaadaptacja fragmentów utworów muzycznych dla potrzeb filmu oraz nadzór nad nagraniemds. muzyki Krzysztofa Pendereckiego
- Wykonanie muzykiorkiestra i chór męskiskrzypcewiolonczelafortepiantrąbka basowakotły
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Inspektor orkiestry
- Opracowanie muzyczne
- Realizacja nagrań
- Zgranie muzyki
- Organizacja nagrań
- Dźwięk
- Dźwięk na planie
- Asystent operatora dźwięku
- Zgranie dźwięku
- Montaż dźwięku
- Udźwiękowieniewspółpracawspółpracawspółpracawspółpraca
- Efekty dźwiękowe
- Efekty synchronicznemontaż
- Obsługa studia
- KonsultacjaPavel ŠtverákDolby
- Montaż
- Montaż AVID
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Współpraca charakteryzatorskaMarek Kowalski
- Asystent charakteryzatora
- Koordynacja kaskaderska
- Ewolucje kaskaderskieAdam Burzyńskinie występuje w napisach
- Efekty pirotechnicznerusznikarz
- Efekty specjalnekomputerowekomputerowe; supervisorkomputerowe; producent wykonawczysupervisor efektów komputerowych na planie zdjęciowymkomputerowe; CG Leadkomputerowe; Compositingkomputerowe; Compositingkomputerowe; Compositingkomputerowe; Compositingkomputerowe; Compositingkomputerowe; Compositingkomputerowe; Matte Painterkomputerowe; Matte Painterkomputerowe; Camera Tracking/R&D
- Opracowanie graficznenapisy czołowe i końcowenapisy czołowe i końcowe
- Logotyp
- Napisytłumaczenia
- Konsultacjahistorycznaukład scen rozstrzelania; ds. koni i dorożekds. kolejnictwads. kolejnictwa
- Pojazdy
- Tłumaczenie
- Fotosy
- Promocjanowe medianowe medianowe medianowe media
- Statyścinie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Opieka medyczna
- Opieka literacka
- Public relations
- Transport
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Asystent kierownika produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Sekretariat grupy zdjęciowej
- Klapser
- Administracja
- Koordynacja postprodukcyjna
- Nadzór produkcyjny
- Producent wykonawczy
- Producent
- Koproducent
- Produkcja wykonawcza
- Produkcja
- Koprodukcja
- Współfinansowanie
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaporucznik Jerzy, w roku 1945 major LWPAnna, żona Andrzejarotmistrz Andrzejgenerałowa RóżagenerałAgnieszka Baszkowska, siostra porucznika Piotra Baszkowskiegodyrektorka gimnazjum, siostra porucznika Piotra Baszkowskiegoporucznik pilot Piotr Baszkowskimatka rotmistrza AndrzejaJan, ojciec rotmistrza Andrzeja, profesor Uniwersytetu JagiellońskiegoTadeusz, syn ElżbietyEwa, córka generałowej w latach 1943-1945Siergiej Garmaszkapitan PopowJoachim Paul AssböckMullerpodporucznikSebastian Bezzeloficer Propaganda Abteilungporucznik Klin, przyjaciel Jerzegoczłowiek na mościeStasia, gospodyni w domu generałamajor przesłuchujący Agnieszkękamieniarzaktorka grająca Antygonękomisarznauczyciel gimnazjumWeronika, córka rotmistrza Andrzeja i Anny w latach 1939-1940profesor medycyny sądowejksiądz kanonikmilicjantadiutant generałaagitatorkapitankapelangłos Wandy Wasilewskiejstarosta Edward, mąż Stasitłumacz oficera Propaganda Abteilungżołnierz niemieckiksiądz w roku 1939fryzjer w Teatrze im. Słowackiegooficer niemieckiksiądz wikaryElżbieta, siostra Annyrektor Uniwersytetu Jagiellońskiegomilicjantoficer NKWDżołnierz przesłuchujący Agnieszkęfotograf Władysławlistonosz Wiesławpani Greta, asystentka profesora medycyny sądowejlejtnant Kozłowmężczyzna na mościeJoanna KawiorskaEwa, córka generałowej w roku 1939oficer NKWDżołnierz w kantynie w roku 1945oficerPiotr Polakkierowca generałowej w roku 1939Klaudia Siemekprofesor Uniwersytetu JagiellońskiegoAgnieszka Wensorramężczyzna w tłumie uchodźców na moście; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
POST MORTEM | |
Nowela filmowa | |
Autor | Andrzej Mularczyk |
Nagrodyschowaj
- 2007Bilet, Nagroda Stowarzyszenia "Kina Polskie"-Diamentowy Bilet
- 2008Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
nominacja w kategorii: najlepszy film nieanglojęzyczny - 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008Waszyngton (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Publiczności
- 2008Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Bursztynowe Lwy
dla filmu, który odniósł w kinach największy sukces frekwencyjny w okresie: wrzesień 2007 - sierpień 2008 - 2008Europejska Nagroda Filmowa (dawniej "Felix")-Nagroda w kategorii: Najlepsze kostiumy
- 2008Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
w kategorii: Najlepsze Zdjęcia w sezonie 2007/2008 - 2008Denver (MFF)-Nagroda Publiczności
- 2010Slnko v Sieti, Słowacka Nagroda Filmowa
nominacja w kategorii: najlepszy film zagraniczny - 2010Moskwa (Festiwal Filmów Polskich "Wisła")-Nagroda Specjalna
za "mistrzostwo artystyczne i siłę ducha"