SKAZANY NA BLUESA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2005
- Premiera:2005. 08. 11
- Gatunek:Film biograficzny
- Barwny (negatyw: Fuji), dźwięk: Dolby, 97 min
Okres zdjęciowy: październik 2004.
Lokacje: Warszawa (hotel "Victoria", stacja PKP Stadion), Zalew Zegrzyński, Katowice, Tychy, Katowice (m.in. hala "Spodek"), Świętochłowice, Nieporęt.
"Kiedyś chciałem umrzeć młodo, tak jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej" - stwierdził kiedyś Rysiek Riedel i to zdanie stało się mottem filmowej opowieści o nim. Niestety, nie było mu pisane długie życie. Charyzmatyczny wokalista grupy Dżem, obdarzony wspaniałym głosem jeden z największych samorodnych talentów polskiej sceny rockowej, odszedł w wieku zaledwie 37 lat, 30 lipca 1994 r. Zniszczyły go narkotyki, od których najpierw nie chciał, a później już nie potrafił uciec. Dla wielu młodych ludzi, którzy dorastali na jego muzyce, stał się symbolem wolności i niezależności - zarówno tej artystycznej, jak i osobistej. W kilkanaście lat po jego śmierci na jego grobie fani nadal składają kwiaty i palą znicze.
Jan Kidawa-Błoński miał szczególne powody, żeby zrobić film o Ryszardzie Riedlu. Był jego bliskim krewnym, razem dorastali w śląskich familokach, mieli podobne marzenia, fascynacje. Na oczach przyszłego reżysera kształtowała się niezwykła osobowość Ryśka i jego bardzo specyficzny związek z ojcem - mieszanka miłości i nienawiści. Kidawa-Błoński nie nakręcił jednak typowego filmu biograficznego, wybrał do swojej opowieści tylko parę okresów z życia bohatera, koncentrując się na jego młodości i pierwszych krokach w branży muzycznej oraz na kilku ostatnich latach życia, gdy artysta coraz bardziej pogrążał się w nałogu, niszcząc siebie i swoją wspaniale zapowiadającą się karierę. Nie jest to także film muzyczny, chociaż oryginalna muzyka zespołu Dżem wypełnia znaczną część "Skazanego na bluesa", teksty piosenek stanowią swoisty komentarz ukazanych wydarzeń, a na ekranie pojawiają się autentyczni członkowie grupy, grający samych siebie. Film ten to przede wszystkim przejmująca opowieść o poszukiwaniu wolności w siermiężnej rzeczywistości PRL-u, o potrzebie uczucia, a jednocześnie oddalaniu się od bliskich, o artystycznym dojrzewaniu i walce z przeznaczeniem. Nadwrażliwiec o duszy dziecka, uciekający w świat marzeń i iluzji, nie potrafił pogodzić tego wszystkiego, zagubił się i zmęczył, a kiedy "skończyły mu się marzenia", jak sam mówi w jednej ze scen, już wiedział, że koniec jest bliski.
Niezwykły artysta znalazł znakomitego odtwórcę w postaci Tomasza Kota, przypominającym Ryśka nie tylko fizycznie, ale również świetnie oddającym na ekranie jego buntowniczą, nieokiełznaną naturę.
Akcja filmu zaczyna się w 1976 r. w Tychach, w jednym ze śląskich blokowisk. 20-letni Rysiek, choć inteligentny i bystry, nie pracuje, edukację zakończył na z trudem zaliczonej podstawówce, żyje z dnia na dzień na garnuszku rodziców, w ciągłym konflikcie z ojcem ormowcem, zafascynowany zachodnią muzyką i kulturą hipisów, pełen marzeń o indiańskim życiu na preriach. Te szczeniackie mrzonki tkwią w nim od czasów dzieciństwa spędzonego w ponurych familokach, kiedy to razem ze swoim najlepszym przyjacielem "Indianerem" bawili się w czerwonoskórych. Rysiek poznaje Małgosię, zwaną Golą, dziewczynę z tego samego osiedla, której podoba się wysoki chłopak stawiający pierwsze kroki w miejscowym zespole muzycznym. Rodzi się między nimi namiętne uczucie. Gola, jeszcze jako uczennica, zachodzi w ciążę.
