KRAJ ŚWIATA
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1993
- Premiera:1994. 03. 24
- Barwny, 77 min
Debiut fabularny Marii Zmarz - Koczanowicz, znanej dokumentalistki, autorki m.in. "Jestem mężczyzną" (Brązowy Lajkonik na Festiwalu w Krakowie, "Złota Taśma" na Festiwalu "Młode Kino" w Gdańsku), "Sprzedawcy chleba" (nagroda na Festiwalu "Młode Kino") i "Nie wierzę politykom" (nagroda dystrybutorów na Festiwalu w Krakowie, nagroda szefa Kinematografii). W swej dotychczasowej twórczości Koczanowicz udowodniła, że jest filmowcem odważnym, nie stroniącym od ukazywania w krzywym zwierciadle absurdów polskiej rzeczywistości. Nie inaczej jest w "Kraju świata". Krytyka porównywała ten film do twórczości Tadeusza Konwickiego, Wojciecha Wiszniewskiego i słynnego "Rejsu" Marka Piwowskiego. W zamierzeniu autorki "Kraj..." miał być "groteskowym spojrzeniem na naszą sytuację polityczną w 1989 roku oczami przechodniów, ulicznych gapiów". Film Koczanowicz nie ma linearnej fabuły, ani bohaterów w tradycyjnym znaczeniu. Składa się z ciągu epizodów z codziennego, polskiego życia. Milicja poluje tu na Bogu ducha winnych przechodniów, lecz na murach wiszą już wyborcze plakaty "drużyny Lecha". Ledwie spod pomnika Dzierżyńskiego odjechały limuzyny z wieńcami, a już posąg "wielkiego rewolucjonisty" wisi na dźwigu niczym na stryczku. Wciąż po wszystko stoi się w kolejkach i wszystkim marzy się, by dostać "po równo", a już Janusz Korwin-Mikke obwieszcza kres socjalistycznej "urawniłowki". Przewodnikami po tym zwariowanym i ironicznym świecie jest dwóch literatów, komentujących dookolną rzeczywistość. "Kraj świata" to w równej mierze satyra na epokę "komuny", jak i "Solidarności". Na miejsce dawnej głupoty przychodzi nowa. Zmienia się tylko kostium. Idealistyczne złudzenia pryskają w obliczu faktów. Wielkie, ugruntowane przez literaturę narodowe mity nie wytrzymują ciśnienia rzeczywistości pełnej kompromisów, doraźnych układów, pozorów. Gorzki, ironiczny, bezkompromisowy film.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Asystent operatora obrazu
- Zdjęcia videoPeter Vayda
- Oświetlenie
- Wózkarz
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Efekty dźwiękowe
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjnaAnna Miłkowska-Krawucka
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaliterat Ryszardkandydat - organizator łańcuchafunkcjonariuszka z monitorowni komendyliterat Stefanpan z saturatorem w czapeczce z "Trybuny Ludu"udzielający wywiadu pod Pałacem Kulturykobieta czekająca na cudmężczyzna w kolejce po paszportkobieta czekająca na cudpróbująca się dostać bez kolejkikobieta czekająca na cudprzewodniczący kolejki po paszportkobieta w kolejce po paszport z numerem 112mężczyzna w kolejce po paszportkobieta w kolejce do cudotwórcymężczyzna w łańcuchukobieta w kolejce do cudotwórcymilicjant w komendziekobieta czekająca na cudmandolinista w przejściu podziemnymkobieta czekająca na cud"wesoły" mężczyzna w łańcuchukobieta w kolejce do cudotwórcyzastępowymężczyzna stający w kolejce po paszportreporter przy łańcuchureporterka przy łańcuchumężczyzna szukający swego miejsca w łańcuchumężczyzna w łańcuchużona dyrektora ZOOkobieta w kolejce po paszportkandydat - znany dyrektor ZOO"nerwowy" mężczyzna w łańcuchukobieta w łańcuchuekspert od cudów w monitorowni komendydziewczyna w łańcuchukobieta w kolejce po paszportSB-ekmilicjant - kandydat rozdający "dolary"mężczyzna w kolejce po paszportstaruszek; nie występuje w napisachKrzysztof BobińskiAmerykanin w przejściu podziemnym; nie występuje w napisachkibic "Śląska"; nie występuje w napisachtaksówkarz w komendzie; nie występuje w napisachmężczyzna w łańcuchu; nie występuje w napisachmężczyzna czekający na cud; nie występuje w napisachmężczyzna w łańcuchu; nie występuje w napisachmężczyzna w łańcuchu wypierający się słów "ten ustrój ma swoje zalety"; nie występuje w napisachprzemawiający polityk; nie występuje w napisach; J.Korwina-Mikke nie widać na ekraniefunkcjonariusz w komendzie; nie występuje w napisachmilicjant przy grupie czekającej na cud; nie występuje w napisachmężczyzna w łańcuchu; nie występuje w napisachdeliryk niepijący od 3 miesięcy; nie występuje w napisachbezdomny w przejściu podziemnym; nie występuje w napisachSB-ek piszący "Rzyd" na plakacie Jacka Kuronia; nie występuje w napisachkonserwator w komendzie; nie występuje w napisachdziewczyna rozdająca ulotki "Solidarności"; nie występuje w napisachmężczyzna w kolejce po paszport; nie występuje w napisachmężczyzna w łańcuchu; nie występuje w napisachmężczyzna czytający napis na transparencie; nie występuje w napisachmężczyzna w łańcuchu; nie występuje w napisachmężczyzna pod pomnikiem Dzierżyńskiego; nie występuje w napisachmężczyzna "alienujący się" z łańcucha; nie występuje w napisachzaspany sklepowy; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
KRAJ ŚWIATA | |
Słuchowisko radiowe | |
Autor | Janusz Anderman |
pierwodruk: Paryż, 1988. W czołówce filmu nie ma wzmianki o pierwowzorze literackim scenariusza, informacja za słownikiem "Współcześni pisarze i badacze literatury. T. 1" |