Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DOKUMENT

2015
Marcin Podolec

Portret ojca, którego dzieci opuściły rodzinny dom.

Bohaterem filmu jest Antoni. Mężczyzna urodził się i całe życie spędził w Jarosławiu. Obecnie mieszka z żoną w dużym domu opuszczonym już przez dzieci. Syn wyjechał do Łodzi, dwie córki - do Krakowa. Jego codzienność naznaczona jest rutyną: rano - basen, potem - praca, wieczorem - telewizja. Rzadko wyjeżdża: czasami odwiedza pobliski ogród botaniczny, w górach spędza z żoną wakacje. Mimo obecności bliskiej osoby odczuwa pustkę i osamotnienie. W Dokumencie dominuje smutek i melancholia rozumiana jako tęsknota za przeszłością oraz żal, że pewnych wyzwań już się nie podejmie.

Opowieść o Antonim dotyczy teraźniejszości, od której kilkakrotnie ucieka we wspomnienia związane z synem, ze swoim zakorzenieniem w Jarosławiu, ze ślubem. Struktura scen retrospektywnych jest zróżnicowana. Niekiedy są one skoncentrowane wokół jednego drobnego zdarzenia. Wówczas czas płynie wolno i odmierza go jednostajne tykanie zegara, kapanie wody. Innym razem - układaj się w sekwencje ujęć, w których syntezie podlega wiele lat życia bohatera.

Dokument to film animowany, ale jego twórca sięga również po środki wyrazu charakterystyczne dla komiksu (sposób funkcjonowania napisów w etiudzie) i kina dokumentalnego (archiwalne fotografie, autentyczny monolog). Za sprawą tych ostatnich czyni swój film wiarygodnym, a jednocześnie bardzo osobistym.

Historia ta powstała w oparciu o rozmowy i wspomnienia. Nakładają się w niej pamięci dwóch osób: ojca, który wspomina przeszłe zdarzenia i relacjonuje teraźniejszość, oraz syna - autora filmu, który dzieli się z widzem tym, co zapamiętał z przeszłości. Relacja pomiędzy bohaterem a autorem staje się jasna dzięki umieszczeniu w filmie fotografii twórcy oraz za sprawą napisów końcowych. Połączenie pozornie odległych rodzajów filmowych pozwala zbudować autentyczny obraz dwojga ludzi i przeniknąć w ich wewnętrzne światy.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.