NAS TROJE
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2000
- Premiera:2000. 11. 05
- Barwny, 63 min
Interesująco zrealizowana, autorska wersja sztuki
współczesnego dramaturga, scenarzysty i reżysera, napisanej w 1989
r. "Nas troje" przedstawia dalsze losy Adasia Miauczyńskiego,
bohatera prawie wszystkich sztuk i filmów Marka Koterskiego, od
debiutanckiego "Domu wariatów" do "Ajlawju", w którym to filmie -
podobnie jak w spektaklu telewizyjnym - rolę Gosi, życiowej
partnerki Adasia, zagrała Katarzyna Figura. Podobny typ bohatera,
nieudacznika, któremu życie "się rozlazło" i stało się pasmem
najróżniejszych upokorzeń, pojawia się zresztą także w innych
utworach Koterskiego, tyle że w "Porno" czy "Życiu wewnętrznym"
nosi on imię Michał. Curriculum vitae Adasia daje się zrekontruować
z kolejnych scenariuszy.
Trzydziestolatek z "Domu wariatów" jest
teraz mężczyzną około pięćdziesiątki. Wiadomo, że jego matka chciała
mieć córkę i tamto niespełnienie nadal odzywa się w jego życiu
niemiłym echem. Na stałe mieszka w Łodzi, z obecnie byłą żoną i
synem. Z wykształcenia jest polonistą, z zawiedzionymi ambicjami
twórczymi w różnych dziedzinach. W "Nas troje" wspomina swoje
próby reporterskie jeszcze w czasie studiów; w sztuce "Kocham" był
pisarzem marzącym o prestiżowych nagrodach, w filmie "Ajlawju" -
krytykiem literackim i poetą. W "Nic śmiesznego" - nie spełnionym
drugim reżyserem. Zresztą, zawsze był "tym drugim" - w pracy, w
życiu swoich kobiet. Kompleks mężczyzny niekochanego,
niezasłużenie pozbawionego kobiecej czułości, w dodatku mniej
męskiego niż pierwszy lepszy czerwonomordy prymityw - przewija się
w różnych wariantach, w kolejnych wcieleniach Miauczyńskiego.
W
"Nas troje" powraca wciąż to samo marzenie, znane z wcześniejszych
sztuk czy filmów - spotkać kobietę, z którą chciałby się zestarzeć,
przeżyć to, co przydarzyło się Mistrzowi i Małgorzacie. Jednak jego
obecna partnerka z tamtą Małgorzatą znów ma wspólne tylko imię, a
przeżywana historia ma podobny finał, jak inne przygody bohatera. W
życie Gosi i Adama wkracza bowiem ten trzeci - telewizor.
Nieustannie włączony, jest świadkiem dramatycznych sporów,
wzajemnych pretensji o przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
Telewizja z reklamami, serialami, sitcomami wdziera się w życie
bohaterów, także w sensie dosłownym.
Jak to się stało, że zaczęli żyć w tym osobliwym trójkącie,
zastanawia się Adam. Ledwie przekraczają próg, Gosia, jeszcze w
płaszczu, włącza telewizor. Szybko, bo za chwilę zacznie się serial,
wślizgują się pod kołdrę. Łóżko i telewizor to dwa nieodzowne
sprzęty w mieszkaniu. "Widownia" w telewizorze, jak w klasycznym
sitcomie, salwami śmiechu reaguje na słowa i poczynania bohaterów
leżących na kanapie. Panienka z reklamy podpasek, chirurg w
zakrwawionych rękawiczkach, kobieta z guzem mózgu i inni
bohaterowie seriali schodzą z ekranu i bez pardonu wkraczają w życie
kochanków. Adam bez powodzenia usiłuje zainteresować partnerkę
swoimi problemami. Skarży się, że przy niej zawsze czuje się
przegrany i upokorzony. Zwykła wymiana zdań przeradza się w
starcie - jak w domu jego rodziców, gdzie każda rozmowa była
zażartą walką, najczęściej o nic. Przy niej nie wie już nawet, kim
jest, tak bardzo chciałby się wydać lepszy, męski, wyjątkowy. Gosia
wpatruje się w ekran jak zahipnotyzowana, ale umie celnie odbić
pałeczkę. Ona też chciałaby wiedzieć, kim jest - dla niego. Kłócą się,
postanawiają się rozstać i ciągle do siebie wracają. Rozmawiają o
wzajemnych oczekiwaniach, rozmijających się coraz wyraźniej. On ma
pretensje o sweter, który robiła myśląc o nim - przez ponad rok
niecały mankiet. O popijawy i kace, gdy go nie ma, i o wszystkie bóle
głowy, nieżyty gardła i inne niedyspozycje, gdy przyjedzie, tak że
miesiącami żyją ze sobą jak "białe narzeczeństwo". O chłopów silnych
jak byki, którym zapewne nie odmawia swych wdzięków, i o
najgroźniejszego rywala - telewizor. Oto bowiem kolejna kobieta
bardziej przejmuje się nieszczęściami serialowych bohaterów niż ich
wspólnym życiem, które właśnie się wali. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Oświetleniemistrzwspółpracawspółpraca
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Zgranie dźwięku
- Mikrofoniarz
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Charakteryzacja
- Redaktor prowadzący
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo planu
- Producent
- Produkcjadla Programu 2 TVP S.A.
- Obsada aktorskaGosiaAdamMariolaChirurgKobieta w turbanieKobieta z pistoletemKoleżanka IKoleżanka IIAdam KaringtonSpikerkaSpiker