Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

JEŻELI STOPNIEJE ŚNIEG

1969
Marek Koterski

Jeżeli stopnieje śnieg to dokumentalny zapis przygotowań do realizacji jednej ze scen serialu Przygody Pana Michała w reżyserii Pawła Komorowskiego. Ta prosta rejestracja stanowi niezwykłą notację procesu tworzenia cieszącej się dużą popularnością telewizyjnej produkcji.

W roku 1969 Jerzy Hoffman przeniósł na duży ekran Pana Wołodyjowskiego. Cztery lata później rozpoczął prace nad Potopem, a w końcu lat 90. powstała ostatnia część kinowego cyklu - Ogniem i mieczem. Do dziś adaptacje Hoffmana należą do pierwszej dziesiątki najchętniej oglądanych polskich filmów.

Jak zauważa Grażyna Stachówna: "W Polsce niemal od początku utrzymywała się praktyka realizowania w przypadku bardziej prestiżowych produkcji, dwu wersji tego samego tematu - kinowej i telewizyjnej. Różniły się one czasem tytułem, osobą reżysera i obsadą (…), a także szybkością montażu i liczbą scen masowych, ale najczęściej różnice dotyczyły po prostu czasu projekcji." (Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Film, kinematografia, red. E. Zajiček, Warszawa 1994, s. 184). Jako jeden z najwcześniejszych przykładów tego rodzaju praktyk autorka podaje film Jerzego Hoffmana i serial Pawła Komorowskiego. Z czasem, szczególnie w latach 70., produkcji tego typu powstawało znacznie więcej. Wersje serialowe miały między innymi Noce i dnie Jerzego Antczaka, W pustyni i w puszczy Władysława Ślesickiego, Ziemia obiecana Andrzeja Wajdy.

Pierwsze filmowe produkcje telewizyjne zrealizowano w połowie lat 60. Były wśród nich filmy wybitnych reżyserów: Stanisława Różewicza (Piwo i Na melinę) i Jerzego Antczaka (Mistrz). W tym czasie powstały także pierwsze polskie seriale telewizyjne. Większość z nich przygotowywano na zamówienie, ale poza strukturami telewizji - w zespołach filmowych. Kręcone były według wytycznych telewizji, uwzględniających wciąż rosnące możliwości techniczne ówczesnych odbiorników i odmienny od kinowego, rozproszony, odbiór telewizji. Poetyka kolejnych produkcji telewizyjnych wskazuje jednak, że widzowie bardzo szybko przywykli do nowego medium, które okazało się nie tylko skuteczne w przekazywaniu obrazów filmowych opartych na zbliżeniu i dialogu, ale i wielkich widowisk historycznych.

W 6-minutowym zapisie Marek Koterski uwiecznił realizację sceny rozgrywającej się we wnętrzu, a kręconej w studio. Kamera koncentruje się na niecierpliwiących się statystach, na pracy charakteryzatorek, na długotrwałym oczekiwaniu, typowym dla planu filmowego. Jeden ze statystów zastanawia się, kiedy odbędą się kolejne zdjęcia plenerowe. Tytuł filmu staje się odpowiedzią na jego pytanie. Ekipa Koterskiego wyławia z tłumu aktorów Tadeusza Łomnickiego, Andrzeja Łapickiego czy Mariusza Dmochowskiego, reżysera Pawła Komorowskiego i drugiego reżysera Romana Załuskiego. Twórców nie interesuje jednak pierwszy plan, lecz to, co w tle. Słynnych aktorów ukazuje podczas rozmów i pauz. Dmochowski rozmawia z Łomnickim. Ktoś przykleja wąsy pierwszemu z nich. Łapicki siedzi na niewielkiej kolumnie, która stanowi część wystroju sali dworskiej. Centralny fragment filmu to dokumentalnie podpatrzona scena tańca, którą odnajdziemy w gotowym już serialu.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.