Wyrzucona ze szkoły, niebawem wychodzi za mąż za Ryśka. Ojciec chłopaka, do końca przeciwny temu związkowi, nasyła na syna komisję poborową, później wymienia zamki w drzwiach w mieszkaniu, gdzie młodzi mają mieszkać, ale Rysiek stawia na swoim. W dniu ślubu Indianer po raz pierwszy daje mu strzykawkę z działką "kompotu". Narkotyczny odlot będzie odtąd stale kusił Ryśka.
Nadchodzi rok 1990. Dżem jest jedną z najbardziej znanych grup w kraju, daje wiele koncertów, ma tysiące fanów. Ale za kulisami toczy się dramat lidera zespołu. Rysiek coraz bardziej pogrąża się w nałogu, często trudno mu dotrwać nawet do końca koncertu, żyje w świecie narkotycznych wizji. Podziwiany idol stacza się coraz niżej, żebrząc o narkotyki. Troska o dom spada wyłącznie na barki Gosi, która trwa u boku męża coraz bardziej zmęczona i zrozpaczona. Lecz ani ona, ani koledzy z zespołu, którym przechodzi koło nosa intratny kontrakt, nie są już w stanie zapobiec tragedii. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser IInie występuje w napisach
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Scenariusz - inspiracja
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Operator Steadicam
- Asystent operatora Steadicam
- Współpraca operatorska
- Oświetlenienie występuje w napisach
- Korekta barwna
- Laboratorium
- Postprodukcja
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Koncepcja muzyczna
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowanie występuje w napisach
- Efekty dźwiękowe
- Zgranie dźwięku
- Udźwiękowienie
- Montaż dźwięku
- Montaż
- On-linew napisach określenie funkcji: Montaż on-line
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Konsultacjads. zwierzątmedyczna
- Koordynacja kaskaderska
- Transport
- Catering"Planbar"
- Fotosy
- Opracowanie graficzne
- Casting (reżyseria obsady)Agencja Castingowa w Krakowie
- Nadzór technologiczny
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Sekretariat planu
- Administracja
- Producent
- KoproducentTVPCanal+
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaMałgorzata "Gola" Riedel, żona RyśkaIndianerJan Riedel, ojciec RyśkaPolowa, matka GoliKrystyna Riedel, matka RyśkaLeszek Martinek, menadżer "Dżemu"występuje w roli samego siebie, członka zespołu "Dżem"występuje w roli samego siebie, członka zespołu "Dżem"występuje w roli samego siebie, członka zespołu "Dżem"występuje w roli samego siebie, członka zespołu "Dżem"występuje w roli samego siebie, członka zespołu "Dżem"akustykkierowcaGoldwasserBeno Otręba w młodościPaweł Berger w młodościAdam Otręba w młodości; w napisach nazwisko: NokiećJerzy Styczyński w młodościperkusistaRyszard Riedel w dzieciństwieIndianer w dzieciństwieBastekKarolinaBaśkadźwiękowiec Ogórdyrektorka technikumHenioGruberlekarzasystentka Gruberaasystentka w tvkapralwystępuje w roli samego siebiemotocyklistamotocyklistamotocyklistamotocyklistamotocyklistamotocyklistanauczycielka na koncercienarkomankanarkomannarkomanochroniarz Gruberakelnerkadziewczyna na koncerciedziewczyna na koncerciesąsiadkadziewczyna nad morzemdziewczyna nad morzemAndrzej, student nad morzemstudent nad morzemstudent nad morzemstudent nad morzemżołnierz WSWżołnierz WSWbileterka; nie występuje w napisachnauczyciel na koncercie w liceum; nie występuje w napisachdiler Henio; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 2005Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za kostiumy
- 2005Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Prezydenta Gdyni
za debiut aktorski - 2005Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Złoty Klakier (nagroda Radia Gdańsk dla najdłużej oklaskiwanego filmu)
- 2006Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsze kostiumy
za rok2005 - 2006Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
w kategorii: najlepsze zdjęcia; za rok2005 - 2006Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
w kategorii: najlepsza scenografia; za rok2005 - 2006Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
w kategorii: najlepsza muzyka; za rok2005 - 2006Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
w kategorii: najlepszy montaż; za rok2005 - 2006Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
w kategorii: najlepsza główna rola kobieca; za rok2005 - 2006Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
w kategorii: najlepsza główna rola męska; za rok2005 - 2006Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola kobieca; za rok 2005 - 2006Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Publiczności
- 2006Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
w kategorii: Najlepsza polska aktorka; za rok 2005 - 2006Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego - Nagroda Publiczności
- 2008Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Super Jantar za najlepszy debiut aktorski ostatniego dziesięciolecia