SEKSMISJA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1983
- Premiera:1984. 05. 14
- Gatunek:Komedia, Film fantastyczny
- Barwny, 3320 m, 116 min
Lokacje: Wieliczka (kopalnia soli), Łeba, Łódź (budynek przychodni PALMA), Ruda Pabianicka (ul. Raduńska 17/19 - willa Jej Ekscelencji).
Jedno z niepisanych praw rządzących życiem artystycznym mówi, że po efektownym debiucie tylko nieliczni osiągają podobny efekt przy drugim podejściu. Dotyczy to zarówno literatury, muzyki, jak i filmu. Juliusz Machulski miał debiut błyskotliwy. W wieku zaledwie 26 lat, w 1981 roku zaprezentował się kinowej publiczności jako autor "Vabanku" - zabawnego pastiszu filmu gangsterskiego. Zebrał znakomite recenzje, został obwołany "objawieniem polskiego kina", po czym...zamilkł. Na jego kolejny utwór trzeba było czekać aż trzy lata. Reżyser, znając "prawo drugiego podejścia", przygotowywał się do niego bardzo starannie. Wytężona praca przyniosła pożądany efekt. Kiedy w 1984 roku na ekranach kin pojawiła się "Seksmisja", z miejsca podbiła tak widzów, jak i krytyków. Zrealizowana w konwencji science fiction stanowiła modelowy przykład perfekcyjnego filmu komercyjnego, zawierającego zarazem kilka głębszych refleksji. Machulskiemu udało się połączyć potężny ładunek komizmu z satyrą na totalitaryzm i feminizm. Pozwoliło to krytykom doszukiwać się w "Seksmisji" wpływów zarówno "Ambasadora" Sławomira Mrożka, "Miasta kobiet" Felliniego, jak i sztuki "Pralnia" Stanisława Tyma. Powinowactw wynaleziono zresztą więcej. Inteligencja Machulskiego uchroniła go jednak od zarzutów wtórności i plagiatorstwa. Przeciwnie - "Seksmisja" jawi się jako twór oryginalny, opatrzony niebanalną, dowcipną (i tanią!) scenografią; zaskakuje znakomitymi dialogami i mistrzowsko skonstruowanym scenariuszem. Osobnym zagadnieniem jest aktorstwo, zwłaszcza fenomenalna rola Jerzego Stuhra jako rubasznego Maksa i kontrastująca z nią kreacja Olgierda Łukaszewicza jako mimozowatego Alberta. Trudno wreszcie nie wspomnieć o wizualnych walorach filmu, określonych przez tematykę i tytuł. Machulski wiedział, jak przyciągnąć męską widownię, obficie eksponując piękno kobiecego ciała. I choć w "Seksmisji" golizna pojawia się na ekranie dość często, trudno byłoby reżysera oskarżać o pornograficzne zapędy. Zbyt wiele tu humoru, bezpretensjonalności i błazenady.
Akcja filmu rozpoczyna się w sierpniu 1991 roku. Telewizja transmituje epokowy eksperyment. Maks i Albert, dwaj śmiałkowie, dobrowolnie poddają się hibernacji. Budzą się dopiero w roku 2044. Od opiekującej się nimi doktor Lamii dowiadują się, że w czasie ich snu wybuchła na Ziemi wojna nuklearna. Jednym z jej efektów było całkowite zniszczenie genów męskich, w związku z czym są obecnie prawdopodobnie jedynymi mężczyznami na planecie. Co innego z kobietami. Te dzięki partenogenezie od dawna rodzą same dziewczynki. Maks i Albert są zaszokowani. Niebawem wszakże uświadamiają sobie, że żyją w całkowicie sztucznym, ulokowanym pod ziemią świecie, a na domiar złego stali się królikami doświadczalnymi w rękach ciekawych ich odmienności niewiast. Ich obecność budzi coraz większy niepokój Jej Ekscelencji, pełniącej dyktatorską władzę w "nowym, wspaniałym świecie". Wkrótce Maks i Albert przekonują się, że tak naprawdę znajdują się w więzieniu. Niewiele myśląc, postanawiają wydostać się na wolność. Pierwsza próba ucieczki kończy się niepowodzeniem, zbiegowie mają być poddani zabiegowi naturalizacji. Nieoczekiwanie przychodzi im z pomocą doktor Lamia Reno, która przeczuwa, że mężczyźni mogą sprawić kobietom nie tylko kłopoty, ale też przyjemność. Razem z Lamią i śledzącą ich Emmą wydostają się na powierzchnię, gdzie wbrew oficjalnym oświadczeniom kwitnie normalne życie. Wszystko okazuje się mistyfikacją, stworzoną przez mężczyznę impotenta (Jej Ekscelencja). Albert i Maks dokonują w "wylęgarni noworodków" biologicznego sabotażu, na skutek czego rodzi się zamiast dziewczynki pierwszy chłopczyk.
