MOLIER, CZYLI ZMOWA ŚWIĘTOSZKÓW
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1981
- Premiera:1981. 05. 25
- Barwny, 115 min
Sztuka Michała Bułhakowa "Molier, czyli zmowa świętoszków"
należy dziś do klasyki rosyjskiego dramatu, choć w Związku
Radzieckim przez wiele lat znajdowała się na indeksie. Napisana w
1929 roku, natychmiast została uznana przez cenzurę za
nieprawomyślną. Aż do śmierci Bułhakowa w 1940 roku władze nie
pozwalały jej wystawiać. Wprawdzie w 1931 roku zakaz uchylono, ale
na bardzo krótko.
Spektakl Macieja Wojtyszki, znakomicie sfilmowany (m.in.
kamerą z ręki) i zagrany, jeszcze przed premierą stał się głośnym
wydarzeniem. Reżyserowi udało się pozyskać do obsady kwiat
ówczesnego polskiego aktorstwa. Jak wspominał później Wojtyszko,
atmosfera na planie była wyjątkowa, zarówno aktorzy, jak i pozostali
twórcy przedstawienia pracowali z niecodzienną żarliwością i zapałem.
Rolę Magdaleny Bejart zagrała Halina Mikołajska, wybitna aktorka i
działaczka opozycji antykomunistycznej, dla której był to powrót na
scenę po długiej przerwie, spowodowanej zakazem występów.
Fabuła dramatu osnuta jest wokół ostatnich lat życia Moliera.
Największy komediopisarz Francji znajduje się u szczytu kariery.
Cieszy się względami i opieką króla, a jego sztuki biją rekordy
popularności. Nad starzejącym się pomału artystą zbierają się wszakże
ciemne chmury. A wszystko za sprawą "Świętoszka", komedii
niesłychanie ostro atakującej obłudę religijną. Przeciwko pisarzowi
występują dostojnicy kościelni, a markiz de Charron - arcybiskup
Paryża różnymi sposobami próbuje pozbawić go łask króla. Monarcha
jednak, choć z pewnym wahaniem, zezwala na wystawianie
"Świętoszka". Arcybiskup wszakże nie rezygnuje i czeka na
odpowiednią sposobność, by dopiąć swego. Tymczasem Molier pała
coraz gorętszą namiętnością do młodziutkiej Armandy Bejart,
utalentowanej, lecz płochej aktoreczki. Niepohamowany afekt pisarza
oznacza zarazem definitywny koniec jego związku z dawną kochanką
Magdaleną Bejart. Zrozpaczona kobieta zrywa z trupą Moliera i usuwa
się w cień. Zachowuje w tajemnicy, że Armanda nie jest jej młodszą
siostrą, lecz córką. Ukrywa też, że w okresie poczęcia dziecka żyła
równocześnie z dwoma mężczyznami. Jednym z nich był przyszły
autor "Świętoszka". Dochodzi do ślubu Moliera z Armandą. Wkrótce
młoda żona zaczyna zdradzać pisarza z jego wychowankiem, aktorem
Zachariaszem Moirronem. Molier, przyłapawszy ich in flagranti,
wyrzuca Moirrona z trupy. Krewki młodzian, chcąc się zemścić,
donosi arcybiskupowi o zasłyszanej niegdyś przypadkiem plotce,
jakoby Armanda była córką Moliera. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Reżyseria telewizyjna
- Operator kamery
- Oświetlenie
- Scenografia
- Asystent scenografa
- Kostiumy
- Muzyka
- Wykonanie muzykiCon Moto Ma Cantabile (zespół)
- DyrygentMarek Szwarc
- Dźwięk
- Montaż elektroniczny
- Charakteryzacja
- Inżynier studia
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Obsada aktorskaJean-Baptiste Poquelin de MoliereMagdalena BejartArmanda Bejart de MoliereLudwik Wielki, król FrancjiMarkiz de Charron, arcybiskup paryskiCharles-Varlet de LagrangeJean-Jacques BoutonMarkiz D'OrsignyZachariasz MoirronTrefniś królewskiBrat RoburBrat FidelisOjciec BartłomiejMarietta RivalMarkiz de LaissacSzarlatanNieznajoma w masceReneeFilibert du CroisySufler
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
MOLIER CZYLI ZMOWA ŚWIĘTOSZKÓW | |
Autor | Michaił Bułhakow |
Przekład | Jerzy Pomianowski |