Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MISSVERSTANDNIS

1957
Zofia Aleksandrowicz

Trwa powstanie warszawskie. Niemcy dokonują pacyfikacji Mokotowa. Staszek walczący w powstaniu wraca do ukochanej Basi na Mokotów. Dziewczyna przygotowuje się właśnie do ewakuacji. Staszek nie ma jednak sił, by ruszyć w dalszą drogę. Oboje zostają w kamienicy. Do mieszkania wchodzą niemieccy żołnierze. Oficer obiecuje uratować oboje, jeśli dziewczyna mu się odda. Dochodzi do intymnego zbliżenia. Staszek i Basia opuszczają kamienicę. Na podwórku oficer wydaje rozkaz rozstrzelania chłopaka.

Temat powstania z niewielkimi pauzami związanymi z sytuacją społeczno-polityczną w kraju był niemal stale obecny w powojennej polskiej kinematografii. Dostrzegając konieczność przepracowania zbiorowej traumy podjął go Leonard Buczkowski w Zakazanych piosenkach w roku 1948. W tym samym roku dwóch wybitnych pisarzy – Jerzy Andrzejewski i Czesław Miłosz – rozpoczyna pracę nad pierwszą pełnometrażową opowieścią o losach Władysława Szpilmana. Wkrótce przyszły noblista wycofuje się z projektu. Ostatecznie w roku 1950 wchodzi na ekrany kin Miasto nieujarzmione – film bardzo odległy od pierwotnego zamysłu. Tymczasem w łódzkiej Szkole Filmowej temat ten w krótkometrażowej formie szkolnej etiudy zatytułowanej Wśród ruin realizuje Stanisław Sapiński. Do historii Szpilmana i dwóch powstań – w getcie warszawskim w roku 1943 i warszawskiego w roku 1944 – po latach powróci Roman Polański w filmie Pianista. Pamięć zbiorową Polaków na temat drugiego z tych powstać kształtuje Kanał Andrzeja Wajdy. Premiera filmu odbywa się w kwietniu 1957 roku. W tym czasie powstaje niemal półgodzinna etiuda fabularna Zofii Aleksandrowicz – później jednej z najwybitniejszych reżyserek dubbingu w Polsce.

Cena barykady to oczywiście opowieść znacznie skromniejsza niż dzieło Wajdy. Aleksandrowicz buduje swą opowieść w oparciu o jeden wątek. Znaczna część akcji rozgrywa się w zamkniętej przestrzeni kamienicy i mieszkania Basi. W pierwszej scenie filmu autorka ukazuje ucieczkę powstańca Staszka na Mokotów. Choć Aleksandrowicz nie kręci w kanałach, to bohaterowie mówią o tej drodze jako jedynej możliwej i schodzą w wyłożone cegłami, pełne łuków podziemia. Nie buduje mitu, lecz koncentruje się na psychologii postaci – wyczerpanego i niezdolnego do jakiegokolwiek działania Staszka i Basi, która za wszelką cenę pragnie ich ocalić. W kulminacyjnej scenie filmu niemiecki oficer dopuszcza się wykorzystania seksualnego kobiety. Rzecz rozgrywa się oczywiście za zamkniętymi drzwiami sypialni. To wątek niemal nieobecny w pierwszych filmach o wojnie i powstaniu. Powróci pięć lat później w przejmującym dramacie Wojciecha Jerzego Hasa Jak być kochaną. Choć historie Basi i Felicji wiele różni, to w obu przypadkach z różnych przyczyn ich ofiara okazuje się daremna.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.