Fragment filmupokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Współpraca scenariuszowa
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Oświetlenienie występuje w napisach
- Zdjęcia specjalnekomputerowe
- Laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Współpraca scenograficznaMałgorzata Gawrysiak
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizytyspecjalne
- Współpraca dekoratorska
- Kierownictwo budowy dekoracji
- MakietyJan Łukiański
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dyrygent
- Realizacja nagrań
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorskaw napisach nazwisko: Gałązka-Plaskota
- Efekty specjalneświetlne
- Konsultacjakaskaderska; nie występuje w napisach
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Opracowanie graficzneczołówkaopracowanie graficzne komputerów
- Programy komputeroweKrzysztof PiskorskiopracowanieopracowanieOśrodek Badawczo-Rozwojowy POLAM (Warszawa)wykonanie
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Produkcja
- Obsada aktorskaAlbert StarskiMaks ParadysLamia Reno z "Archeo"Emma Dax z "Genetix"Tekla, szefowa "Genetix"Berna, szefowa "Archeo"dr Jadwiga Yanda, córka MaksaJulia Novack, najstarsza starowinka w Azylu Zasłużonej Starościdoradca Jej EkscelencjiLinda, strażniczka mężczyznZajaconna, strażniczka mężczyznreporterka tvinstruktorka w sekcji specjalnejprofesor Wiktor KuppelweiserJej Ekscelencja; rola dubbingowana przez Barbarę Wałkównęasystent Kuppelweiseraojciec Albertażona Maksastrażniczka w blokhauziestrażniczka w blokhauziestrażniczka w kopalnifunkcyjna azyluszefowa radiolokacjifunkcyjna radiolokacjifałszywy Maksfałszywy Albertpracownica "Archeo", asystentka Lamii; nie występuje w napisachstrażniczka w "Archeo"; nie występuje w napisachdekadentka; nie występuje w napisachdziewczyna; nie występuje w napisachkobieta w windzie przed wejściem na basen; nie występuje w napisach
- Obsada dubbinguJej Ekscelencja; rola Wiesława Michnikowskiego; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 1984Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Główna "Srebrne Lwy Gdańskie"
- 1984Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za scenografię
- 1985Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Przedsiębiorstwa Dystrybucji Filmów (w l. 1984, 1986 OPRF "Polkino") za najbardziej frekwencyjny film sezonu
- 1984Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego
- 1985Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-nagroda Przedsiębiorstwa Dystrybucji Filmów
- 1985Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
w kategorii: najlepszy film polski; za rok 1984 - 1999Koniec wieku - ankieta "Polityki"
3 miejsce w ankiecie "Najciekawsze filmy polskie XX wieku" - 2008Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
Specjalna "Złota Kaczka" 100-lecia Polskiego Kina" w kategorii: Polska Komedia Stulecia; w głosowaniu czytelników "Filmu" - 2015Gdynia (Festiwal Filmowy)-Nagroda Onetu
za najlepszy cytat filmowy; z okazji 40-lecia festiwalu; za cytat "Kobieta mnie bije. Poddaję się. Dajcie mi wszyscy święty spokój" - 1985Madryt (MFF Fantastycznych)-nagroda za scenariusz